Hur bokför jag årets skatt (privatekonomi)

Hej!
Jag ställde nedanstående fråga i morse på Byggahus forum och blev tipsad om att ställa den här istället, mot bakgrund av att jag sannolikt skulle få bättre svar…

För några år sedan började bokföra min privatekonomi som om det vore ett företag, med kontoplan och verifikationer. Inledningsvis skedde det som en utbildningsåtgärd och det har varit oerhört intressant och givande. Jag har längs med resan lärt mig massor om bokföring och nu har det nästan blivit lite av ett beroende eftersom jag har stenkoll på ekonomin…
En sak jag dock gått litet bet på är hur jag ska tänka kring “årets skatt” - konto 8910.

Om det hade varit ett företag så har jag förstått att man bokför den skatt man betalar på månadsbasis på skattekontot 2510 och att det därmed blir något som påverkar balansräkningen men inte resultaträkningen förrän vid årsbokslut och när deklarationen blivit godkänd då en justering görs mellan 2510 och 8910.

Idag bokför jag årets skatt direkt (på månadsbasis) på konto 8910. Det gör ju att jag får en bild av ett beräknat resultat efter skatt varje månad, vilket är trevligt (så länge det är svara siffror…). Men här upplever jag att det blir tokigt utifrån ev. skatteåterbäring/kvarskatt? Den ekonomiska transaktionen sker ju i Q1-Q2, men påverkar ju krasst sett resultatet för föregående år.

Det jag skulle vilja se är ju resultatet per månad, efter skatt (för att få en tydlig bild av hur jag ligger till) men samtidigt hantera det “rätt” vid bokslut, när deklarationen är klar.
Borde jag bokföra inkomstskatten som skatteskuld och nöja mig med att se resultatet i balansräkningen? Eller har ni kloka kluriga proffs på bokföring smarta idéer om hur jag borde göra?

Hjälp. =)

I samband med bokslutet räknar du ut vad årets skatt borde vara. Jämför det beloppet med vad du faktiskt har betalat in (eller vad din arbetsgivare har dragit av från din lön å dina vägnar) och bokför en skuld eller en fordran under innevarande år, förslagsvis på årets sista dag. När Skatteverket sedan beslutar om kvarskatt eller restskatt är den förhoppningsvis lika stor som din skuld eller din fordran, och du kan kvitta det när du betalar eller får betalt från dem.

1 gillning

Jag tror att jag är med rätt långt där, men vilka konton (kontogrupper) borde jag använda på månadsbasis resp. årsbasis?
Borde löneskatten som arbetsgivaren drar av sättas på 1630 eller ett 25-konto? Som det är just nu direktreglerar jag den (förmodligen fel) på månadsbasis mot 8910.

Den närmaste motsvarigheten i ett företag skulle jag säga är preliminärskattem, och den brukar man bokföra mot konto 2518 Betald F-skatt. (Det blir en negativ skuld.) I samband med bokslutet belastas ett kostnadskonto och ett skuldkonto (till exempel 2512 Beräknad inkomstskatt) för en beräknade skatten. Blir det så att den beräknade skatten skiljer sig från det Skatteverket beslutar om tycker jag att du kan kostnadsföra differensen som på det datum du fick beslutet, alltså, i detta fall, sannolikt någon gång 2024.

Vill du beräkna din skatt finns det en e-tjänst hos Skatteverket för det:

1 gillning

Det måste inte vara fel att kostnadsföra skatten på en gång. Det kan finnas fördelar med det: du undviker en stor kostnsdspost i slutet av året. Se bara till att inte kostnadsföra skatten dubbelt, när du i samband med bokslut räknar fram vad den slutliga skatten troligen kommer bli.

Tack för alla inspel hitintills unikt-inga-mellanrum. Det hjälper mig verkligen att få bolla frågorna.
Vi kanske närmar oss pudelns kärna i min frågeställning fast jag inte visste vad jag egentligen for efter när tråden startades. Det är kanske inte helt fel att jag bokför årets skatt direkt på 8910. Jag krediterar kontot när t.ex. RUT/ROT-tjänster nyttjas. Så i praktiken har jag rätt bra koll på vad jag har betalat i skatt inkl. avdrag.

