Hej igen från klassens sämsta elev i detta forum…
Får börja med att tacka för ett toppenforum. Tänk att ni finns och så billigt svarar på mina… mindre smarta… frågor!
Nu till kvällens fråga!
Jag fick besked från skattemyndigheten nu om skatteåterbäring. En absolut trevlig summa tack vare dyra räntor på huset och högre lön i perioder gissningsvis.
Men det jag inte förstår är detaljen om rot- och rutavdraget.
Varför uppfattar jag det som att jag nu får betala hela rot-och rutavdraget som tidigare dragits av på fakturorna? Förstår jag det helt fel, eller är detta inget avdrag utan något jag får betala nu via skatteåterbäringen?
Isf blir det ju ingen billigare kostnad alls att använda sig av hantverkare etc. Bara en förskjuten avgift?
Bifogar bilder för att försöka visa vad jag menar.
Tack på förhand ni underbara grupp!
Hälsn ”idioten i klassen”
Nej, det ser rätt ut. Den som utförde arbetet fick pengarna från Skatteverket redan när du fick fakturan. Nu när du deklarerar så får du R*T-avdraget. Men eftersom de pengarna redan har betalats ut så plockas de bort från din skatteåterbäring. Annars hade ju både du och den som utförde arbetet fått pengar.
“Underlag föe skattereduktioner” finns alltså med i en tidigare del av uträkningen också. I punkten “din slutliga skatt” är avdragen från sektion 4 inräknade. Det finns alltså en minuspost och en pluspost som tillsammans blir noll (eftersom pengarna redan betalats ut).
Om du skattar mindre än de rut/rot avdrag du gjort, riskerar du restskatt. Det drabbade en äldre man jag hjälpte deklarera. Han hade städhjälp med rut. Vad han inte tänkte på, var att han fick sin pension från utlandet. Betalade bara ett par tusen i svensk skatt.
Du fick skattereduktionen redan när du betalade fakturan till utföraren. Det drogs då av 50 respektive 30 procent av arbetskostnaden och utföraren fick resten av Skatteverket. När du deklarerar så finns reduktionen med en gång till som förtryckta belopp för att stämma av om du kan utnyttja reduktionerna fullt ut. Låt säga att du kan utnyttja dem fullt ut, så har du fått reduktionen två gånger. Först när du bara betalade en del av arbetskostnaden och sen i deklarationen. Den preliminära reduktionen läggs därför tillbaks i skatteberäkningen vilket är helt i sin ordning. Detta för att du inte ska få reduktionen två gånger.
Du har fått din reduktion precis som planerat och allt är i sin ordning
Jag har exakt samma fråga som trådskaparen. Jag känner inte att jag blir riktigt klok på detta.
Om man inte använt rot på t.ex 50tkr, hade man ju fått 50tkr extra i skatteåterbäring, men nu när man tidigare fått rot på 50tkr som drogs av på fakturan och som nu läggs till i skattedeklarationen så att man får 50tkr mindre i återbäring.
Vad är då vitsen med ROT?
Om vi utgår från TS deklaration ovan. Hade hon fått ut 26tkr mer om hon inte fått motsvarande Rot under året?
Då vore ju Rot helt meningslöst? Men måste vara jag som tänker fel.
Nej, hon hade inte fått ut 26t mer. Det både läggs till och dras ifrån i deklarationen, så ingen påverkan där. Men hon fick förra året betala 26t mindre för de tjänster hon köpte.
Om hon däremot hade betalat mindre än 26t i skatt under hela året, då hade det blivit obalans och hon hade fått betala restskatt.
När rutavdraget görs, kvittas den a-skatt och avgift arbetsgivaren betalar emot avdraget. Eftersom det ofta är runt 50 procent av hela lönekostnaden, så går det ungefär jämnt ut för staten.
