Bolag startat under 2021.
Utdelning uttagen nu 2022.
K10 … ska alltså lämnas in första gången 2023 för inkomståret 2022.
?
Bolag startat under 2021.
Utdelning uttagen nu 2022.
K10 … ska alltså lämnas in första gången 2023 för inkomståret 2022.
?
Korrekt. Jag blir alltid lika förvirrad när man använder huvudregeln och behöver hålla tre år i huvudet.
En utdelning som görs år 2022 baseras på 2021 års löneunderlag och deklareras år 2023. Eftersom du använder dig av förenklingsregeln behöver du bara förhålla dig till 2 år eftersom du ägde aktierna vid ingången av 2022, betalar ut utdelningen 2022 och deklarerar 2023.
Borde man inte deklarera antalet aktier man har förvärvat i det nya bolaget redan vid deklarationen 2022 som avser 2021?
Jag får ringa skattevärket helt enkelt.
Jag ringde. Det är bara aktier i företag som man har ägt under ett helt beskattningsår som behöver tas upp i en K10.
Haha, vilken jävla service!
… och inte blir det enklare med den s.k. förenklingsregeln.
För att veta hur mycket jag kan dela ut under 2022, som deklareras först 2023, måste jag ta sparade utdelningsutrymmet från deklarationen 2021, multiplicera med 1.03, lägga till 2022 års schablon (som är olika varje år), dra av 2021 års faktiskt utdelade värden, som ju först deklareras 2022 och därmed inte kommer förtryckta utan lämnas på bilaga K10 först 2022. Typ.
Redovisningsfirman kallade detta redovisningskonsultvänligt™ och flinade lite. Själv funderar jag på hur mycket resurser vi tar av våra skattepengar för att kontrollera och säkerställa att folk redovisar rätt, och hur mycket vi går miste om för att folk av rena missförstånd gör fel och som skatteverket inte upptäckte.
Varför inte ha en helt platt skatt. Alla betalar 30% skatt på precis alla inkomster. Inga K10, inga K12. Inga 3:12-regler, inget jobbskatteavdrag, ingen kommunal vs. statlig vs. värnskatt (jag vet, den är avskaffad…). Inga utdelingsutrymmen, eller att 2/3:e delar av utdelningen tas upp till 30% skatt i K10 eller 5/6:edelar av skatten gäller för K12. Deklarationen består i att samtliga inkomster under året redovisas, rakt och och ner. Sedan drar vi av ett grundavdrag (som ska vara lika för alla, inte variabelt som idag!) och så multiplicerar vi med 0.3 så får vi skatten. Punkt. Inga bilagor. Inget trixande, inga skatteoptimeringar.
Skillnaden mellan att alla betalar 30% på allt, i jämförelse med att vissa betalar 20% och andra 55% idag, tar delvis ut varandra och besparningarna i skatteverkets kostnader för kontroller och motverkande av folks trixande täcker upp för resten ![]()
Men jag är inte bitter; misstänker att jag är en av de där som optimerar och därmed får ner skatten… ![]()
Så du säger vad skulle vi göra med alla arbetslösa som kommer komma från myndigheterna då? Hela poängen med knöliga system är för att societetstoppen ska kunna “fult ord” det vanliga folket hårdare på deras pengar.
Nja. Tvärtom, jag tycker nog att utdelningsreglerna är väldigt generösa. Företagare har i grunden en bra skattesituation.
I princip alla partier vill “förenkla” 3:12-reglerna. Däremot har man olika idéer om vad man vill uppnå. Ibland är det enbart en täckmantel för att höja kapitalskatterna.
Personligen tycker jag det är viktig att skattesituationen för företagare fortsätter att vara bra. Start-up livet kan vara oerhört påfrestande och tärande både ekonomiskt och fysiskt. Att lämna en trygg anställning för det här måste kunna belönas om bolaget mot alla odds lyckas.
Företagande är en viktig motor i svensk ekonomi. 4 av 5 jobb skapas i småbolag och den största delen av de kommunala skatteintäkterna härstammar också från småbolag.
Jag tycker nog tvärtom. Åtminstone som egenkonsult är 3:12 reglerna mindre generösa eftersom man begränsas av bolagets löneunderlag. Har man anställda däremot blir 3:12 reglerna väldigt fördelaktiga. Något som blir ett incitament till att anställa fler och få bolaget att växa. Sedan om man säljer varor eller tjänster borde ha mindre relevans.
Hjälp, hur gör jag?
Hur fyller man i en K10 blankett? Jag har inte någon utdelning att göra för 2021 men jag vill kunna spara utdelnings möjlighet till kommande år. Hur räknar fram detta belopp? Hur kan jag förstå K10 blanketten och vilka rader är jag tvungen att fylla i?
Hls Nina
Går det att reservera något i utdelning K10) man man har +/- 0 resultat? Hls Nina
Jag tycker att man kan förenkla det så här.
30% skatt, istället för 20%, men då får man dela ut krona för krona i lön. Enkelt och bra. Tar man 500.000 i lön så är det det man får dela ut.
Det man framförallt vinner med detta som jag ser det är att man slipper höra v+s säga att företagare bara betalar 20% skatt!!! För vi betalar ju ingen moms eller bolagsskatt…