Räkna lön efter skatt 2024

Hej,

Någon som har lyckats skapa ett beräkningsverktyg för att räkna lön efter skatt med de förutsättningarna vi känner till om 2024. Alltså ingen höjd brytpunkt och det nya jobbavdraget?

Tackar!

3 gillningar

Undrar samma!

Detta står på regeringens hemsida :slight_smile:

Läs mer här

1 gillning

Som väntat då, korvören

Hur mycket hade du väntat dig i skattesänkning per månad för att du skulle anse det vara substantiellt?

Jag hade hoppats på i storleksordningen hälften av reallönesäkningen i år, så minst 3%. Nu verkar det landa på drygt 1,2%.

Finns det någon räknare som är uppdaterad för 2024?

Ser att jobbskatteavdraget ger ett par hundralappar lägre skatt, men å andra sidan så bor jag i en region där regionskatten visst kraftigt ska gå upp, men jag förstår inte hur man ska räkna på det… för oss som bor i region Stockholm och har “hög” lön, är skatten högre eller lägre nästa år?

Skatten för region & Stockholms kommun blir alltså 0.54% högre, från 29.82% till 30.36% om de siffror jag hittade efter en snabb googling stämmer.

För en lön på 70 000 får jag det till att man betalar ca 200 kronor mindre i skatt 2024.
-210 kronor mer skatt från regionen
-168 från kommunen
+450 kronor från jobbskatteavdrag
+117 kronor från grundavdraget
+23 kronor mindre statlig skatt (pga grundavdraget)

blir +212 kronor i fickan. Ingen större skillnad, dvs.
Med reservation för att min implementering av skattereglerna kan ha någon typ av fel i sig :slight_smile:.

Så vad hände med sänkningen?
Först fick man råd med 1 och en halv stock snus, nu endast 1 stock. Haha.

Typiskt Sverige, lönar sig fan inte att arbeta, köpa hus och belåna sig.

Lev på bidrag, hyreshus och var skuldfri.

Lite bättre än så blir det. Jag har nu fått tag i alla procentsatser och belopp för 2024 och för person under 66 år boende i Stockholms kommun med lön på 70.000 per månad (840.000 per år) utan övriga inkomster eller avdrag och inget medlemskap i kyrka/trossamfund blir det följande skillnader:

Total skattesats (region-/kommun-/begravningsavgift)
2023: 29,885     2024: 30,425

2023          2024
Grundavdrag                          15.400        16.800
Beskattningsbar förv. ink.          824.600       823.200

Kommunal inkomstskatt               245.895       249.923
Statlig inkomstskatt                 45.220        44.940
Begravningsavgift                       535           535
Public service-avgift                 1.300         1.219
Jobbskatteavdrag                    -29.606       -38.344
Skattered. förvärvsink.              -1.500        -1.500

Total skatt                         261.844       256.773

Så det blir i detta fall 5.071/år = 423/månad lägre skatt
under 2024 jämfört med 2023
1 gillning

Ekonomifakta är en bra site att räkna ut sin lön efter skatt. Jag går alltid dit för att räkna ut min nya lön efter skatt. Det brukar “diffa” typ en hundring upp eller ner med den faktiska skatten. Men vill du veta för 2024 så får du nog vänta till efter nyår då nya jobbskatteavdrag/kommunalskatter uppdaterats.

Länk → Räkna ut din skatt - Ekonomifakta

/J

1 gillning

Eller så frågar man mig som just nu har alla uppgifter för 2024 uppdaterade

Här finns en bra länk för 2024 :blush:

2 gillningar

Hej! Jag och min sambo funderar på att flytta till en annan kommun som har en högre skattesats och jag försöker lista ut hur mycket lägre inkomst efter skatt detta skulle leda till.

Enligt skatteverket egna räknare blir skillnaden 1351 kr

Använder jag rakna.net eller ekonomifakta blir skillnaden 1024 och 1059.

Någon som vet hur dessa skiljer sig i uträkningen och vad som faktiskt stämmer? Känns konstigt om skatteverkets egna skulle vara fel? Har det med jobbskatteavdrag att göra?

Testa jämföra Skatteverket med denna istället: Räkna ut din skatt

Potentiella felkällor är att du på din länk tog den räknare som kräver att du anger rätt skattetabell, alternativt att du angett olika uppgifter om kyrkoskatt i de två räknarna.

När jag körde Skatteverket vs Ekonomifaktas räknare fick jag en diff på 5kr så de antar jag båda stämmer.