Jag är inblandad i en situation som gör mig lite galen och jag skulle vilja få lite input om vad jag har för möjligheter.
Jag sa upp mig från mitt jobb med slutdatum November 2020. Började på det nya jobbet December 2020. Jag skulle ha fått slutlön från jobb A i December 2020 som skulle ha hamnat på inkomståret 2020. Slutlönen var på nästan 100k.
Arbetsgivare A gjorde något fel så slutlönen betalades en månad för sent, i Januari 2021. Dem har erkänt att dem missade att säga upp mig från systemet men allt betalades som det skulle fast en månad för sent. När det var dags att deklarera för inkomstår 2021 så åkte jag på restskatt på 14k, detta var därför att min totala inkomst (slutlönen+vanliga lönen) gick upp till statligt skatt.
Detta hade jag undvikit om arbetsgivaren A hade betalat slutlönen när dem skulle. Nu påstår alla parter, Arbetsgivare A och Skatteverket att ja, visst blev det fel, men ingen av dem kan ändra något. Facket påstår att jag borde ha ansökt om jämkning, men deadlinen är den 19/11 och hur skulle jag ha vetat då att arbetsgivare A skulle btala för sent.
Är det bara att gilla läget eller?
Har du legat under brytpunkten alla tidigare år?
Om så kan det vara värt att använda “ackumulerad inkomst” och visa att utbetalningen du fått är intjänad åren innan och därmed jämna ut inkomsterna och få ner skatten.
2 gillningar
Ja. Ring och prata med Skatteverket. Det går att begära omprövning av äldre deklarationer några år bakåt. Dom vill veta vad utbetalade klumpsumma kommer sig av. Utan problem gick det för en vän att få ett avgångsvederlag baserat på tjänsteår och ersättning för mycket sparad semester utspritt några år bakåt vilket tog bort statliga skatten för klumpsumman. Jämkning däremot har ingen märkbar inverkan på totalt betald skatt. Det är ett sätt att undvika för hög inbetalning av preliminär skatt vilken man senare annars får tillbaka året efter ex om man betalar mycket räntor.
4 gillningar
Tack så mycket. Ska följa er råd.
Var inte stressad över att ringa Skatteverket. Jag har gjort det flera gånger och dom svarade då hyfsat snabbt och svarade mycket pedagogiskt på mina frågor och berättade hur jag skulle göra praktiskt. Enklare än att enbart läsa torr text som är avsedd att täcka alla varianter. Ibland är det en bedömningsfråga också och dom vet bättre vad som gäller i praktiken.
2 gillningar