Jag sålde av gamla fonder förra året, och har därmed en saftig kvarskatt att se fram emot (vilket känns helt rimligt f.ö). Klurigt tycker jag att inte veta exakt hur stor den blir - är ju fler parametrar än bara skatt från just denna försäljning som spelar in. Anyway, ränta på 5% (på allt över 30 000) vill man ju gärna undvika. Tänkte swisha in vad jag tror räcker, men upptäckte att taket för swish till skattekontot är 40 000:-, så det tog några dagar. För de flesta inga problem så klart, men OM, du liksom jag har en mycket hög kvarskatt kan det vara bra att känna till. Banköverföring tar ju också några dagar.
Det är ju bättre ränta på skattekontot än hos storbankerna så varför man väntar till sista veckan förstår jag inte riktigt.
Vid stora saker (försäljning av bostad, utdelning från eget bolag, etc.) så brukar jag föra över rätt skatt direkt. Bättre det än att riskera att blanda in dessa pengar i vardagsekonomin och hoppas på att kunna hosta fram dem året därpå. Det är iofs ett gratislån under året, men eftersom horisonten är så kort (ett år) är det ju ändå sparkonto som gäller och då kan de lika gärna stå på skattekontot.
Det går att justera sin swishgräns upp till 150 000kr (en hård gräns som sätts av swishs-systemet). Eller menar du att skatteverket har en egen lägre gräns?
Deras gräns är 40000
Banköverföring tar oftast några dagar innan det syns på skattekontot, men den bokförs dagen efter överföringen när jag nu kollar transaktionsloggen på mitt skattekonto.
Använder skatteverket e-tjänst för att beräkna skatt och överför sen det som saknas i början av februari:
Skulle vara bra om skatteverket kunde ge en “Det verkar som du behöver betala in X i extra skatt” istället för att man själv får försöka upptäcka detta med att summera ihop ISK konton osv. De kunde ge en uppskattning från de uppgifterna de har fått inrapporterade så här långt.
Skulle också vilja veta varför de kräver in dessa pengar innan man har deklarerat. De kommer sen bara ligga på skatteverkskonto tills de dras i höst. Förstår inte syftet med att göra denna extra betalning. Men någon kanske har en ide varför detta upplägget finns?
Poängen är gissningsvis att förhindra gratislån, om man kan vänta tills efter deklaration innebär det att man kan låna pengar gratis från staten tre~ månader längre. Däremot håller jag med om att de borde kunna ge en fingervisning på hur mycket man är skyldig innan räntan börjar ticka.
Dom fula fiskarna skriver dock att sista betaldag är 13/3… Skriver inget om ränta om man inte tittar i siffrorna och det finstilta!
Räntan börjar i min värld efter sista betaldatum.
Då har du inte träffat på trollet Skatteverket! Har du komplicerade förutsättningar (egen firma + eget AB med utdelning, etc…) så kan du få ditt slutskattebesked i december med sistabetaldag 90 dagar senare, men räntan börjar räkna från när du borde ha betalat in pengarna, vilket alltså var i februari.
Det är egentligen inte så konstigt om man tänker efter. Saker händer år 0. Året därefter i februari ska du ha betalat in stora belopp för att undvika ränta, och från detta datum räknas räntan oavsett när du betalar. Vad som är konstigt är att det (kan) ta tills slutet på året innan du får besked om vad du borde betalt i februari år 1, även om sista dag för betalningen är mars år 2. Men det drabbar väl främst sådana som kan räkna själva och inte försätter sig i den situationen tänker jag - även om jag tycker skatteverket är långsamma med vissa automatiska beräkningar…
Det är inte så att de håller det hemligt, testa att använda deras e-tjänst för att beräkna skatt. Tror nog de allra flesta här klarar av att fylla i relevanta uppgifter och få svar på hur man ligger till på skattekontot
Anledningen är givetvis att staten inte vill låna ut pengar längre än nödvändigt. Jag får alltid rejäl kvarskatt och har då lånat pengarna cirka ett år redan när det är dags att betala in dom.
precis det som hände mig iår.
Om man betalat för mycket skatt, börjar man då få ränta från och med den 13/2?
Det är ju helt befängt att det tas ut ränta innan deklarationen är klar.
I så fall vore det ju mer logiskt att det skulle preliminärbeskattas direkt vid försäljning.
Tack för påminnelsen TS, redan inbetalt.
Som egenföretagare är den här inbetalningen till Skatteverket en axelryckning, en i raden av många, per månad ibland.
Men är det verkligen så befängt? Det är ju ditt ansvar att betala in din skatt i rätt tid. Det är inte Skatteverkets ansvar.
Antingen tar du själv ansvar för att räkna och betala in i tid och slipper då helt ränta, eller så låter du Skatteverket räkna och accepterar att du eventuellt blir kraftigt försenad med din inbetalning och följaktligen får betala ränta på skulden.
Ja på ett sätt är det ju befängt att räntan inte tickat sedan åtminstone årsskiftet. Man har ju personligt ansvar att betala in rätt skatt under innevarande år.
Oavsett vad man kan tycka om det och när många har en arbetsgivare emellan som drar ett förbestämt belopp. Men så ser det ju ut.
Jo, men att få restskatt på endast inkomst av tjänst på över 30 000 kr är väl ovanligt. Och det är väl bl a därför Skatteverket är medgörliga och endast lägger ränta på överskjutande belopp.
Jag är generellt ingen skatteverketkramare, men tycker heller inte att vi ska klaga alldeles för mycket på våra ibland trots allt välfungerande statliga myndigheter.
Ja, jag tycker det är befängt att det finns en tidpunkt mitt i februari som skiljer sig från hur det fungerar i övrigt.
Skatteverket är en av de mest välfungerade, de har riktigt bra e-tjänster. Jag har gärna kvar nuvarande system som kan användas för att gynna mig själv snarare än att de börjar med månadsvisa avstämningar eller liknande för att någon är ledsen över att de fick kvarskatt som de “inte hade nååågon aaaaaaning om skulle komma”.
Exakt. Det är inte Skatteverkets uppgift att utbilda folk i hur skattesystemet fungerar, lika lite som Polisens uppgift att utbilda folk i vilka lagar och regler som finns. Det är var och ens vuxna medborgerliga ansvar att ta reda på.
Det är skrämmande hur lite vissa vet om t ex hur vanlig inkomstskatt och deklaration av denna fungerar, men klaga på restskatt, de kan de minsann.
(Jag syftar inte på någon i denna tråd )
Jag håller med om att generellt sett fungerar e-tjänsterna mycket bra men här kan de bli lite bättre.
Skulle vilja att man kunde se den informationen de redan har fått in som de ändå sitter på. Har man ett antal ISK konton, räntekonton och får utdelningar så kan man så klart räkna fram det själv men när de redan har informationen så kan de likaväl visa siffran så man inte missar något. Kunde vara som förifyllt i “Beräkna din skatt” så kan man ändra som man vill efter det.