Skatt vid årsinkomst över 750 tusen med 2 jobb

Och vad är problemet? Pengarna skall ju ändå in till Skatteverket. Antingen betalar du in 1/4 av beloppet varje månad september-december, eller ickså får du betala allt som restskatt nästa år.

1 gillning

Problemet verkar ju vara att TS inte förrän nu förstått hur häftigt det är att betala statlig skatt. :wink:

Då har jag en ny fråga.

När ja får min deklaration nästa år i mars, vilket är då ja får reda på att ja ska betala tillbaka kvarskatt, när isåfall behöver dessa komma in? Ja vet att nån sa september-december men ja tolkar skattebeskedet som första datumet och 3 månader framåt, alltså någonstans från mars till juni eller kommer kvarskatten vara kvar (läggas till) på skattekontot från och med september för inbetalning?

Tack!

De exakta datumen skiljer sig från år till år. Kolla Skatteverkets webbsidor. Generellt är dock att om du vill slippa betala ränta på pengarna ska belopp över 30000 betalas in i början av februari och resterande del, upp till 30000, i samband med deklarationen i början av maj.

För att helt undvika ränta räcker det alltså inte att vänta på utskicket av deklarationen, du måste räkna själv i förväg.Kontakta Skatteverket och ne om hjälp. Deras rådgivning är mycket bra.

Här har du alla datum och ränte-nivåer, för belopp över 30.000 är det 12:e februari som gäller nästa år för att undvika ränta:

1 gillning

Uppdatering:

Min årsinkomst hamnar på cirka 813 tusen med 183 tusen betald skatt.
Enligt kalkyl ska jag betala tillbaka 78 tusen till våren vilket låter galet men förståeligt.

Kommer lägga in summan på skattekontot före mitten av februari (enligt skatteverkets hemsida innan ränta dras på). Innebär detta att min skattedeklaration blir helt färdig och godkänd i slutet av mars/början på april som för alla andra då restskatten kommer finnas tillgängligt på skattekontot och bör betalas av direkt eller måste jag fortfarande vänta tills slutbeskedet i juni?

Nej, om inget annat tarvar extrajobb så bör den hanteras som övriga. Det brukar ske med mina och jag pytsar alltid in stålar i februari för att täcka.

1 gillning