Min huvudfråga kanske rör sig konkret om just hur jag ska tänka kring verifikaten som rör den slutliga årliga skatten i förhållande till vad jag hade räknat fram och hur just dessa ska bokföras. Låt mig försöka förklara:

1. I slutet av året (sista december) har jag en bild av hur mycket jag har betalat i skatt under året i förhållande till vad jag tror att jag ska betala. I mitt fall ligger differensen i huvudsak i ränteavdrag eftersom jag inte jämkar. Vid den här tidpunkten “vet” jag alltså att jag har en fordran på Skatteverket men jag är kanske inte klar på kronan och öret hur stor den är. (Det kanske är här jag gör fel? Jag kanske borde bokföra ränteavdraget direkt men dra det mot ett 25-konto?)

2. I mars/april nästa år får jag besked om slutlig skatt. Då visar det sig (förhoppnigsvis) att jag får tillbaka några tusenlappar. Men visst det skulle även kunna bli kvarskatt rent hypotetiskt. För exemplets skull, säger vi återbäring.
    Den återbäring jag får debiteras mitt 19-konto, men vad är det som ska krediteras? Om jag krediterar 8910 så slår det ju på innevarande årets skatt och det blir ju fel. Det borde ju kreditera något annat konto som reglerar fordran/skulden, så att det kan belasta resultatet för året innan. Och om jag krediterar något annat konto så behöver det ju ha skett en debit för att balansera.

Det är nog de här transaktionerna jag skulle behöva hjälp att konkret förstå/få förklarat för mig hur de ska hanteras.

Du kanske inte vet hur stor din fordran är, men du kan ta reda på det! Alla skatteregler för inkomståret 2023 fanns tillgängliga före årets ingång, så i teorin kan du räkna ut din slutliga skatt på egen hand. Det kan dock vara krångligt, men med e-tjänsten jag länkade i ett tidigare svar kan du få hjälp med det. Där kan du ta upp räntekostnader, skattereduktioner för rot och rut, scheblonbeskattning av ISK, eventuella utdelningar och i stort sett allt annat som aktualiseras i din inkomstdeklaration. Så länge du fyller i rätt belopp och gör samma bedömningar som Skatteverket ska det alltså gå att räkna ut din slutliga skatt, och därmed din fordran på verket, redan i samband med bokslutet. När det väl är dags att få tillbaka pengarna bokför du en ökning på skattekontot mot en minskning av din fordran, och på så vis berörs inte din resultaträkning för 2024 på grund av 2023 års skattehändelser.

Skulle det senare skilja sig beror det förmodligen på att du och Skatteverket har olika uppgifter om något (till exempel om räntekostnader), eller att ni gör olika bedömningar (klassificeringar) kring något. Båda de sakerna är något man försöker undvika, men skulle det uppstå en oväntad fordran (skatteåterbäring) eller skuld (kvarskatt), som du alltså inte kunde förutse, ja, då tycker jag att du kan bokföra den mot 8910 under nästa år, trots att den hör till det här året.

Min poäng är alltså att du kan ta reda på exakt hur många tusenlappar du kommer få tillbaka redan nu, eller åtminstone vid årsskiftet!

Fan, så du menar att jag måste göra jobbet själv… :wink:
Skämt åsido, den e-tjänsten har jag använt mig av förut och jag förstår precis vad du menar. Det är en del att hålla koll på, men - och här underlättar ju verkligen att jag bokför ner på kontonivå - jag har ju alla siffrorna redan så det går ju att peta in på rätt ställe.

Själva verifikationen ska alltså ske i samband med bokslut. Jag skulle rent teoretiskt kunna fortsätta att bokföra skatt på månadsbasis mot 8910 men sen hantera min slutgiltiga beräkning - och då fordran mot skatteverket - med hjälp av en bokföringsorder (heter det väl) vid årsbokslut. Den kopplar jag då mot ett 25-konto så länge och så vänder jag det vid slutgiltigt skattebesked. Har jag förstått dig rätt då?

Det vill jag påstå! Som jag ser det kan du alltså göra på två sätt:

• Bokföra den avdragna skatten som en negativ skuld löpande under året, och bokför sedan årets skatt på ett kostnadskonto i samband med bokslutet. Då bokför du också en skuld för restskatten, eller en negativ skuld, om det blir skatteåterbäring.

• Bokföra den avdragna skatten som en kostnad löpande under året. När du vet hur stor skatten blir i samband med bokslutet, bokför du en justering på kostnadskontot. Då bokför du också en skuld för restskatten, eller en negativ skuld, om det blir skatteåterbäring.

Båda alternativen utgår från att du tar dig tid att räkna ut hur mycket skatt du ska betala för året, och sedan är det bara att hoppas på att Skatteverket håller med dig om det, några månader in på nästa år, när det är dags att deklarera.

1 gillning

Tack för hjälpen! Då har jag en plan! Jag återkommer om ett år om det sket sig… :wink:

1 gillning