Vad är egentligen engångsskatt?

Hej!
Senaste tiden har jag gått upp i lön. Det har också kommit bonusar och senare i år blir det avgångsvederlag.
Så nu sitter jag och lär mig om statlig inkomstskatt som tillkommer och för första gången känner jag mig lite nervös för att få en skattesmäll. Men kanske oroar mig helt i onödan?

Dom “dumma frågorna” kommer en efter en och jag hoppas får lite råd av er!

Ser tex att lönebyrån börjat dra 54% engångsskatt på saker som bonus och utbetalning av semesterdagar som jag inte fått spara.
Är med på att det är för att jag kommer få en högre årslön än tidigare.
Till min fråga, stämmer det att engångsskatten är “tillfällig” just för den månaden?
I slutändan så är det vad det blir i årslön som spelar roll?
Har räknat på det och gissar att mitt avgångsvederlag kommer också att skattas med 57% i engångsskatt pga av stigande årslönen, men detta kommer jag alltså “få tillbaka” när jag deklarerar?

Vet att jag kommer betala statlig inkomstskatt och tänker att tack vare lönebyrån engångsskattar mig högt nu på ca 54% så kommer jag förmodligen i slutändan ligga bra till till deklarationen och eventuellt överskott kommer jag få tillbaka?
Jag har nämligen trott att engångskatten var “för evigt” och har man då hög lön och dessutom får en bonus så MÅSTE jag skatta ca 50% och det tar SKV direkt och inget justeras i efterhand. Trodde man bara fick gilla läget.
Tycker i så fall det kunde hetat “tillfällig skatt” :smiley:

Jag har fyllt i en testdeklaration hos SKV som säger till mig att jag kan räkna med att få ca 44K tillbaka och i min värld är det sjukt mycket pengar.

Tilläg: Äger inget hus eller har någon komplicerad deklaration i övrigt. Är i princip bara lönen jag deklarerar och ett ISK.

Kanske långt inlägg för en enkel fråga… hjälp! :slight_smile:

Skatten är enbart för engångsutbetalning som bonus.

Om du får lön + bonus så är det normal skatt på lön och engångskatt på bonusen enligt skattetabel.

Det är årslön och årsskatt som gäller men engångsskatten är främst för att ,am ska hamna ungefär rätt vid stora engångsutbetalningar.

3 gillningar

Om man inte betalar speciellt mycket statlig skatt och får många engångsbelopp (bonusar) så kan det nog bli mycket skatt tillbaka ja. Men det är som du säger årslönen som avgör det exakta skattebeloppet, inte när under året pengarna betalades ut.

Kallas för preliminärskatt vilket jag tycker är rätt tydligt :smiley:

2 gillningar

Tanken med hög engångsskatt är just att du ska slippa en skattesmäll när man i efterhand lägger ihop hela årets inkomster vid deklarationen.

Sen spelar det egentligen inte någon roll i slutändan i det stora hela. Har du betalt in för lite totalt blir det restskatt, för mycket avdraget får du tillbaka. Skatten blir liksom detsamma i slutändan oavsett.

2 gillningar

Ansök om jämkning på SKVs hemsida och skicka in beslutet till din arbetsgivare! Så dras mindre preliminärskatt på kvarvarande lön/avgångsvederlag och du har dina 44K tillgängliga redan i år.

2 gillningar

Toppen!
Ja det dras “vanlig” skatt på min lön det är bara mina bonusar som dom dragit “engångsskatt 54%” enligt lönsespecarna.

Stort tack där för första meningen i ditt svar! Är det jag letat efter.
Jag har alltså trott att engångsskatten är permanent, dvs alla med hög lön som får en bonus skattar alltid bort ca 50% av bonusen och inget justeras i deklarationen. Lite som att det bara är att bita i det sura äpplet.

Låter kanske knäppt att jag inte fattat det, men min deklaration har tidigare alltid varit klar på en sekund med ett knapptryck och jag har alltid haft så pass låg lön att jag aldrig funderat på hur deklarationen/slutlig skatt fungerar.

Tack!

