Hej,
startade ett AB i aug 2023 och är lite noob, har fått in ca 500 000 kr ex moms från kunder, inga direkta utgifter.
Korkad som jag är tänkte jag att jag skulle bygga upp liten av en buffert innan jag började ta ut som lön, men nu när det slog om till nytt år inser jag att det kanske var ett misstag. För nu blir det väl så att jag måste göra bokslut (eller?), och det dras bolagsskatt på dom pengarna, och vill jag ta ut lön på det så blir jag då dubbeltskattad. Och utdelning går ju inte heller förens efter ett år eller nåt.
Känner ångesten bara bubblar upp och har ingen aning om jag ska göra bokslut nu, eller förlängt räkneskapsår, och om jag sumpat massa pengar nu. Jag kör Bokio för bokföring men dom har inte möjlighet att hjälpa. Tacksam för all hjälp.
Om du startade bolaget i augusti 2023 men angav att bokslut sker den 31 december kan företaget ha ett första förlängt räkenskapsår på så sätt att företagets första bokslut görs per den 31 december 2024. Då har årsskiftet 2023-2024 inte någon beskattningsmässig betydelse för ditt företag.
Kan det vara så att det första räkenskapsåret redan är förlängt? Jag tror att man kan se det antingen på skatteverket.se eller på verksamt.se.
Men prata med en redovisningskonsult först.
Skatt för 2023 betalas först i början av 2025.
Är ditt resultat 500 tkr efter dina kostnader?
Isf kan du sätta av 25% i periodiseringsfond, vilket gör att din skatt blir 20,6% av 375 tkr dvs ca 77 tkr. Gör en budget!
Till er båda, så här står det i nyregistreringen på verksamt för bolaget:
“- nyregistrering. Företagets första räkenskapsår är 2023-07-26 - 2024-12-31.
Det finns ändå möjlighet för er att skicka in en årsredovisning
för 2023-07-26 - 2023-12-31. Om ni tänker skicka in en årsredovisning för det kortare
räkenskapsåret behöver ni inte meddela det till Bolagsverket.”
Så innebär detta att jag kan ignorera bokslut helt nu då tills om ett år?
har fått in ca 500k ex moms som konsult, och haft utgifter på ca 15k för lite startuputrustning.
Med lite tur, innebär detta att jag helt enkelt kan börja ta ut det som lön utan att det bolagsskattas för 2023, och sätta av 25% i periodiseringsfond för en regning dag, samt en del till utdelning?
Är ju otroligt korkad att jag inte tog lön för 5 månader 2023 såklart, så nu är det bara vad jag kan göra för att få ut så mycket av pengarna till skälig skatt som möjligt. Antar att det inte går att betala lön retroaktivt?
Ett räkenskapsår ska omfatta 12 månader. När företaget startar eller räkenskapsåret läggs om kan räkenskapsåret bli kortare än 12 månader eller längre, dock som längst 18 månader. Räkenskapsår för ditt företag - verksamt.se
Du kan bokföra en löneskuld på 2023 och betala ut lön som tillhör bolagets räkenskapsår 2023, under 2024. Privat kommer dock lönen att tillhöra 2024.
Kortfattat, det är inga konstigheter Man gör ofta så när likviditeten inte tillåter löneutbetalningar men någon anställd i bolaget ändå ska ha haft lön för sitt arbete som genererat intäkter 2023.
okej, tack. Men om det tillhör 2024 rent skattemässigt så spelar det kanske mindre roll. Hade ju vart smart att skatta av det jag kunde 2023 up till marginalskatten tänkte jag. Men kanske bara bra att ha en buffert i företaget oavsett.
Detta är inget stort problem. Arbetsgivardeklaration och skatt ska vara inne 12:e.
Du kan bokföra att du tagit ut lön genom att lägga det som en skuld till dig, exempelvis till konto 2830 och ett datum 2023-12-xx. Sen skickar du in arbetsgivardeklaration och skatt innan 12:e.
Smart! Men frågan är om pengarna skattas för 2023 då eller 2024. Stod nåt om att skuld skattas det år den utbetalas, vilket då blir 2024 om jag inte har fel? Är det så kanske det inte är någon vits?