Deklaration 2026

Jag är avis på stora lån med låg och subventionerad ränta som inte riskerar tvångsförsäljning. Det är ju vi hyresrättsboende som betalar för ränteavdraget. :face_holding_back_tears:

Fastighetsbolag gör väl avdrag för räntekostnader på sin resultaträkning också, och det du betalar är netto räntekostnader + marginaler.

3 gillningar

.tio tecken +

11 500 tillbaka, trots att jag jämkar. Tror som andra är inne på att min arbetsgivare betalar in lite mer än vad som egentligen behövs men jag klagar inte, det blir en fin överraskning varje år när man räknar med att beskedet ska va runt ±0 :smiley:

Sambon fick 19.000 tillbaka. Jag väntar på min.

24k tillbaka, och då är inte reseavdraget med i den summan. Finfina pengar som kommer åka direkt in i sparandet. :sweat_smile:

1 gillning

Portföljbelåning/värdepapperskredit är också avdragsgillt om du gillar billiga lån :slight_smile:

Jag har både bolån och portföljbelåning. Snacka om att man blir stenrik med så mycket lån :rocket: :zany_face:

1 gillning

Jag får betala in 32.000.

Har ingen anställning (fire) och inga lån och fastighetsskatt och isk-skatt ska in.

2 gillningar

Screenshot 2026-03-03 at 12.44.24

Är det första gången som beloppet i kapitalförsäkringen visas i deklarationen?

1 gillning

Ja, 2025 är första året då det finns avdragsmöjlighet för skatt på KF under 150 000 vilket gör att det är första året då den siffran behövs.

4 gillningar

Såg att jag hade ett konto på nordnet på deklarationen, synd jag inte hade någon guldgruva där bara men låg en tusenlapp oinvesterad :sweat_smile: typiskt mig.

Historiken var inte bar på det kontot heller hade tydligen gått back där med :sob: ja de tur de var ett tag sedan nu. Jag tror de var i samband med att jag jag gav upp börsen helt och började spara mitt vanliga konto med nollränta. Beslutet var helt enligt forskning.

Gjorde en liknande upptäckt. Deklarationspappret gjorde mig påmind om att jag har en ISK hos Mangold. Skaffade den i samband med en IPO för flera år sedan. Trodde kontot var tomt men där låg hela 460 kr. Inte livsförändrande men det räcker till ett par luncher i alla fall.

2 gillningar

Tolkar jag det rätt om jag uppfattar det som att kvarskatten är lika med totala skatten?

Ska betala 9000:-. Överskott av kapital, så får försöka vara nöjd ändå.

1 gillning

Får tillbaka 2300 kr :partying_face:

Fick en p-bot på 600 kr idag efter att ha stått 9 timmar på en 2 timmarsparkering. Jag gör en mental bokföring på den egentligen kostade mig 140 kr (600 - 460). :grin:

2 gillningar

Fast är det verkligen subventionerat? De räknar ju inkomstnetto att skatta på bara. Känns ärligare att skatta på faktisk vinst än brutto.

2 gillningar

Drygt 16000 tillbaks och samma för min man. Semester here we come!! :palm_tree: :sweat_droplets: :sun:

Jag erkänner villigt att jag inte har en susning om hur ränteavdraget funkar.

1 gillning

17k kvarskatt. Jämkade lite aggressivt :grimacing:

1 gillning