1 gillning

Alla som har en lön över brytgränsen till statlig skatt kommer skatta 50% på bonusen och inte få ett öre tillbaks vid deklarationen.
Det är bara låginkomsttagare som kommer få tillbaks på skatten i ett sånt här scenario.

Men beräknas detta efteråt?

Som exempel person b tjänar lite olika varje månad pga ob, övertid etc. Han når upp till 595 000 i slutet av året. Då landar han på 34 % i engångsskatt på engångsbeloppen.

Men säg att han når upp till 600 k o således bryter gränsen skattar han då 54 %?

Detta vet man ju först året efter isf. När man vet sin totala förvärvsinkomst?

Ja, den riktiga summan beräknas i efterhand. Under hela året betalar din arbetsgivare in preliminär skatt åt dig. Som ett slags “tjänst” för att se till att du slipper en stor smäll senare. Sen deklarerar du, och efter det räknar man ut vad du egentligen skulle ha betalat. Om preliminärskatten var för lite så får du restskatt som du ska betala in själv, annars får du återbäring som Skatteverket betalar ut till dig.

Det kan vara smart att jämka om man tror att det betalas in för lite (eller för mycket). Då går man in på Skatteverkets hemsida om jämkning och fyller i deras formulär. Där får man ange vad man har tjänat hittills i år och hur mycket man tror att man kommer tjäna resten av året. Efter några dagar får man ett beslut från Skatteverket på hur mycket preliminärskatt som arbetsgivaren ska dra. Det beslutet lämnar man till sin löneavdelning så justerar de i systemet.

1 gillning

En sista fråga då kan man använda jobbskatteavdraget till sin fördel här med avseende på engångsbelopp?

Dvs kan jag tjäna 598 500 + (mitt jobbskatteavdrag, ca 35 391 om jag utgår från denna tabellen) Jobbskatteavdrag – så räknar du

För jag har fått engångsbelopp i år på ca 55 k. Då blir det ju ganska viktigt att jag ligger under gränsen för skillnaden är 34 % i skatt vs 54 % i skatt, Se tabell.

Eller måste min totala inkomst vara under 598 500?

Räknas isk in i detta också eller är det isolerat till förvärvsinkomst genom arbete?

Man vill ju gärna hamna under gränsen för jag förlorar på att precis gå över den.

Tänker jag rätt?

En sista fråga då kan man använda jobbskatteavdraget till sin fördel här med avseende på engångsbelopp?

Hur då menar du? Vilken preliminär skattesats som används för engångsbeloppen beror bara på vad arbetsgivaren beräknar att du får för årsinkomst. Jobbskatteavdraget räknas in senare. ISK är inte inkomst, det faller under helt andra skatteregler som vi kan bortse från här.

Vilken skattesats som används preliminärt spelar ju ingen större roll heller, du varken vinner eller förlorar på det i någon större utsträckning när det gäller såpass små belopp. Om du hamnar på den högre skattesatsen kanske du får låna ut pengar till staten till nästa gång du får skatteåterbäring, men det är ju inga jättesummor i det här fallet.

Jag anar en missuppfattning i hur du resonerar, så här kommer en förklaring om skatteberäkning som kan vara helt överflödig - kanske är allt detta glasklart, men jag vill gärna vara säker på att vi förstår varandra. Det som händer i slutändan (något förenklat) är att man först räknar ihop alla dina inkomster under året (lön, pension, näringsverksamhet mm mm), och så drar man bort alla eventuella avdrag. Då får man en siffra som kallas beskattningsbar förvärvsinkomst, och den är antagligen lägre än din faktiska inkomst. På hela detta belopp ska man betala kommunal inkomstskatt (ca 30%). Sedan drar man av ytterligare 540 700 kr (brytpunkten för statlig inkomstskatt 2022) och på beloppet som då finns kvar ska man betala ytterligare 20% i statlig inkomstskatt. När man då har räknat ut vad skatten blir så kollar man hur mycket arbetsgivaren redan dragit av och om det är mer än vad du skulle ha betalat så får du skatteåterbäring; är det mindre så får du betala in restskatt.

