73 K kvarskatt
Hoppas kunna få ner det till hälften med förlustavdrag.
Får tillbaka 2897kr ![]()
Kvarskatt på nästan 8000:-
-You lucky, lucky bastards! ![]()
(Men public service-avgiften, begravningsavgiften och trossamfundsavgiften blev ca 600 spänn totalt, så det tröstar jag mig med.)
Blev ändå lägre kvarskatt än jag trodde. Strax under 35 k. Men den riktiga överraskningen är att jag betalar ett par tusenlappar i statlig inkomstskatt. Tror att det är första gången. Jag är nu officiellt höginkomsttagare!
Undra om man får ränteavdrag på kvarskatten. Har hört att om den är över 30K så får man betala ränta på 2,5% från och med 13/2. @Polyfalante Du är rik som ett troll!
9023 kr i kvarskatt.
Nöjd med det, eftersom det beror på min förmögenhet på ISK.
![]()
![]()
Här blir det i år “bara” närmare 7000 i kvarskatt eftersom jag låtit lönevdelningen dra extra skatt varje månad. Det är kanske inte optimalt men en enkel och smidig lösning som passar mig.
Jobbskatteavdrag ![]()
Ränteavdrag ![]()
Avdrag för skattefritt sparande ![]()
Avdrag för resor ![]()
Bra välfärd ![]()
Låga levnadskostnader ![]()
Sverige är ett fantastiskt land ![]()
Har du funderat på AF-konto iom FIRE för att dra ner på skatten?
Nej, det är mer, jag plockar ut en tjänstepension också, som också beskattas. 32.000 är bara kvarskatten.
Det borde man ju få! Men tyvärr ser jag bara Avanza under ”ränteutgifter”, och jag betalade kvarskatten sent förra året, så det blev en del ränta till staten. Vilket fusk! Staten borde ge mig avdrag på skatten för det belopp jag betalat i ränta för att jag inte betalat skatten som jag fick avdrag på eftersom jag betalade ränta!
963 kr tillbaka. Uträkningen jag gjorde när jag begärde skattejämkning i mars förra året verkar alltså ha stämt väldigt bra med verkligheten. Säkert mer tur än skicklighet.
Vet inte om jag ska orka jämka i år igen. Inkomståret 2024 (då jag inte jämkade) fick jag dock tillbaka över 30 tkr, och det är ju ändå en del pengar som man kanske hellre hade haft i handen genast än i återbäring om ett drygt år.
Jag blev positivt överraskad då jag inte tänkte på att grundavdraget på inkomstsidan skulle göra nytta på den IPS jag sålde av förra året.
Rimligt såklart, då det är pension, men jag hade mest sett det som “det där dåliga sparandet som inte är lönt längre”. ![]()
Blev 2581kr att betala. Ändå rejält lägre än förra året och jag kan sänka mitt sparande till skattekontot. ![]()
Kan någon person förklara ROT-avdraget?
Om vi leker med tanken att man har ett arbete som kostar 2000kr endast arbetskraft. Jag betalar 1000kr med ROT-avdrag (50%).
Hur påverkar det skatteåterbäringen?
verkar som ISK skatten och ränteavdraget tog ut varandra bra för mig, vilket va planen så glad att teorin funkat
Är det slumpen som avgör när beskedet dyker upp i Kivra? Vi verkar alltid få sist så kanske det är någon annan variabel som styr?
Läste att det är rent slumpmässigt, men, har senaste åren alltid fått min den 4 mars. I alla fall så längre Kivra funnits i min mobil.
Kollade i inloggat läge på SKV och det har de senaste två åren dykt upp onsdagen veckan de skickas ut för egen del. Får väl se om det håller detta år.