Om man har ett företag som har gjort vinst många år som vida överstiger utdelningsutrymmet man har sparat ihop. Är det då värt som ägare att ta ut extra lön för att komma upp till att få använda huvudregeln ett par år tills man har möjlighet att dela ut i princip hela vinsten till 20% skatt?
Ex: Bolag med 10-20 milj omsättning, 10-20 anställda, 1.5 milj vinst flera år i rad.
Jag äger ca halva bolaget, men har bara kört på förenklingsregeln hittills för att undvika betala statlig skatt på lönen.
Är det värt att ändå göra en extra utbetalning i december med hög skatt för att öka utdelningsutrymmet? Borde ju kunna ge över en miljon i utdelningsutrymme med våra lönekostnader, snarare än ca 70.000 eller vad det blir med förenklingsregeln?
Fråga 2 är om styrelsearvorde räknas som lön mot huvudregeln? Om man inte vill öka sin “normala” lön av olika skäl. Någon som vet?
Styrelsearvode är lön numera, så ja det räknas in.
Man får anta att du idag får lön till skiktgränsen ifrån samma bolag, och att du äger aktierna privat, för annars kan du inte flytta upp löneutrymmet till ett holdingbolag (som du äger till 100%). Isf har du fått ut runt 80 i utdelning om du äger lite mindre än hälften av bolaget.
Jag gissar att ni har flera miljoner i skattad vinst då, som ni kan tänkas dela ut.
Om det är så så tänker jag att det är värt att ta kanske 100000 mer i lön under året för att få ta del av huvudregelns utdelningsutrymme iaf ett år. Nu har jag inte koll på de exakta beloppen på detta i år.
Men om det är 100k så kostar det bolaget 131420kr mer (avdragsgillt) och du får runt 50k i plånboken. Då får du utdelningsutrymme på ett par miljoner, gissar jag, som du kan ta till 20% skatt. Å det finns ju inget bättre sätt att få ut de här pengarna än utdelning.
Men det finns ju flera andra ägare som skall tycka till också. Du har gett för lite information hittills för att det skall gå att säga exakt, men det lutar ganska mycket åt att “det är värt det” att ta lön för att uppfylla löneregelns krav
Håller med @Dan3 att det skulle behöva räknas på. Men min spontana känsla är att du nog förlorar på att köra förenklingsregeln.
För att ta mig själv som exempel. Förenklingsregeln har historiskt gett mig ca 180 000 SEK i utdelningsutrymme. I RikaTillsammans AB tar jag och Caroline ut vars 45 000 SEK i lön brutto per månad (=dvs under statlig inkomstskatt). Det ger mig ett utdelningsutrymme enligt huvudregeln på ca 500 000 SEK…
Så spontant med 10-20 anställde så borde huvudregeln ge dig mycket mer än förenklingsregeln om du inte har en låg lön.
Ta ett samtal med din redovisningskonsult eller revisor för att få ett korrekt svar utifrån din situation.
Det jag funderar på är varför eran revisor / redovisningskonsult ens har haft i tanken att använda förenklingsregeln.
Byt revisor till någon som kan sitt jobb. Ni tappar ju flera miljoner varje år i utdelningsutrymme.
Jag är ensam i mitt AB och tar lön till skattetaket, min redovisningskonsult såg direkt att det är mer fördelaktigt för mig att använda huvudregeln än förenklingsregeln.
Men det låter lite för enkelt att säga att “vi borde ha kört huvudregeln från start” - då skulle vi ju ha behövt ta ut mycket mer lön än vi har gjort vilket inte revisorn bestämmer över direkt
Kravet är “minst 9,6 inkomstbasbelopp, alternativt 6 inkomstbasbelopp plus 5 procent av de totala lönerna i företaget.” vilket i år betyder 681 600 kr/år eller 56 800/mån
Gränsen för statlig skatt är 540 800 kr/år, eller 45 067 kr/mån
Så 140 800 kr ska tas ut i lön över den gränsen, där 20% extra ryker i statlig skatt (28 160 kr)
Utdelningsutrymmet bör öka med minst 1 milj. Där betalar vi då potentiellt 20% istället för 50% skatt, alltså en diff på 30%. Det blir 300 000kr mindre skatt. Vilket är betydligt mer än “kostnaden” på 28 160 kr.
Så det borde ju vara värt det.
Borde inte detta vara en ganska vanlig situation - och något som borde ingå i “basic tips till företagare” över lag? Jag har hittills aldrig stött på detta utan bara läst “Ta aldrig ut mer än nivån för statlig skatt - det är inte värt det”. Vilket låter som ett mycket dåligt tips till folk i min sits
Eller är min situation så ovanlig att det knappt är någon som behöver tänka så här?
Sjukt bra forum förresten - tack för alla bra svar och andra bra trådar
Jag har liknande din situation och räknar alltid på huvudregeln. Finns likviditeten så är det ju välkommet att ta ut extra lön/löner till jul.
Jag har dragit ihop mer K10 än jag behöver på det sättet.
Dock kör jag ännu på som vanligt, om jag vill sälja bolaget i framtiden kan det vara bra att ha.
Så länge företaget går bra finns ingen anledning att sluta att maxa utdelningarna.
Att ta till gränsen för statlig skatt är en bra regel för ensamföretagare, eller med bara någon anställd. Finns det höga löner och vinster rekommenderar alla vettiga revisorer och konsulter att ta ut lön så man uppfyller lönekravet istället (om inte K10:an är jättehög redan). Men anledningen till att det kanske inte frågas är nog att de flesta med ett antal anställda får det rådet därifrån redan.
På byrån där jag jobbar ringer eller mailar vi alla kunder där vi tror det kan vara aktuellt årligen i november/december för att kolla, och räkna på ev. extralön.
Med lite anställda och högre vinster, eller vid en försäljning, slår man snabbt i taket för förenklingsregeln. Det är därför snabbt skattemässigt smart att öka på utdelningsutrymmet genom det extra löneuttaget, och kunna ta mer utdelning.
Tips: Det måste inte göras varje år om utrymmet överstiger utdelningen/vinsten. Närstående kan räkna varandras lön.
Jag ska kolla det där med att gå tillbaka och korrigera med vår redovisningsbyrå, bra tips! Har möte med dem snart men om det inte reder ut sig hör jag av mig Jan!
Det låter givet att du ska ta ut lön så att du kan använda huvudregeln. Behöver inte göra det varje år men tills du kan ta ut upparbetad vinst.
Nästan alla råd till företagare riktar sig till de som går bra eller lite sämre än så.
Råd specifikt till de som hamnar utanför det normala är svårare att hitta. Jag tycker alltid att man ska ta ut lön tills man får använda löneunderlaget.
Råd som att ge ovillkorat aktieägartillskott för att höja anskaffningskostnaden eller att köpa ett städbolag för att få löneunderlag är inte så vanliga.