Det är nämligen så att jag har 2 jobb i dagsläget där jag får in rejäl inkomst (Systemingenjör + Circle k). Jag har listat ut att jag landar på cirka 750 tusen årinkomst med 200 tusen inbetalad skatt i slutet av 2023 för deklaration nästa år. Gjorde nyligen en kalkyl med skatteverkets egna kalkylator och den har beräknat ut att jag måste betala in 28 tusen i skatt. Jag tycker detta låter lite väl mycket, och har läst på lite med marginalskatten. Enligt alla mina lönespecifikationer så dras samma skattemängd (enligt skattetabell) från mina löner varje månad, dock inför 2024 så har jag läst att man behöver en inkomst på över 660 tusen innan marginalskatten måste dras av. Vad tror ni om detta? Är det rimligt att det kommer bli så hög kvarskatt nästa år?
Spelar ju ingen roll var gränsen ligger för statlig skatt 2024 när det handlar om 2023. Tycker det låter rimligt att du landar på kvarskatt om du inte jämkar eftersom ingen av dina arbetsgivare tar den andra i beaktning när de drar din skatt.
Har du två jobb som båda beskattas som att du inte tjänar mycket nog för statlig skatt men att dessa rvå tillsammans knuffar dig över gränsen så låter det synnerligen rimligt, kanske t o m lite i underkant.
Jag använde mig av just den tjänsten och fick det resultatet som ja nämnde i början av tråden. Då låter det som att risken för kvarskatt ligger kvar, hade dock varit skönt om det inte var så mycket.
Jag har ett sparkonto redan med pengar så är redo ifall det skulle vara fallet. Var mest nyfiken på om kalkylen stämde ihop då ja tyckte att det var lite väl mycket
Om du har två jobb, ska den som anses vara din extra inkomst beskattas med 30% och inte enligt din tabell. Då man endast kan ha en “primär” inkomst/anställning som då beskattas enligt din tabell.
Då jag hade två anställningar på två olika företag för några år sedan, skattade jag enligt min tabell på det som ansågs vara min primära arbetsgivare, den andra anställningen skattade arbetsgivaren 30% på lönen varje månad (då det räknades som extra inkomst hos skatteverket). Behövde aldrig betala tillbaka skatt när det gjordes så.
Obs, talar endast ur egen erfarenhet med samma upplägg, är ej överdrivet insatt i skatteverkets regler, men tillräckligt på just detta scenariot för att våga uttala mig
Se till att jämka och lämna beslutet till din arbetsgivare, så du slipper restskatt. Jag skulle också löneväxla till tjänstepension för att slippa statlig inkomstskatt.
Jag tänkte kolla upp detta med skatteverket, men aldrig gjort jämkning förut nånsin i mitt liv. Om man ansöker om det, är det då de drar av högre skatt under de sista månaderna av 2023? I och med hur mycket skatt jag egentligen (troligtvis) ska betala nästa år så lär de behöva dra enorma summor från mina löner de sista månaderna om ja förstår det rätt, eller har jag fel?
Ska absolut kolla upp detta med skatteverket, tack så mycket!