Ränta på kvarskatt

Hej!

Har försökt läsa på angående kvarskatt. Om man får kvarskatt på över 30000 kr så ska man göra två inbetalningar till skatteverket för att slippa betala ränta. Har koll på mina ISK-konton men sen hur man räknar ut allt från inkomst från arbete till avdrag på bolån. Har gått in på skatteverket och försökt läsa på men blir bara mer förvirrad :see_no_evil:

Hur gör ni andra med detta för att slippa ränta?

Nu är det inte aktuellt för deklarationen för 2024 men kommer troligtvis bli det nästa år då det ska deklareras för 2025.

Känns krångligt eller så är det bara jag som gör det krångligare än vad det behöver vara kanske just nu känns det enklare att ta smällen på extra räntan på någon månad eller två och sen betala in allt på ett bräde när deklarationen väl trillar in i den digitala brevlådan.

Njae, det räcker iofs med en. Men det blir två för många eftersom den första tar ner det under 30k.

Man betalar in innan ett givet datum i februari (jag tror det var den 12 februari i år). Preliminäruträkningen kan man göra på skatteverkets hemsida och få ett ungefärligt tal.

exempel: I början av januari kan du kolla upp vad du tjänat, fylla i detta i skatteverkets räknare och få ut t ex 38762 kronor. Väljer du då att exempelvis sätta in 10000 kronor på ditt skattekonto plockas din skuld ner till 28762 kronor som sedan ska in innan slutet på maj (eller vad det nu är det står i deklarationen).

Har man inga jättesummor så kan man absolut skita i att bry sig i dagens ränteklimat. Det handlar ofta om tior eller enstaka hundralappar.

2 gillningar

Tack, det hade jag inte koll på! Då lärde jag mig något nytt iaf :smiley::+1:

Det är där jag går bet. Kan få fram vad jag tjänat under året men kan man även fylla i för tillexempel räntor för bolån så man får någorlunda hum om vad man ska betala in?

Härligt! Betalar du in för mycket så får du dessutom (dålig men skattefri) sparränta på pengarna.

Om du har bolån kan då får fram vad du betalat under året via din bank. Är det helt nytt för dig med lån (du nämnde 2024 vs 2025) så kan du göra en servetsskiss själv.

Men skatteverkets mall är bra:

https://www7.skatteverket.se/portal/rakna-ut-skatt

2 gillningar

Det absolut bästa vore om Skatteverket tills nästa år kunde tidigarelägga utskicket av deklarationerna och/eller senarelägga deadlinen för att slippa straffränta om mer än 30000 kr kvarskatt. Det borde inte vara omöjligt att stänga gapet mellan dessa två datum med tanke på att det i dag inte handlar om mer än några veckor :slight_smile:

1 gillning

Du kan alltid göra en skatteberäkning på skatteverket.se. Gör du den i början av januari så har du 100 % kontroll. Gör du den tidigare lär du se om du går över eller under 30 000 i kvarskatt.

2 gillningar

Tack, får kika på den! :smiley::+1:

1 gillning

Det vore ju så mycket enklare för alla om dom gjorde detta så allt blev rätt på en gång :+1:

Får kika på mallen som @angaudlinn skrev om och se om jag blir klokare men förhoppningsvis så löser det sig då :wink:

Välj Räkna ut skatt på Räkna ut din skatt
Fungerar jättebra. Du kan fylla i t ex i juni, uppskatta resten av årets inkomster och preliminärskatt och få en uppskattning av slutskatt. Du kan också göra det i januari för föregående år och få exakta värden om du har alla kontrolluppgifter.

2 gillningar

Kom att tänka på KF som skattas på automatiskt 4 gånger om året. Finns det några nackdelar med att flytta över sitt sparande till olika KF-konton istället?

Inte behöver man väl räkna så mycket. Sätt in en slant som med god marginal borde täcka skatten. Behöver inte vara exakt på öret.

Beror på hur stor portfölj man har. Min är inte så stor jämfört med många andra här inne men den kommer ju växa till sig och blir då mer skatt och tänkte att det kanske är enklare då att ha det på KF istället för ISK då man slipper räkna på det själv.

Om du vill slippa detta nästa år så kan du jämka. Då betalar din arbetsgivare in mer korrekt preliminärskatt under året.

I takt med att den växer vet du ju från föregående år vad du betalade så du har ju något att utgå ifrån sen när du uppskattar skatten nästa år. Jag gjorde själv en uppskattning i år och satte in pengar i förväg. Jag var mindre än en procent över den kvarskatt det faktiskt blev. Helt galet faktiskt :wink:

Okej, får kika på det till nästa år.
Hade varit betydligt enklare om Skatteverket kunde skicka ut deklarationen tidigare så man kunde få alla dessa siffror förtryckta så hade alla varit nöjda och glada :wink:

Har man detta på KF så behöver man ju inte tänka på detta heller men kanske missar något annat viktigt då majoriteten ändå verkar ha sina flesta innehav på ISK.