Hävda ackumulerad inkomst vid deklaration

Hej,

Jag gick över till eget företag i början av 2023 och fick då en slutlön utbetalt från min tidigare arbetsgivare i slutet av Mars på cirka 110.000:- netto. Detta var för flextid och sparade semesterdagar från tidigare år.

Med min nya anställning har jag tagit ut 51.000:- i nettolön fram till sensommaren då jag insåg att jag skulle hamna en bra bit över brytpunkten pga tidigare nämda slutlön. Jag sänkte då min månadslön men inte tillräckligt mycket och jag hamnade till slut på ~668k i slutlön för året 2023. Därför behöver jag nu betala en restskatt på cirka 14k.

Det är väl inga problem i sig men så läste jag på Skatteverkets hemsida angående Ackumulerad Inkomst vid avslutat anställning och insåg att detta kanske var relevant för mig. Jag kollade läget lite snabbt med min redovisningskonsult men han trodde inte att det var lönt/göra någon skillnad men när jag läser skatteverkets beskrivning känns det som att jag skulle kunna hävda detta. Eller är jag helt ute och cyklar?

I mitt fall jobbade jag som vanligt hela Januari och två dagar i Februari medans jag höll på att fixa allt med nya ABt. Jag fick en vanlig lön i slutet av Januari och en väldigt liten lön för två arbetade dagar i slutet av Februari. I slutet av Mars fick jag pengar utbetalt för tidigare sparade semesterdagar och flextid. Utan denna utbetalning hade jag hamnat under brytgränsen för statlig skatt.

Exempel från Skatteverkets hemsida
En anställd arbetar sin sista dag den 15 juni. Den anställda har s.k. efterskottslön och erhåller sin lön månaden efter intjänandemånaden. Den 25 juni får den anställda sin lön för maj månad. Skatteavdrag ska göras enligt allmän tabell på lönen. Den 25 juli får den anställda sin lön för juni månad och en slutreglering som består av semesterersättning. Skatteavdrag ska göras enligt allmän tabell på lönen och enligt engångstabell på slutregleringen. Om ytterligare ersättning betalas ut i augusti eller senare, ska skatteavdrag göras med 30 procent.

Kan inte reglerna men uppfattade det som att det avser hur mycket preliminärskatt arbetsgivaren ska dra. Såg inget om slutgiltiga skatten eller avdrag i deklarationen.

Ah, så är det säkert. Bara bita i det sura äpplet och betala restskatten med andra ord. Tack för hjälpen

Det du har länkat handlar ju inte om vad du kanske tror och påstår att det gör. Gör om och gör rätt innan du litar på svar du får på internet.