Den preliminära skatteberäkningen har kommit in. Uppgifterna stämmer med aktieutdelning och schablonintäkterna men de har räknat på 30 % på hela punkten: Ränteinkomster, utdelningar m.m. De har alltså inte räknat 20 % på aktieutdelning utan 30 %?
Den preliminära skatteberäkningen brukar inte vara fel hos mig.
Den preliminära skatteberäkningen lär nog stämma 100 % utifrån de uppgifter som finns med, sen är det ju beroende av hur mycket de avdrag, utdelningar och liknande som du eventuellt lägger till påverkar. Dessa förändrar ju skatteberäkningen.
När det gäller aktieutdelning så ska den vara 30 %. Siffran 20 % är ju något som gäller utdelning från fåmansbolag och den deklareras på blankett K10 som inte är med i den preliminära skatteberäkningen. Och på K10:an omräknas ju 20 % till 30 % innan beloppet överförs till huvudblanketten.
Ursäkta, menade utdelning från mitt aktiebolag.
Utdelningen är med i min preliminära skatteberäkning men glömde ju bort att k10 ska ju fyllas i och då blir det säkert omräknat till 20 %.
Frågan gäller då jag nu måste betala restskatt enl. prel. skatteberäkningen.
När jag räknar på det (dvs 20% på min utdelning) så ska jag få tillbaka en liten summa. Betalar man ränta på prel. restskatt?
Nej, du betalar ränta på den riktiga beslutade skatten. Ränta på restskatt räknas från februari om den blir över 30000 kr, annars räknas räntan från maj.
Prel. restskatten är över 40 000kr men den är ju inte den riktigt beslutade skatten.
Jag avvaktar till att jag kan deklarera.
Tack för svaret.
(inlägg raderat av författaren)
Hela utdelningen är med på 7.2 Ränteinkomster, utdelningar mm. Där står hela utdelningen och mitt företags namn. Denna summa är är sedan med i uträkning för Statlig inkomstskatt på kapitalinkomster.
Min kollega har exakt samma uträknkng på hans deklaration?!
Alla uppgifter (lön, utbetalningar, räntor etc) som ingår i den preliminära skatteberäkningen utgår ifrån kontrolluppgifter som lämnats av utbetalare. När det gäller utdelningen från ditt eget aktiebolag är då rimligen du själv som är uppgiftslämnare och då har du lämnat uppgifter som gör att aktuellt (felaktiga belopp om jag förstod rätt) hamnat i den preliminära skatteberäkningen.
När man lämnar kontrolluppgifter kan man ange att det gäller fåmansbolag och då kommer den utdelningen inte att tas upp i preliminära skatteberäkningen.
Tack för svaret.
Ja, det är utdelning från ett fåmannabolag.
Nej, ingen K10 är förifylld. Tänkte fylla i den när det går, dvs när det går att göra deklarationen, tidigast 19 mars.
Jag redan betalat in skatten på 20 % förra året. Detta står även med i punky 7.2.
Det är ju min redovisningskonsult som lämnat in uppgifterna. Har aldrig blivit fel förut.
Kan man korrigera detta?
Du korrigerar det i deklarationen. Ta bort det som hamnat felaktigt och skriv varför du gjort så under kommentarer.
OT: Ser att du skriver “redovisningskonsult”. Fantastiskt, de flesta skriver “revisor”.
Har KU31 framför mig. Dvs det konsulten skickat in.
Rubriken är: KU31 - utdelning m.m på delägarrätter
Sen är utdelningen med i rutan: utbetald utdelning m.m (574)
Så redovisningskonsulten har gjort fel?
Hehe, har märkt att många skriver revisor, fast än man har en redovisningskonsult.
Står inget om fåmansbolag. Jag förstår att det är mitt ansvar att se över uppgifterna men jag litar ju på konsulten.
Tack för svaret.
Kanske återkommer när det är dags för att korrigera i k10.
Jag är sen på bollen. I KU31 ska fält 061 kryssas i om det är fåmansföretag och personen är delägare.
Jag gick över min dekleration idag och den stämde sånär som på 2 kr som jag har jagat till två avrundningar. Jag vet inte om det är skatteverket eller Avanzas rapportering som avrundat fel, men jag kan leva med att ha 2 kr högre underlag för skatt ![]()
Den förtryckta delen på 7.2 var fel för mig i år. Fick trycka på “ändra” och korrigera beloppen. Måsta ha fyllt i KU31 fel eftersom utdelningen räknades dubbet i deklarationen. Först som förtrycka bruttobelopp, sedan en gång till efter att K10’an var ifylld men då som 2/3 av ursprungsbeloppet, dvs den del som ska beskattas till 30 %. Summan blev då bruttoutdelning + bruttoutdelning * 2/3.