Redan från 12:e februari? Jag undrar om det verkligen kan stämma. Känns orättvist att betala nästan 20% icke avdragsgillt innan man ens fått den förtryckta blanketten.
Jag tror det är den lägre räntan dvs 5% som gäller från februari och på belopp över 30 000 kr i skatt. Dvs om man beräknas få 35 000 i restskatt så kan man betala in 6 000 kr och helt slippa ränta eller så får man 5% ränta på 5000 kr.
Den högre kostnadsräntan används bland annat om man inte har täckning på skattekontot när Skatteverket drar en skatt. Det kan bli aktuellt om du får restskatt, och skattekontot inte har täckning för restskatten den dag när Skatteverket ska dra den. Här kan du läsa mer:
Med risk för att verka korkad. Restskatten vi pratar om nu, är väl för skatteår 2022 som redan deklarerats? Eller gäller det skatteår 2023 där man ännu inte fått deklarationen och vet om det blir restskatt eller ej?
Det är för skatteår 2023 det pratas om här.
Och det är en extra ränta du betalar om du får en restskatt på över 30 000kr och inte har betalat in pengarna så att det finns bokfört på ditt skattekonto senast 2024-02-12.
Om du enbart jobbat och ej gjort något speciellt så bör det vara svårt att få en restskatt på över 30 000kr. Har man gjort något som innebär högre restskatt än det så bör man veta om det och det är nog därför skatteverket resonerar så.
Det vanligaste är nog om du sålt en bostad med vinst, eller sålt aktier/fonder som inte legat i en ISK eller KF.
Det är enbart det som kommer att överstiga 30 000kr som behöver betalas in redan nu i februari. Så får du en restskatt på 45 000kr så måste du minst ha betalat in 15 000kr för att undvika kostnadsränta. Resten kan betalas in senare.
För att klaragöra ytterligare, vi pratar om inkomstår 2023, deklarationsår 2024. Frågan är: när börjar man betala den högre kostnadsräntan hos skatteverket.
Nej, så illa är det inte. Inte ens Staten kan med stt ta 20 procent för en stackars villaägare som sålt villan och inte haft vett att göra en preliminär självdeklaration.
Egentligen borde kanske banker, nätmäklare och fondrobotar automatiskt i början av året skicka ut ett meddelande till alla med ett ISK på över 3,5 miljoner (2,7 miljoner för 2024) och påminna om att ISK-skatten kommer leda till en räntekostnad från 13 feb.
Nja. Lite får man väl ändå hålla reda på själv. Dessutom är det ju inte alls säkert att det blir restskatt ändå. En stor del av dessa ISKinnehavare har säkert lån.
Jag har sålt en bostadsrätt som har varit en övernattningslägenhet med 1,75 i vinst. Fick räkna ut allt själv vad jag kommer bli skyldig staten för att undvika denna ränta. Kändes väldigt konstigt att behöva göra det i förväg…
Eftersom all data redan finns tillgänglig kan dom väl köra sina uträkningar i början av februari så man får sitt preliminära besked. Varför ska det ta flera månader…
Du vet väl ändå redan hur stor reavinst du har fått. Skatten är 22 procent om det är ditt boende, såvida du inte begär uppskov. Du har en marginal på 30 000 kr. Detta kan inte vara något problem för de flesta.
Men OK du har rätt. Lite ogeneröst är det trots allt. Jag ser att jag själv fick min deklaration på nätet 6 mars förra året. Datumet borde ha varit en månad senare, 12 mars i stället