Vad som dras på engångsbeloppet preliminärt har alltså ingenting att göra med hur mycket pengar du får behålla i slutändan; det räknas ut först när du deklarerar hela årets inkomst.

3 gillningar

Jag har nog fått det lite om bakfoten isf, för det enda intressanta är alltså årsinkomsten (ink förvärvinkomst, engångsbelopp etc) efter avdrag.

Engångsbelopp är eg samma sak som förvärsinkomst och de faller under samma skatteregler?

Jag har trott att om jag tjänar över brytpunkt 598 500 så beskattas engångsbeloppen med en högre skattesats. Dvs skatteverket ser det och taxerar upp just skatten på engångsbeloppen i mitt fall 55 k. Men det är bara den överskjutande delen som belastas av statlig inkomstskatt. Är det korrekt?

Engångsbelopp är eg samma sak som förvärsinkomst och de faller under samma skatteregler?

Ja precis, termen engångsbelopp definieras ju så här av Skatteverket:

Som engångsbelopp räknas ersättning för arbete som inte avser en bestämd tidsperiod eller inte betalas ut regelbundet.

Dvs det är lön fast mer oregelbundet, alltså förvärvsinkomst. Om pengarna kommer från någon annan källa så är det inte längre ett engångsbelopp enligt dessa regler, då får man luska i vad det ska räknas som istället och om det ska räknas som förvärvsinkomst eller inte.

Jag har trott att om jag tjänar över brytpunkt 598 500 så beskattas engångsbeloppen med en högre skattesats. Dvs skatteverket ser det och taxerar upp just skatten på engångsbeloppen i mitt fall 55 k. Men det är bara den överskjutande delen som belastas av statlig inkomstskatt. Är det korrekt?

Japp, all förvärvsinkomst bakas ihop och beskattas enligt samma regler och det är bara brytpunkten för statlig skatt på hela årsinkomsten som spelar roll.

Om man däremot t.ex. säljer aktier på ett aktie- och fondkonto (inte ISK) och gör en vinst, då är det inte förvärvsinkomst, det är inkomst av kapital och har andra skatteregler. Det räknas alltså inte ihop med lön/pension mm. Säljer man på ett ISK och gör en vinst, då räknas det inte som inkomst alls, det enda som räknas är pengarna du har på kontot plus insättningar under året.

2 gillningar

Så med andra ord kan jag tjäna (598 500 + 35 000 (jobbskatteavdrag)) då behöver jag bara betala komunalskatt och ingen statlig skatt. För skatten beräknas på det belopp som är efter jobbskatteavdraget dragits bort från totalen. (har inga andra avdrag att göra).

För får jag dra av 35 000 på 633 500 så landar man på 598 500 och slipper statlig skatt. Det stämmer?

Nja. Förlåt om jag kanske var lite otydlig tidigare och förenklade för mycket. Jobbskatteavdraget är lite knepigt, det beräknas baserat på årsinkomsten men dras inte av från den beskattningsbara förvärvsinkomsten, summan dras istället av från skatten du ska betala in. Det är inte ett avdrag i den vanliga betydelsen, snarare är det en slags rabatt på kommunalskatten. Men du måste däremot räkna med grundavdraget, som för inkomståret 2023 är 15 400 kr för inkomster över 413 600. Skatteverket skriver:

För inkomståret 2023 är skiktgränsen 598 500 kronor. Det innebär att du betalar statlig inkomstskatt med 20 procent på dina inkomster över 598 500 kronor. Skiktgränsen gäller den beskattningsbara förvärvsinkomsten, det vill säga den inkomst du har efter att grundavdraget har dragits bort.

För att underlätta beräkningen av hur stora inkomster du kan ha innan den statliga inkomstskatten tas ut, kan du utgå från den så kallade brytpunkten. Brytpunkten är gränsen för uttag av statlig inkomstskatt före grundavdraget.
(…)

Du som inte har fyllt 66 år vid årets ingång kan ha en total årsinkomst på 613 900 kronor (598 500 + 15 400) innan den statliga inkomstskatten börjar tas ut.

