Tack för all hjälp med budget i min egen tråd och alla annan hjälp detta forum ger.
Det verkar bli start i eget AB i juni. Kommer ha ett långtidskontrakt med lång uppsägningstid åt båda håll. Vilket ger en skön trygghet som första uppdrag och betyder att det kommer ramla in en bra summa varje månad.
Men nu när jag startar så här mitt i så blir då frågan, vilken typ av räkenskapsår ska man satsa på för att maximera. Tänker att jag kommer vilja ha utdelning då jag kommer gå ner en del i lön pga av skatten.
Följa jan till dec med 6 månader
Följa jan till dec med 18 månader.
Brutet räkenskapsår så 12 månader första året
Vad finns det för fördelar och nackdelar med dessa och vilket skulle ni ha valt.
Om du kör brutet så kommer du visserligen upp i 2 hela bokslut snabbare. Men det spelar ju bara roll om du behöver finansiera något?
Sen finns det väl en viss möjlighet till utdelning snabbare. Om du t.ex kör jan-dec (första 6 månader) så kan du ta utdelning redan 2027 som jag tolkat reglerna.
Jag har valt alt 2 när jag varit i samma sits. Då kan man skjuta på skatten längre och få ut lite ränta under tiden. Något man går miste om med alt 1. Brutet räkenskapsår är förvirrande i mina ögon. Lättare mentalt om kalenderår och räkenskapsår följer varandra.
Även om du når utdelning snabbare med alt 1, så kan du ju bara plocka dubbel utdelning med alt 2.
Jag uppfattar det som att du ej startat sitt AB än. Se till att göra det snart, och ange att stiftelseurkunden skrevs i december 2025. På så sätt tillgodogör du sig 1 års extra lågbeskattat utdelningsutrymme (ca 320’) - eftersom du äger aktierna vis ingången (1 januari) av 2026.
Jag tycker ovan är mer värt än att maxa så att du skjuter räkenskapsåret och första bokslut så långt som möjligt.
Nu har jag dålig koll på vad du kommer göra i din verksamhet men överlag när man ska välja räkenskapsår bör du fundera på hur verksamheten ser ut. Finns det något naturligt avbrott av verksamheten under året? Att ha kalenderår är kanske det sämsta alternativet för en skidanläggning exempelvis då det är ett brott mitt i säsongen. Att bryta efter högsäsongen blir naturligare. Antagligen mindre periodiseringar och ett enklare bokslut. Det blir också lättare att följa upp de olika säsongerna mot varandra. Så fundera på vad som passar för ditt företag bäst i första hand.
Kommer du ta hjälp med bokslut/årsredovisning kan det också vara en idé att fundera på ett brutet räkenskapsår. Redovisningskonsulter har en högre arbetsbörda på våren då de ofta har fler bokslut som ska göras då. Har du brutet år så finns det mer tid till dig. Mindre stressat för konsulten och du kan antagligen själv styra mer när du vill att arbetet ska göras. Antagligen kan konsulten också ha mer tid att reflektera över dina siffror och ge dig rådgivning om du önskar det.
Ja fördel med att köra alt 2 på så sätt men går ner en del i lön då jag bara tar upp till brytpunkten så utdelning efter 18 månader är inte det mest lockande ut det perspektivet tänker jag. Är inte räntan så pass låg att det endast get ytters lite?
Personligen har jag och jobbar i företag som har brutet år men är ju inte direkt inblandad i ekonomi delen på så sätt. Men tycker det är ganska logiskt ändå. Satt som Kassör i en förening som hade brutet och det var inget konstigt. Men det kanske är struligt med ab som egen och den privata ekonomi delen?
Nej jag har inte startat ännu då allt i kontrakten inte är klart. Men vi är överens om timpris och ram hur kontraktet ska se ut iaf. Så nu dags att ta kontakt med banken,
Att datera på så sätt låter smart, det finns ingen som kan ha något att säga om en sådan lösning?
Ok på vilket sätt maxar jag om jag kör 18 månader istället för 12 månader. Förutom att det blir 6 månaders mer intäkter.
Jag fick tipset från min redovisningskonsult när jag skulle starta mitt AB för några år sedan.
När du registrerar/startar ditt bolag hos Bolagsverket ska du helt enkelt ange när stiftelseurkunden skrevs (och här kan du ange upp till 6mån bakåt i tiden, och det finns ingen kontroll på när din stiftelseurkund verkligen skapades - och eg så skriver man ingen sån i verkliga livet, så det handlar bara om vad du uppger till Bolagsverket).
Var det en fråga specifikt till mig eller till oss alla?
Jag har eg inga åsikter om räkenskapsår, jag tycker själv det är smidigt med kalenderår - för det lirar med min privata ekonomi och kalenderår är på något sätt enklare att ta till sig (tycker jag). Men om det finns något i verksamheten, som andra skrev, som gör att brutet passar bättre - så kör på det.
Men som sagt. Det viktiga är inte om första året är ett visst antal månader, utan att du:
Har bokslut när det passar dig och din verksamhet
Tillgodogör dig ett extra års lågbeskattat utdelningsutrymme (ange att stiftelseurkunden skapades i december 2025).
Ok tack. För verksamheten spelar det mindre roll när det är men för mig privat så att jag får det att gå runt privat så vore det bäst med juni till maj. Då jag kan ta utdelning och höja upp “tappad” inkomst så att säga.
Vad är fördelen att det tar slut i december för den privata ekonomin? Blir något lättare tex till skatteverket eller liknande?
Skulle väl även kunna ha juni till maj första året för att sedan ändra till januari till december om jag kommer ihåg rätt, och om jag förstår rätt så år 2 kan jag ta ut extra utdelning om det finns pengar i företaget.
Med de nya 3:12 reglerna som trädde ikraft i år blir lönen irrelevant om du ligger på brytpunkten för statlig inkomstskatt. Nu får du istället 4 IBB per år i utdelningsutrymme (322 400 kr i år). Du går inte miste om det här om du väljer 18 månader istället för 6 månader. Utrymmet sparas bara så att du kan dela ut dubbelt när första årsrapporten väl är klar.
Det beror på vilka hur mycket ditt bolag omsätter. Men det kanske handlar om några tusenlappar i riskfria gratispengar. Samtidigt kan du styra kostnaderna hur du vill utan några skatteeffekter under de första 18 månaderna. Det kan finnas en viss fördel i det med. …plus att du slipper all administration kring att skapa ett extra årsslut i bokföringen.
Gällande Skatteverket så kan du fundera hur ofta du vill redovisa din moms/behöver redovisa. Landar du i att redovisa kvartalsvis så kan jag rekommendera att du bryter räkenskapsåret i ett kvartalsbrott. Förenklar administrationen något!