Inkomstskatt och jobbskatteavdrag hur funkar det?

Hej, jag har varje år fått tillbaka mycket på skatt. Ca 30.000, trevligt tillskott men känner inte för att låna ut pengar gratis till staten.

Äger två bostäder tillsammans med flickvännen, en hyr vi ut i andrahand och en bor vi i. Så räntekostnaderna blir ju en del, därav får vi tillbaka på ränteavdraget.

Jag fick beslut av Skatteverket att jag skulle skatta 14% av huvudinkomst betalaren, där jag jobbar 75% jobb, sedan har jag inkomst från eget på ca 10.000 varje månad, och där skattar jag som vanligt, orkar inte röra det.

Från min arbetsgivare får jag 30.500kr för 75%, som jag förstår det så tar man 0,14x30.500= 4270kr. Sedan har väl alla rätt till jobbskatteavdrag, eller försvinner det med den lägre skatten? För isåfall ska ju ytterligare 850kr dras bort från 4270.

Nu har min arbetsgivare dragit 4700kr i skatt, vilket inte ens stämmer med 14%. Jag fick 24.700, men räknar jag på 14% ska det vara 26.230kr och har jag dessutom rätt till jobbskatteavdrag så blir det 27.000kr.

På min sidoinkomst på 10.000 skattar jag 36%, lite extra så man ligger på rätt sida iallafall.

Har min arbetsgivare rätt eller jag?

Låter som att arbetsgivaren inte blivit informerad om jämkningen. 24700 låter rätt i vanliga fallet.

Ja, åtminstone lite mer bör det vara. Glömde även att jag får 1100kr på ett förmånskort.

Men det ska ju inte ha med detta att göra. Nu utgår jag från min lön 30.500 när jag jobbar 75%, de extra 1100kr ska inte påverka något. Arbetsgivaren drar 1300kr från lönen och jag får 1100kr extra insatt på kortet.

Så man kan säga att jag fått utbetalt 24.700+1300kr (som dragits av lönen och satts in på förmånskortet) så jag antar att jag fått 24.700+1300kr i lön denna månad? Alltså 26.000.

Men får man jobbskatteavdrag trots lägre skatt? För isåfall är det ändå off 1000kr trots detta med förmånskortet.

Eller tänker jag helt fel?

När Skatteverket gjorde sin jämkning, borde de redan ha räknat med jobbskatteavdraget.
Du berättar inte vad för företagsform din egna rörelse har?

Jag rekommenderar att du använder Skatteverkets e-tjänst för att få en uppfattning kring hur mycket skatt du förväntas betala under 2024:

När du kommer till steg 2, ange “Mina inkomster hittills avser från januari till och med december”, och i inmatningsrutorna nedanför, ange total förväntad lön och totala förväntade förmåner under “Tjänsteinkomster – lön, pension m.m.”. Ange också din andel av total betalad ränta (du får kanske gissa) under “Avdrag under kapital – förlust vid försäljning av bostad m.m.”. Går du sedan vidare och klickar på “Beräkna skatt” kommer e-tjänsten berätta för dig hur olika jobbskatteavdrag slår in och vilken skatt du förväntas betala för 2024.

2 gillningar

Så beslutet på 14% från Skatteverket är jobbskatteavdrag inräknat? Låter konstigt.

Oavsett så får jag inte igen samma summa jag får i klumpsumma, som jag får nu varje månad.

Den skatt du betalat är ju helt standard, kolla själv. Tog Solna som en random kommun och du får du 24681. Räkna ut din skatt - Ekonomifakta

Arbetsgivaren har missat din jämkning (eller så har du glömt informera din arbetsgivare om jämkningen)

När jag fyller i den så får jag resultatet 23,890kr dock. Så jag vet inte!

Ja det beror på att du inte bor i Solna. Har du lämnat in jämkningsblanketten till din arbetsgivare och sen efter att diskrepansen uppdagats frågat om de faktiskt har använt denna information ?

När jag använde den så fyllde jag i lönen för januari, uppskattad lön feb-dec, och hur mycket jag skattade januari.

Sedan drog jag till lite högre med begravningsavgift, svenska kyrkan högre än jag egentligen betalar, för att vara på säkra sidan.

Något mer än så behöver jag väl inte fylla i? För min sidoinkomst låter jag bli och betalar till och med lite extra skatt på.

Då fick jag resultatet 39.000kr/år, delat på 12 blir det ca 3300kr skatt, arbetsgivaren har dragit 4700kr.

Ja, alltså skatten är lägre än förut, men tycker ändå det fattas typ 1000kr.

Måste komma ihåg att jag fått 24.700-1300kr (som satts in på ett förmånskort varav jag får 1100kr) så 26.000. Men räknar jag på skatteverkets hemsida så fick jag ut totalt 39.000kr på ett helår, det skulle innebära att jag borde fått 25.700+1100kr.

När jag fyllde i på Skatteverket så fick jag detta resultat:
Återstående belopp fördelat på februari-december blir 2 948 kr per månad

Alltså ska det dras 2948kr/mån skatt men arbetsgivaren har dragit 4700.

Då fyllde jag i inkomsten januari och vad som drogs i skatt då, fyllde i 14% inkomstskatt och sedan drog jag till lite extra på kyrkoavgift och begravningsavgiften. Inget jag missat?

Då fick jag detta resultat. Något mer relevant kunde jag inte fylla i, annars var det bara massa andra skatter, men jag har inte sålt något.

Men har jag förstått det rätt om jag har 14% skatt så är det: 30.500x0,14= 4300kr, sedan 20% jobbskatteavdrag = 3490kr skatt.

Kan inte se hur det skulle kunna vara på något annat sätt? Min arbetsgivare drog 4700kr, så 1200kr för mycket.

Din arbetsgivare har ju inget med jobbskatteavdraget att göra. Det sköter ju skatteverket. Det vore ju helt absurt om varje arbetsgivare skulle sitta och räkna på jobbskatteavdrag. Skatteverket tar hänsyn till avdraget i sitt beslut.

Jobbskatteavdraget har ju ingen fast procentssts utan varierar beroende på inkomst!

Fråga din arbetsgivare hur hen har räknat. Det blir enklast så.

Jag förstår, det förklarar mer. Alltså är det 14% och då är jobbskatteavdraget medräknat.

Verkar stämma mer då, dock off lite grann ändå. Jag får kolla med arbetsgivaren.

I jämkningar är alltid grundavdrag inräknat men även jobbskatteavdrag om det är en arbetsinkomst.

Jag tror arbetsgivaren gjort rätt. 24.700+1300kr på förmånskortet, alltså 1300kr är draget från lönen och insatt på kortet, där jag får 1100kr extra utöver 1300kr som dragits från lönen.

Så egentligen har jag fått utbetalt 24.700kr+1300+1100kr (förmånsbonus) i lön, alltså 26.000 med förmånsbonus borträknad, så det verkar ändå stämma.

Okej det förklarar allt. Arbetsgivaren ska alltså dra av enbart % som kommit i beslutet.

2 gillningar