Jag försöker bli klok på summan skatt som dragits på min lön, som jag betalar ut från eget AB via Bokio. Kontra den skatt som Skatteverket vill ha in.
Inkomståret 2023 hade jag en lön på 511 999 kr och betalade in 176 618 kr, skatten räknas ut automatiskt av Bokio. Efter kontrollräkning av månadslönerna i skattetabellen stämmer detta på kronan.
Frågan är den, att både i min deklaration och Skatteverket tjänst “Räkna ut din skatt” så landar den slutgiltiga skatten på 127 297 kr. Den kommunala inkomstskatten står som 163 100 och jobbskatteavdraget på 36 833 drar ned skattebördan ytterligare.
Det är en ganska stor skillnad och det blir nu en stor skatteåterbäring. Men jag ligger hellre närmre den faktiska skatten med inbetalningarna under året. Vad kan det vara som jag missat?
Gissar att skattetabellerna är hyfsat generella. Tveksam om de tar hänsyn till jobbskatteavdraget för det räknas ju inte på sjukersättning, föräldrapenning, a-kassa. SKV kan ju inte veta i början på året om man verkligen ska ha jobbskatteavdrag eller inte. Det kanske kommer först i deklarationen. Sen kanske det också kan spela roll om man gått ur svenska kyrkan eller inte.
Tycker själv det är bättre att räkna ut skatten via SKV appen för att få det mer rätt.
Det kan jag också tycka men samtidigt står det så här på Bokios hemsida:
“Avdraget är inräknat i de skattetabeller som arbetsgivare använder vid löneutbetalningar så du behöver inte själv ansöka om avdraget, detta är då inget man behöver tänka på i Bokio så länge man följer tabellerna, dvs avdraget beräknas automatiskt av skatteverket.”
Visste inte om den funktionen i SKV-appen. Jag ska undersöka saken, tack.
Nu vet jag inte hur du har fördelat din totala lön över 12 månader men skulle man se det som 511 999/12 = 42 666 så är ju skatten varje månad 10 704, 10 704*12 = 128 448 vilket ju ligger i linje med vad SKV vill ha.
Är det så att du vissa månader kanske haft en lön på 15000 och andra 60000? Det gör ju rätt stor skillnad i skatt per månad men eftersom SKV räknar på en total och tabellerna månadsvis så slår det ju fel.
Tabellerna är ju tänkta att representera skatten du ska betala om du tjänar samma summa varje månad, mer eller mindre.
Vilket man kan se om man exempelvis använder SKV “Räkna ut din skatt”, fyller du där i att du enbart tjänat 42666 och då skattat 10704 så vill ju SKV för året inte ha 10704 på 42666 utan enbart 3255.
Om du vet ungefär vad du kommer plocka ut i lön totalt under året så kan du jämka för att få reda på vilken procent du ska dra varje månad. Då får du dessutom ett beslut på den procentsatsen från Skatteverket.
Nu när det här med skattetabeller VS ojämnt löneuttag klickat kommer följdfrågan. Jag kan fråga Skatteverket också efter påskledigheten.
Jag är på väg mot samma visa i år igen och har just nu betalat in ett överskott av skatt. Är det tillåtet att betala in mindre skatt på årets resterande lönespecar, för att hamna på rätt nivå på årsbasis?
Jag vet hur jämkning fungerar och tycker det inte är helt jämförbart. Målet är att komma så nära noll i kvarskatt/restskatt som möjligt.