Nu ska de som har en digital brevlåda registrerad på Skatteverket få sina deklarationer utskickade dit från och med idag. För att inte överbelasta systemet så skickas det från 2/3-6/3. Tänkte att den här tråden ska vara lite munternt. Får ni kvarskatt eller får ni återbäring. Min erfarenhet är att sen jag inte har bolån och lite kapital sparat på ISK så kommer kvarskatten som ett brev på posten. Hur mitigerar ni och planerar för ISK-skatten , ping @JFB@angaudlinn@Thompa.th@Melwa .
Själv så ber jag arbetsgivaren dra 2000 kr extra i skatt varje månad.
Mitigera och mitigera, jag har redan dunkat in 50k (tror jag det var) på mitt skattekonto i samband med runtflyttande vid nyår. Då glömmer jag det snabbare sedan.
Borde vara hur undviker man kvarskatt. Kan du inte fixa ett avsnitt kring det om du inte redan har gjort det. För det är många som kanske inte tänker på det. Ett alternativt är att köra KF (med de nackdelar som följer med). Finns det något syfte att dunka in lite varje månad likt vi som är löneträlar.
Vilka fler nackdelar menar du? förutom värdepapperskredit? På sätt är de ganska skönt att få det draget varje kvartal, har man inga pengar så läggs det på krediten, vilket jag låter den göra.
Hus med lån, solpaneler och arbetsgivare som medvetet betalar in lite mer än vad som behövs. Detta brukar resultera i ganska mycket återbäring för mig och min fru tillsammans. Dom pengarna kommer kännas extra najs nu när vi ska renovera badrum (sviiiindyrt är det)
Vet att det inte spelar någon roll, och att det egentligen är bättre att ha restskatt, men det känns så mkt bättre att få tillbaka, att det är värt varenda krona och lite till.
Jag jämkar så borde inte få så mycket återbäring för bolån och så men däremot har jag två sidoinkomster där skatt dras 30 % så det borde jag få en del tillbaka på. De senaste åren har jag nog fått runt 15 k tillbaka, så tyvärr har jag nog blivit lite van vid det och nästan räknar med pengarna
Det var många år sedan jag fick någon återbäring. Blir säkert kvarskattsrekord i år igen. Jag brukar bara låta det ligga och betala in det nära sista betalningsdag. Egentligen har jag ju inte fullt nyttjat min värdepapperskredit, som väl har lägre ränta, så jag borde väl betala med den så snabbt som möjligt, men jag orkar inte riktigt bry mig.