Jag gjorde under föregående kalenderår en utdelning ur mitt aktiebolag. Jag har sen dess sparat 20% av uttaget för att betala skatt sen när det är dags att deklarera.
Idag när inkomstdeklarationen kom så hade jag en del kvarskatt. Nu undrar jag om skatten som jag ska betala på min utdelning är inbakad i kvarskatten, eller om den kommer “extra” vid ett senare tillfälle?
Den kommer inte vid ett senare tillfälle, det är på inkomstdeklarationen den ska in. Det du måste göra är att läsa igenom deklarationen och kontrollera att utdelningen är med.
Jag ser att utdelningen är med under inkomst av kapital.
Låt oss säga att jag fick restskatt på inkomstdeklarationen som skickades ut idag på X.
Vad jag undrar är; När jag sen deklarerar K10an, kommer jag få en “slutgiltig” skatt på X - utdelningsskatten eller innehåller X redan “den förväntade” utdelningsskatten?
Alltså, jag kör ju redovisningsfirma online, en sån där “automatisk”. De har ju tagit in kontrolluppgifter för ett par månder sen i samband med bokslut men osäker på vilka kontrolluppgifter…
Det känns spontant som att när jag kolmar på inkomstdeklarationen så gar de bara tagit hänsyn till inkomst av tjänst. Känns som att skatten för utdelning kommer läggas till efrer att jag deklarerat min utdelning via k10an?
Högst oklart, och jag tycker inte jag hittar några bfa svar när jag googlar heller…
Pratade om det med min deklarationshjälp idag som sa att det var så här:
Om man lämnat kontrolluppgift finns det med på den förtryckta blanketten (Men under övriga upplysningar?) Dock åker det inte med i den automatiska uträkningen av ev kvarskatt utan man ska själv lägga in det på K10:an när man gör deklarationen.
Dvs det förtryckta beloppet som står som restskatt/återbäring har ej räknat med skatten på utdelningen man gjort oavsett om den rapporterats in via kontrolluppgift eller ej.
(Sen funkar det säkert annorlunda på publika utdelningar via Avanza osv)
Det låter vettigt och verkar stämma när jag kollar på siffrorna. Tråkigt, då jag i ungefär 2 timmar igår gick runt och var nöjd över att skatten blev så lite tills jag kollade närmare