Hej!
Det ser ut som att jag kommer att få ett belopp i avgångsvederlag som ligger strax över gränsen för statlig skatt.
-
Om jag skulle få det utbetalt i januari, skulle det då beskattas med kommunal skatt upp till brytpunkten, eller allt beskattas med statlig skatt ändå?
-
Engångsbelopp och allt sånt… Hur funkar det och är marginalskatten överförbart från ett år till ett annat vid engångsbelopp under vissa omständigheter?
-
Om engångsbeloppet beskatts med statlig skatt, justeras det vid 2026 år deklaration förutsatt att jag inte tjänat en massa pengar det året?
Om jag får det utbetalt i år kommer allt beskattas statligt och jag kommer inte att kunna få tillbaks något/mycket vid deklarationen, tänker jag.
Jag funderar på att studera nu när det blivit som det blivit, jag blir uppsagd, och det skulle innebära en betydligt lägre inkomst under 2026.
Är det något jag missar?
Inser såklart att jag kommer betala statlig skatt på allt jag tjänar utöver avgångsvederlaget oavsett år.
Alltså, gör det någon skillnad när jag får utbetalningen?
For kontext: pengarna kommer inte att investeras utan användas till att studera mitt i livet såvida jag kommer in på det jag vill studera, mest troligt. Annars blir det att fortsätta jobba, men troligtvis då med lön under statlig skatt. Jag kommer inte veta hur det blir innan jag kan förhandla om utbetalningsdatum. Vet inte ens om det är möjligt.
All input välkomnas. Tack på förhand!