2 498 kronor tillbaka, ränteavdrag här också.
Ni som redan kan se vad ni får tillbaka(eller kvarskatt) är det via Kivra?
1199kr att betala. Nära balans.
Yes. Digital myndighetspost. Utskicken från SKV sprids ut över några dygn så alla får inte samtidigt.
Kollade min Kivra-historia, jag brukar få besked tidigast 4 mars.
Inte fått deklarationen än. Arbetsgivaren drar 1000kr extra i skatt varje månad och jag hoppas att det ska räcka. Tyckte nämligen att det drogs för lite skatt när vi fick bonusen.
Det här verkar vara en populär grej. Man kanske ska starta ett företag med den idén? ”Ge oss tusen spänn i månaden och en gång om året ger vi tillbaka pengarna!” Många verkar ju gilla det upplägget. Så investerar man dem medan man håller i pengarna och behåller avkastningen.
Fast, man gör det väl ofta för att minska kvarskatten? Inte för att få en utbetalning? ![]()
Jag sparar till kvarskatten månadsvis, lite samma, men jag saknar arbetsgivare.
För många som lever från lön till lön så är kvarskatten en ganska tråkig utgift. För mig så tyckte jag att det var drygt att ha kvarskatt varje år och därför började jag be arbetsgivaren dra extra skatt. Att investera skatten på ett kortsiktigt sätt är mer besvär.
Bank, kallas det.
Hmm… Ränteutgifter från bolånet togs ut av skatten från ISKn… ![]()
Appråpå det här med ränteutgifter för bolån. Om man samtidigt har en årlig schablonskatt för ens ISK konto att betala i deklarationen. Hur kvittas dem mot varandra tro? Någon som vet?
Mvh Stefan
Skatteverket har allas deklarationer i en stor hög. Så tar de en i taget och lägger på restskatt tills alla statens utgifter är täckta plus marginal.
Är det några deklarationer kvar efter det så blir det lite återbäring på dem. Så jag vill att min kommer sent!
Snipade min kvarskatt med en inbetalning för några veckor sedan. Ser ut som träffade så när som på 0.5% av beloppet. Nu ska set räknas ut ordentligt så att man kan investera resten av kvarskatts-bufferten ![]()
Nu kom den. 18k tillbaks blev det. Inväntar frugans för den totala summan. Borde vara något liknande.
Nu har jag fått min, får 5000 tillbaka. Lägre än på länge men ändå bra att jag lyckas göra jämkningen hyfsat korrekt. Inte helt lätt att uppskatta som småbarnsförälder.
Nu fick jag min deklaration.
Jag verkar ha fått en post under “Ränteutgifter för lån utan säkerhet” från Avanza. Och vad jag vet har jag bara ISK, KF, Sparkonto samt min värdepapperskredit där. Vad kan ha genererat den posten? Det enda jag kan tänka mig är att jag kan ha haft för lite likvider på KF i samband med att skatten har dragits?
Avdrag - Kapital
8.1 Ränteutgifter för lån med säkerhet m.m.
Avanza Bank AB X
Summa X
8.8 Ränteutgifter för lån utan säkerhet
Avanza Bank AB X
Summa X
Vad menar du med “hur”. Du har en kapitalvinst (schablonintäkt) och en kapitalförlust (räntekostnad) och nettot av detta är din kapitalvinst som du betalar skatt på. Om nettot är negativt har du ett underskott inom inkomstslaget kapital och får istället dra av 30% av underskottet inom inkomst av tjänst (dvs göra det som i folkmun kallas ränteavdrag). Allt räknas ut automatiskt.
Tackar för klargörandet ![]()
Vid deklarationstider blir man alltid lite extra avis på folk med bolån. Jäkla irriterande att man måste köpa en bostad för att få det. Kan man inte få ta ett bolån men bo kvar i sin billiga hyresrätt?
Är du avis på att betala räntor? Du kan få ta ett lån av mig och betala hur mycket räntor du vill.