Fått restskatt och krav på återbetalning av rotavdraget

Hej, har fastnat i en fundering som jag hoppas att någon vänlig själ här kan hjälpa mig med.

Satte förra året in en luft/luftvärmepump och fick då rotavdrag på ca 2500.
När deklarationen kom fanns rotavdraget inskrivet precis som det ska men, i raden där man får information om man får betala in till skatteverket står summan jag fick i restskatt och under det summan för rotavdraget. Jag ska alltså betala tillbaka det. Var i kontakt med Skatteverket om detta för att få förklarat varför men jag blev bara mer förvirrad. Enligt de så drogs pengarna från fakturan för luftvärmepumpen (stämmer det gjordes det) sen har skatteverket förtryckt den summan under rotavdrag (Jajjemen) sen står även summan uppskriven under skattereduktioner (absolut summan finns inskriven) sen kommer det som får mig att fastna i vinkelvolten för det står följande

I skatteberäkningen kan du därför se att din skatt minskas med 71 719 kr under rubriken “Skattereduktioner och annat som minskar din skatt”. När din skatt minskas med skattereduktionen i den preliminära skatteberäkningen innebär det att du får avdraget för ROT-RUTarbete en gång till.

Eftersom avdraget redan har dragits på din faktura för installationen av luftvärmepumpen måste Skatteverket därför lägga till beloppet igen. Om Skatteverket inte hade lagt till beloppet igen hade du fått ROT-avdraget två gånger.

Hur kan det bli två gånger??? Det dras väl alltid ifrån på fakturan av företaget som gör det rot-berättigade avdraget eller har jag missat nån ny lag där man själv gör rotavdrag? Eller är rotavdraget helt enkelt inte något man ”får” av Skatteverket utan är bara ett tillfälligt lån för då tänker jag att man lika gärna kan sluta använda rotavdrag när man har hantverkare på plats.

Känner mig jätteförvirrad!

Välkommen till forumet!
Du kan se samma fråga besvarad i den här tråden.

Jag orkade inte riktigt läsa hela tråden som besj Bengt länkade till, men rot och Rut kommer som plus och minus i deklarationen på samma sätt som allmän pensionsavgift mm. Så står det längst ner tre rader såsom

Din slutliga skatt (preliminär) x kr
Avdragen skatt x kr

För att avslutas med

Preliminär skattereduktion för rot-/rutarbete som du fick avdrag med på din faktura, mer information hittar du i Specifikationen

Så betyder det att ROT/RUT återbäringen har du redan fått i samband med fakturan och kommer inte få avdrag för den igen i deklarationen. Hade den inte varit med där, så hade du fått avdraget 2 ggr

Har du däremot inte betalt tillräckligt mycket skatt så att rot/rut ryms inom din totala skatt så blir du återbetalningsskyldig.