Jag har samma sak på deklaration i år, men inte på föregående åren. Tjänar tillräckligt för att vara berättigad till Rot/Rut. Uppfattar dock att det som Skatteverket betalade ut till hantverkare förra året, kräver de tillbaka, dvs. skatt som dras från inkomst månadsvis har inget med detta att göra utan man ska ha betalat in tillräckligt extra skatt så det räcker till uttnyttjat Rot/Rut? Jag betalade mer skatt förra året än beräknat (borde få tillbaka), men om de lägger nu till Rot/Rut som pluspost så slutligen fattas ändå. Kan man ju lika betala direkt till hantverkarna? Är meningen med Rot som lån utan ränta eller bör det vara en reduktion som dras innan resterande skatteuträkning beräknas? Tack på förhand för förklaring
Jag vet att det här uppfattas som mycket komplicerat. Jag gör ett försök att förklara det, utgår ifrån en person som under året haft en bruttolön från anställning på 200.000 och via löneavdrag betalat 35.000 i skatt.
Den skatteberäkning som Skatteverket då gör är följande:
Inkomst: 200.000
Skatt innan reduktioner: 53.129
Jobbskatteavdrag: -19.579
Skattereduktion för förvärvsinkomst: -924
Slutlig skatt: 32.626
Inbetald skatt: 35.000
Skatteåterbäring: 2.374 (35.000 - 32.626)
Om personen under året fått ett rot-/rutavdrag på 10.000 kr blir det enligt följande:
Skattereduktion för förvärvsinkomst: -924 Skattereduktion för Rot/Rut: -10.000
Slutlig skatt: 22.626
Fakturaavdrag för Rot/Rut: 10.000
Skatteåterbäring: 2.374 (35.000 - 22.626 - 10.000)
Om personen under året fått ett rot-/rutavdrag på 20.000 kr blir det enligt följande:
Skattereduktion för förvärvsinkomst: -924 Skattereduktion för Rot/Rut: -16.905
Slutlig skatt: 15.721
Fakturaavdrag för Rot/Rut: 20.000
Kvarskatt: 721 (35.000 - 15.721 - 20.000)
I hantverkarens faktura har alltså avdrag gjorts så att personen fått en minskad kostnad som är lika stor som avdraget. Skatteverket tar med detta avdrag i sin beräkning som en skattereduktion och lägger sedan på det igen innan fastställandet ifall det blir kvarskatt eller skatteåterbäring, dessa tar ut varandra så länge personen har haft tillräckligt hög inkomst för att matcha rot-/rutavdraget. I det sista exemplet var inte så fallet, därav blev det där kvarskatt.
Folk verkar inte förstå att man får reduktionen redan när man betalar fakturan. Man får betala mindre än om man inte hade en faktura med rot/rutavdrag. Det som sen händer på slutskattebeskedet är en avstämning för att se om man betalar tillräckligt mycket skatt för att kunna utnyttja hela reduktionen.
Om man har fått en skattereduktion på fakturan med 20 000 kr, men man bara kan utnyttja 15 000 kr så får man alltså betala tillbaka 5 000 kr. Detta genom att den preliminära reduktionen 20 000 kr stäms av mot den slutliga 15 000 kr. Alltså 5 000 kr att betala tillbaka. I exemplet ovan innebär det mindre pengar att få tillbaka.
Hej!
Jag förstår absolut att jag får avdraget redan på fakturan från firman. Det jag inte fick ihop var det som sedan stod i deklarationen. Trodde också att firman enbart kunde ta det jag var berättigad för, och inte mer än detta så det blir ”problem” senare när deklarationen väl kommer.
Men som du skrev har jag fått jättefina förklaringar här ovan. Så nu är det helt tydligt.
Jag är lite sen på bollen men fick liknande problem i år. Jag slapp betala 10 050 kr på fakturan pga. avdraget.
I skattebeskedet står det under “Skattereduktioner och annat som minskar din skatt” att jag fått skattereduktion för 10 050 kr. I beräkningsbilagan har de sedan lagt tillbaka avdraget på 10 050 kr. I skattebeskedet blir det alltså ett nollsummespel för mig eftersom jag från början slapp betala det i fakturan.
Men jag tycker att de har gjort det otydligt. Även reduktionerna borde framgå i beräkningsbilagan. Det är dumt att dela upp det i två olika sektioner.