Jobbskatteavdraget räknas alltså inte in här, det funkar istället som följer. Om vi utgår från Björn Lundéns tabeller du länkade och för enkelhetens skull säger att du har exakt 600 000 kr i årsinkomst, och liksom i tabellerna bor du i en kommun med 31,52% i inkomstskatt, då ska du inkomståret 2023 ha ett jobbskatteavdrag på 35 391 kr.

Då gör man så att man beräknar sin beskattningsbara förvärvsinkomst, alltså 600 000 - 15 400 (grundavdraget) = 584 600.
Sedan beräknar man hur mycket skatt man ska betala på det, dvs 31,52% (kommunalskatten) av 584 600 = 184 266 kr.
Sen kommer jobbskatteavdraget slutligen in, genom att man helt enkelt drar av de där 35 391 kronorna i jobbskatteavdrag från den totala inkomstskatten, alltså 184 266 - 35 391 = 148 875 kr, vilket blir din slutliga skatt (förenklat - du får betala public service-avgift och begravningsavgift också).

148 875 är 25,47% av 584 600 (beskattningsbar förvärvsinkomst), så effekten av jobbskatteavdraget blir alltså i praktiken att du betalar 25,47% i kommunalskatt istället för 31,5%. Allt detta märker du typ ingenting av därför att arbetsgivaren redan vet att du kommer få rabatt på kommunalskatten och alltså drar av mindre från din lön till att börja med.

Logga in på Skatteverket och läs ditt skattebesked från inkomståret 2022 så ser du var siffrorna hamnar, det är nog mer pedagogiskt än att jag sitter här och förklarar.

2 gillningar

Bara för att förklara ett annat vanligt missförstånd. Om du tjänar pengar över brytpunkten för statlig skatt så får du betala statlig skatt på den del som ligger över brytpunkten.

Många tror att man ska betala statlig skatt från första kronan och att man därför måste “sluta arbeta” eller “tjäna mindre” för att slippa hamna på fel sida. Men så funkar det alltså inte. Om du råkar tjäna 1000 kr över brytpunkten så får du betala statlig skatt på de 1000 kronorna bara.

Kallas också för “skattereduktion”. Det är lurigt att de flesta skattereduktionerna har fått namn som “avdrag”. Det är nog på grund av politikernas marknadsföring.

5 gillningar

En fråga gällande engångsskatt. Säg att du jobbar två månader och tjänar 50000 kr per månad. Varje månad betalar du ca 27000 kr i skatt och får ca 37000 kr i plånboken.

Sen säger du upp dej och får alla dina semesterdagar och annat utbetalt på en slutlön. På denna blir det då “engångsskatt” till exempel hela 53% skatt, vilket är något helt annat än vad du fick på din månadslön.

Sen jobbar du inte mer det året utan seglar jorden runt. Kommer man då (i enklast möjliga deklaration) att få tillbaka en del av de 53% som drogs som engångsskatt?

Om jag förstår alla svar i denna tråden så är det lön (månadsinkomst, slutlön, semesterdagar etc) per år som skattas, och det är således ÅRSLÖNEN som styr om jag ska betala statlig skatt eller inte?

Surt med den där groteska engångsskatten, men om man nu får tillbaka en del av pengarna får man väl stå ut. Säg att du får 100000 kr i bruttolön som slutlön, då tas 53% av dessa slantar i skatt, dvs 53000. Kvar får du 47000 i plånkan, skitsurt.

Men, årslönen blir då i ovan scenario 200000 kr brutto, och då gäller helt andra skattesatser, eller hur?

Ja, årsinkomst som gäller vid deklarationen som bestämmer om man får skatteåterbäring eller rest skatt.

I ditt fall får man även tillbaka skatt från månadslönen då den skattesatsen är baserad på snarlik månadslön under hela året. Om man jobbar bara någon månad så har man skattat för mycket.

1 gillning

Om man tror att man kommer riskera en stor skatteåterbäring så kan det vara smart att jämka. Då betalar arbetsgivaren in mindre preliminärskatt så att man får ut mer pengar i plånboken.

1 gillning