Skulle vilja be om lite hjälp att beräkna vilket timarvode jag skulle behöva fakturera för att det skulle löna sig mot att vara anställd.
Jag har en lön på 74tkr per månad, med genomsnittlig bonus på 10%. Total kompensation på 82tkr. Jag tillhör ITP1 och får en avsättning på ca 12% i tjp.
Givet att jag fakturerar 9-10 månader per år, hur mycket behöver jag ta i timmen för att gå plus ekonomiskt?
Du kostar 137 203/mån vilket blir drygt 1.65m/år. Om du räknar med 165h/mån så blir 1000x165 precis det du tjänar idag. Men du får ju utdelning också så du betalar mindre i skatt. Sen lite bokförings kostnader och lite annat som kostar också.
Kostnaden för arbetet (lön/semesterersättning/bonus/tjänstepension etc) är bara en del av ekvationen. Omkostnader i form av utrustning, bokföring, försäkringar och resekostnader (allt som din arbetsgivare annars skulle betala) måste tas med. Dessutom bör du ha en premie för en osäkrare anställningsform.
Tack för tydlig uträkning! Om jag ska ta lite extra höjd för osäker anställningsform (fakturera 9 månader) samt vissa mindre kostnader (försäkring, bokföring etc.) så hamnar jag snarare på 1150kr.
Räknar med att kunna fakturera omkring 1000kr i timmen. Alltså är det rätt oklart om det lönar sig..
Tack! Kostnader utöver lön räknar jag vara rätt låga. Skulle behöva försäkringar och bokföring. Ej lokal, resekostnader etc.
Premie för osäker anställningsform tänkte jag försöka fånga genom att räkna med färre fakturerade timmar per år. Då kanske 9 månader är bättre att räkna med än 10 månader.
Kostnaderna för ansvarsförsäkring och bokföring är minimal i förhållande till omsättningen och har egentligen ingen påverkan på kalkylen. Gränsen för när en timdebitering som (förutsatt lön till brytpunkten och maximerad utdelning) motsvarar en lön kring 100k är relativt låg, sen får du själv bedöma vad timpriset behöver motsvara i sparat kapital / risk / sparat semester / eventuell avsättning till pension för att det ska vara värt det över en anställning. Kvadrat har en bra räknesnurra du kan använda för att få ett hum, men tänk på att du får ange ett timpris som tar hänsyn till att de räknar med 17% flat till dem: Vad får du i lön som konsult? | Kvadrat
Du får ju köra utdelning på ca 320k med bara 20% skatt. Så det blir drygt 257k efterskatt vilket motsvarar 520 föreskatt.. dock måste du räkna bort pension osv om du ska räkna så.. men bara i lön så är utdelningen värd typ så mycket.
Att köra eget är ju mycket säkrare än att vara anställd. Han kan spara en buffert så han klarar sig i flera år. Som anställd blir du ju bara uppsagd om det går dåligt
Övriga kostnader är även väldigt små i 9/10 fall.
Det finns andra fördelar med om man kör AB. Ex. Konferenser, utbildning, inköp av det man vill (inom ramen för vad som är ok), utdelning, KF/direktpension Istället för TP (eller båda), mer frihet, mer ledighet osv.
Att köra eget som konsult är trevligt förutsatt att man är säljbar.
Tack för alla svar! Om man ser till pengar i fickan, så är jag egentligen nöjd om jag kan köra lön upp till brytgräns, maximal utdelning och eventuellt lite avstättning till tjp.
I ett sådant senario verkar 1000kr per timme räcka gott och väl.
Jag har drivit eget i cirka 20 år, så jag är väl förtrogen med egenföretagandets fördelar och förutsättningar.
Att du som konsult ska ha mer betalt (utöver rena merkostnader) än en anställd är en no-brainer. Hur ska du annars kunna bygga upp en buffert för den dagen du blir hemskickad pga arbetsbrist? Dessutom finns det ett värde i flexibiliteten för det företag som köper dina tjänster, istället för att anställa dig. En konsult som ”bara” får ut samma netto som en anställd är i praktiken en anställd, fast med sämre villkor.
Jag har gjort en sådan kalkylator, kan dela dela inom kort. Ska bara damma av den
Jag märkte att de kalkylatorer du hittar på nätet, inkl de som delats här i tråden, är bristfälliga. Ofta är de missledande kring vad de faktiskt räknar ut, och ibland rent felaktiga beräkningsmässigt.
Inte felaktig som i “räknar fel”, men den är grov. Den gör antaganden om t.ex. 3:12 som inte nödvändigtvis stämmer för din situation, och den tar heller inte hänsyn till din unika situation gällande var du bor (olika skatt) eller din unika tjänstepensionssituation. Den kan inte heller riktigt besvara OP:s fråga, alltså “hur mycket skulle jag behöva fakturera för att matcha 82kkr + ITP1 som anställd”. Skatteeffekterna kring lön vs utdelning är det som spelar störst roll och där går Wints räknare lite bet
Läckert! Hade önskat att få ändra ålder för pension från 66 till valfri ålder för att simulera tidig pension! Extra plus hade varit att jämföra det med att bygga kapital i bolaget för att ta lön några år extra utan att arbeta.