Problem med att ha noll i lön vissa månader?

Hej,

Ursäkta för dåligt satt titel, men kom inte på hur jag skulle formulera frågan kort. Jag har nyligen blivit konsult i eget bolag, och lönen jag får nu i oktober är sista jag får från min gamla anställning.

Mitt första räkenskapsår går från oktober 2022 till december 2023. Jag hade en (hyfsat) hög chefsroll på mitt förra jobb, vilket gör att jag redan är över brytgränsen för statlig skatt.

Jag har uppdrag, men kommer inte att få in pengar i bolaget förrän tidigast i början av december.

Min fråga är om det alls är värt att ta ut lön för november och december? Jag kan alltid låna in privata pengar och sen betala ut lön, men är det någon poäng?

Mvh
Andreas

Om du ligger du över brytgränsen även utan att betala ut lön i nov/dec, skulle jag säga nej, det är inte värt det förutsatt att du har en privat buffert.

3 gillningar

Håller helt med här! Det låter som en jättedålig deal att ta ut lön “bara för att” när du kommer behöva betala marginalskatt på det. Bättre spara det i bolaget till nästa år så du har en liten extra buffert, det är alltid skönt!

Beror på. K10 beräknas årsvis. Be någon räkna på om det är värt att komma igång och få utdelningsutrymme.
Lönen tillhör ju året, även om du inte fysiskt tar ut den och bara betalar arb avgifter.
Kan ju vara värt att ta ut mer än vad man tänkt och minska lite på lönen under nästa år för att jämna ut.

Utdelningsutrymme kommer han att få oavsett då det är förenklingsregeln som gäller här. Två månaders löner är inte tillräckligt för det ska vara värt att växla till huvudregeln.

Problemet är att han redan ligger ovanför brytpunkten för statlig skatt. Att fortsätta att betala ut lön här blir väldigt dyrt då det mesta försvinner i skatt.

2 gillningar

Så kan det visst vara , att det inte är värt det. Det jag menade är att det går att räkna på. Innan man gjort det vet man ju inte hur mycket det kostar.
Kan ju ibland vara värt att få ett extra år K10 mot att betala mer i skatt.
Man ska bara inte bara stirra sej blind på skatten

Det är möjligt, men värt att ta hjälp med en beräkning.

Nä, han har ju förlängt år så det blir inte förenklingsreglern för två månader utan troligen huvudregeln på 14månader.

Men hur som skulle jag ta lön nästa år då det troligen blir mindre skatt då.

1 gillning

Har för mej att det finns någon regel att man måste ha ägt aktierna hela året också för att få ta ut K10.
Kan vara så för att man inte ska laborera med att bokföra löner och få ett gratisår.
Är dock osäker. Har själv brukat ta ut löner på +150-300tusen i december just på grund av löneplanering över årsskiftet.

1 gillning

Det lönar sig inte. Vänta med lön till 2023.

Gällande 3:12 är det lönsammaste att ligga så nära brytpunkten för statlig skatt som möjligt. Eftersom du redan är över den så är det inte lönsamt att betala ut lön 2022.

Edit, tog bort en felaktighet.

1 gillning

Är inte säkert alls att det är det bästa. Förutsatt att nu inte reglerna är likt det jag skrev över om ägandet ett år innan man får ta ut sin K10.

1. Låt oss säga att man beräknar ta ut en lön om 1miljon 2023.
    Utdelning lönegrundande år 2024 500 000:- som exempel.

2. Bokför lön 500 000:- den 31/12 2022. Sedan lön 500 000:- under 2023 totalt 1miljon.

Utdelning lönegrundande 2023 250 000:- och 2024 250 000:-.

Man kan alltså plocka ut ett år tidigare med en enkel bokföringsmanöver.
Har dock för mej att det kan vara regler till just uppstarten hur det räknas där, och att aktierna måste ha varit i din ägo hela året.

Det finns inga kalkyler som ger en fördel att gå över brytpunkten för statlig skatt. Det blir på tok för dyrt och är därför så många väljer att lägga sig på brytpunkten och inte gå över. Man går som sagt inte miste om utdelningsunderlaget när man istället använder förenklingsregeln och det är nog det som blir lost in translation här. :slight_smile:

Då här ser det ut rent praktiskt.

• 2022 Ingen rätt till utdelning i år då aktierna inte ägdes vid ingången av året

• 2023 Utdelning enligt förenklingsregeln 195 250 kr (aktierna ägs vid ingången av 2023), deklareras på K10 år 2024 men betalas alltså ut 2023

• 2024 Utdelning enligt huvudregeln (aktierna ägs vid ingången av 2024, baseras på 2023 års löneunderlag), deklareras på K10 år 2025 men betalas ut 2024

Kan lägga till att jag själv blir förvirrad varje gång det är dags att beräkna utdelningsunderlag i mina bolag. Inte lätt att hålla tre år i huvudet när det kommer till huvudregeln (löneunderlagets år, inkomst-/utbetalningsår och deklarationsår).

3 gillningar

Det beror på, man måste nog gå in på individnivå och titta. Jag tar lön till brytpunkten men brukar ändå få spetsa på min lön rejält i december för att maxa min K10. Men vi har dock löner på 5-6miljoner i bolaget så det är ju viss skillnad mot enmannabolag.
Men du verkar ha koll så det stämmer förmodligen.

Sant, i ett bolag med andra anställda kan det vara smart att maxa sitt utdelningsutrymme med lön över brytpunkten.

I detta fallet förstår jag det som att TS är själv och sålunda inte tjänar på det.

1 gillning

@Robert_G utdelning kan först göras 2024 då det måste ha passerats ett räkenskapsår. Första räkenskapsåret tar slut 2023-12-31.

2 gillningar

Ah, det stämmer. Du ser, jag är fortfarande förvirrad kring det här. :joy: I övrigt ska det vara korrekt.

1 gillning

Samma här, dock räknar jag inte själv. Bara för att göra det ännu märkvärdigare har vi brutet räkenskapsår, men lönen räknas fortfarande från den 1/1-31/12 har jag fått lära mej. :nerd_face:

1 gillning

Tack för alla svar! Inte helt lätt det här. Men baserat på svaren så lutar jag åt att inte ta ut någon lön för resten av året.

/Andreas

Ingen poäng att ta ut lön.

Däremot ska du bokföra en löneskuld till dig själv! Skatten baseras på vad du plockar ut. Men bolagets resultat och skatt påverkas av skulden!

Så bokför du en skuld till dig själv så sparar du skatt på den lönen (om du gör vinst första året).

I mångt och mycket en jobbig process för liten vinst, men samtidigt inte någon stor grej att göra.

Kom också ihåg att rapportera in till Skatteverket att du har noll lön till din anställde. Varje månad krävs en registrering, även om lönen är noll.