Hej!
Senaste tiden har jag gått upp i lön. Det har också kommit bonusar och senare i år blir det avgångsvederlag.
Så nu sitter jag och lär mig om statlig inkomstskatt som tillkommer och för första gången känner jag mig lite nervös för att få en skattesmäll. Men kanske oroar mig helt i onödan?
Dom “dumma frågorna” kommer en efter en och jag hoppas får lite råd av er!
Ser tex att lönebyrån börjat dra 54% engångsskatt på saker som bonus och utbetalning av semesterdagar som jag inte fått spara.
Är med på att det är för att jag kommer få en högre årslön än tidigare.
Till min fråga, stämmer det att engångsskatten är “tillfällig” just för den månaden?
I slutändan så är det vad det blir i årslön som spelar roll?
Har räknat på det och gissar att mitt avgångsvederlag kommer också att skattas med 57% i engångsskatt pga av stigande årslönen, men detta kommer jag alltså “få tillbaka” när jag deklarerar?
Vet att jag kommer betala statlig inkomstskatt och tänker att tack vare lönebyrån engångsskattar mig högt nu på ca 54% så kommer jag förmodligen i slutändan ligga bra till till deklarationen och eventuellt överskott kommer jag få tillbaka?
Jag har nämligen trott att engångskatten var “för evigt” och har man då hög lön och dessutom får en bonus så MÅSTE jag skatta ca 50% och det tar SKV direkt och inget justeras i efterhand. Trodde man bara fick gilla läget.
Tycker i så fall det kunde hetat “tillfällig skatt” 
Jag har fyllt i en testdeklaration hos SKV som säger till mig att jag kan räkna med att få ca 44K tillbaka och i min värld är det sjukt mycket pengar.
Tilläg: Äger inget hus eller har någon komplicerad deklaration i övrigt. Är i princip bara lönen jag deklarerar och ett ISK.
Kanske långt inlägg för en enkel fråga… hjälp!