Jag tjänar ca 37k i månaden innan skatt, alltså långt under gränsen för statlig skatt.
I maj månad kommer jag få ca 55k innan skatt, sedan fortsätter jag få 37k resten av året.
Beskattas månaderna var för sig eller beräknas det på årsbasis?
Skatten dras på månads basis men den totala skatten räknas på årsbasis, så du kommer få betala statlig skatt i maj men får det tillbaka på skatten när du deklarerar 2026
Man brukar inte betala statlig skatt per månad. Preliminärskatten som dras brukar vara runt 30% oavsett lönenivå. Jag vet inte hur detta regleras men jag har själv tjänat över brytpunkten och alltid fått 30% skatteavdrag på lönen. Den övriga skatten har kommit i form av kvarskatt.
Om jag förstår mitt lönebesked rätt är den skattetabell som ligger till grund för avdraget av prelskatt reglerad i kollektivavtal. Har man inte kollektivavtal kan det alltså se annorlunda ut.
Det är väldigt många som har dålig koll på detta och därför inte ser det som tillräckligt lönsamt att jobba extra pga av att de tror det mesta går till skatt. Vissa tror till och med att om man hamnar över gränsen så beskattas hela lönen med 50 procent. Det är sjukt dåligt ställt med kunskaperna kring skatt trots att det har en sån central betydelse i politiken och i vår privatekonomi
Det kan hanteras på lite olika sätt av din arbetsgivare.
Är det t ex övertid dras det troligen enligt skattetabellen för 55k, är det en bonus dras det troligen engångsskatt och den finns ett gäng olika tabeller för.
Men i slutändan beräknas det på helåret när du deklararer nästa år.
Här handlar det dock om skattetabellen för preliminärskatt. Den är samma för alla på arbetsplatsen. Sedan beror den faktiska skatten på var man bor.
Dock står det angivet på lönebeskedet att det dras “Prelskatt enligt kollektivavtal”. Jag har inte kollat upp exakt vad det innebär. Kanske handlar det bara om att prelskatt ska dras och inget mer.
Nej, skatten dras på lönen enligt Skatteverkets tabeller, annars gör arbetsgivaren helt fel enligt skattelagstiftningen, och då innebär det att det dras en betydligt högre skatteprocent om man tjänar 55k en månad jämfört med 35k. Det innebär att skattetabellerna som preliminärskatten dras ifrån är individuella beroende på var man har folkbokförd 1/11 föregående år
Jo så blir det . Om man kollar skatteverkets skattesnurra för 2025.
blir skatten härad 21 % på 35.000 SEK alla årets månader ,medan om du får 20.000 extra dras i slutändan ca 27 % på skatt på dessa extra 20.000 SEK i 1(en) enda månad.
Men det dras nog lite mer prelliminärt. härad nån dryg tusenlapp extra kanske. Inget jag skulle söka jämkning för.
ISK skatt mm är ofta klart mer än så för dom som hänger på det här forumet…
Jag fattar hur det funkar nu, jag som inte tänkte ordentligt. Självklart betalar jag statlig inkomstskatt varje månad på den summan som överstiger brytgränsen. Jag tänkte först att det var när jag hade tjänat över 643 100 som det blev högre skatt. Hade blivit sura sista månader på året om så var fallet.
Jämkning är inte lönt då Isk skatten blir betydligt mer ändå
Samtidigt räknas hela året ihop i samband med deklarationen nästa år, och du får tillbaka om du totalt betalat för mycket, eller får betala in det som saknas om det blivit för lite.
Har du bara en månad som blir hög så kommer det i praktiken antagligen bli så att du har betalat för mycket, så du får tillbaka efter nästa års deklaration. Om du jämkar under året så kan du få detta rättat med kommande inbetalningar av skatt från de senare lönerna, så att du slipper ligga ute med pengarna.