Kommer jag att betala statlig inkomstskatt?

Jag har en basal fråga om inkomstskatt som jag tänker att ni har koll på här i forumet :+1:

Jag har alltid jobbat deltid och därför inte kommit över brytpunkt för statlig inkomstskatt tidigare. I år är jag föräldraledig januari till augusti och kommer därefter att arbeta heltid med en bruttolön på drygt 60k. Således kommer jag över brytpunkten månadsvis (över 51’3) men långt under en årsinkomst på 615k under 2024.

Hur brukar detta hanteras - kommer statlig skatt dras automatiskt sept-dec och sedan betalas åter eller finns det något annat system? Är det olika hos olika arbetsgivare?

Tacksam för lite ny kunskap :hugs:

Ja, om du inte begär jämkning, dvs att de drar mindre till hösten.

Läs mer om jämkning hos skatteverket eller avvakta fler glada inlägg här som kan förklara mer. :slight_smile:

3 gillningar

Det vore ju oerhört adminstrativi jobbigt om en arbetsgivare skulle hålla ordning på alla arbetstagares brytpunkt för statlig skatt. Det skulle ju i praktiken innebära att du skulle rapportera alla eventuella extraknäck till din huvudarbetsgivare.

Den bytåkratin betackar man sig för. Man drar skatt enligt tabell.

Antingen hör du som anaudinn föreslår, begär jämkning. Eller också kommer pengarna som skatteåterbäring.

7 gillningar