Har nyligen fått ett extraknäck och är inte 100% på det här med skatt. På min fasta anställning får jag 28 000- 29 000 brutto, medan extraknäcket ger mig ungefär 16 000-17 000 brutto, alltså totalt mellan 44 000-46 000 kr brutto. På extraknäcket dras ett par procent mindre, som det ska göra, men tjänar man mer än 37 000 kr brutto ska man betala en 20% statlig skatt på allt över det, om jag förstått det rätt.
Jag har bett båda jobben att dra extra på skatten, sammanlagt 1500 kr i månaden med start denna månad, när äret är över har det alltså dragits 13 500 kr extra i skatt på lönen. Bör jag be dom dra mer? Någon expert på skatter vid extraknäck som kan ge mig lite insyn?
Jag tror att det enklaste för dig är att använda en ”lön efter skatt”-sida och knappa in dina tre löner (29 000, 17 000 och 46 000) och se hur mycket de skiljer sig.
När jag räknar på mig själv skiljer det runt 2 100 per månad men du behöver fylla i din egen kommun. Prova denna:
Om jag fattar dig rätt, 16K-17K är sida jobb som ska göra avdrag 30%. Om du vill undvika kvarskatt kan du göra jämkning då kan dina arbetsgivare drar skatt på dina inkomster. Ansöka jämkning (logga i SKVs hemsida) då ska SKV fatta beslut hur mycket skatt ska dra. När du får beslut skickar de till dina arbetsgivare. Dina arbetsgivare (lönadministratörer) drar skatt enligt SKVs beslut.
På 28000 ska du få ungefär 22400 netto, dvs 5600 skatt.
På 17000 ska du få ungefär 14300 netto, dvs 2700 skatt
Om respektive arbetsgivare drar enligt detta så blir det totalt 8300 inbetalat.
Om du tjänar 45000 ska du få ut 34400 netto, dvs 10600 skatt.
Med andra ord, du betalar ungefär 2300 för lite om respektive arbetsgivare drar skatt på de lägre beloppen (och det således blir dubbelräknat på grundavdrag etc), totalt 27600 på helår.
Om du faktiskt betalar 30% eller mer på dina bruttolöner så kommer du få tillbaka på skatten. Med en månadslön på 45000 blir total skatt efter grundavdrag och jobbskatteavdrag omkring 25%. Låter dock skumt att båda arbetsgivare skulle dra 30% av din bruttolön då det blir alldeles för mycket så du kanske menar skattetabell 30 resp 32.
Svårt att ge ett korrekt svar när du inte uppger din kommualskatt. Vi vet heller inte om du betalar fastighetsavgift eller inte.
Normalt dett skall du inte få restskatt.
Är din kommunalskatt runt 32 procent och du inte äger en villa bör skatteavdraget räcka mer än väl. Från 32 procent får du dra bort både grundavdrag och jobbskatteavdrag. Din verkliga skattesats bör därmed ligga [vilket också anges i inläggen ovan] långt under 30 procent.
Kollade upp det och min kommunala inkomstskatt ligger på 33,3%, äger heller inget boende och kommer inte göra någon vinst vid försäljning av något i år. Har definitivt missuppfattat något, är nog bara ovanligt orolig för att jag har en ganska dyr semester inplanerad nästa år som sker vid tidpunkten man får sitt skattebesked. Skulle vara tråkigt om man får ett kostsamt chockbesked om restskatt när man sitter på stranden.