(ber om ursäkt för eventuella språkfel och konstigheter, svenska är inte mitt modersmål)
Vad krävs egentligen av bankerna när man vill skaffa ett lånelöfte som en egen företagare anställd på sitt AB? Jag har hittat några generella tips men inte så många berättelser om riktig erfarenhet.
Har haft ett AB sedan ett par år men det handlade bara om enstaka uppdrag (konsult, IT). Nu har jag fått ett kontrakt med ett amerikanskt företag som är på heltid. Skulle gärna skriva på det och säga upp mig på jobbet men är orolig att det skulle leda till svårigheter med att få ett bolån. Vi vill köpa ett hus i 2022. Maken och jag äger AB 50/50 och jag tror att det kanske går att betala 45k SEK lön till båda två + ta ut en del av pengarna som utdelning.
Hur länge måste man få lön från sitt AB innan en bank skulle tro att det är tryggt nog för ett bolån? Ett år? Tre år? 6 månader?
Spelar det nån roll vad vi hade för inkomster på våra jobb före detta?
Blir chanserna bättre om vi vänder oss till den bank som vi har företagskonto hos?
Har någon lyckats med ett bolån under liknande omständigheter?
Detta är mina erfarenheter, vilket möjligen kan ha ändrats, eftersom det har gått några år.
Bolån i bank är som en stor fabrik där man processar låneanökningar till bolån. Banken tar en kreditupplysning som underlag till din ansökan. Uppger du en kommande lön som inte avviker allt för mycket avviker med tidigare årslön, så går dina uppgifter igenom. Att du är delägare i ett AB har stora möjligheter att passera obemärkt. Det är bara att ansöka och se vad som händer.
Med detta sagt, tycker jag ändå att du skall börja med din nuvarande bank. Har du en kontaktperson på företagssidan, så börja med att prata med henne eller honom, som då får föreslå hur ni skall gå vidare.
Du kan ju alltid prova ett av tipsen från @janbolmeson, använd en “testbank”.
Alltså, kontakta först en annan bank än den du skulle föredra. Använd sedan erfarenheten om vilka frågor och krav de ställer till att finslipa din ansökan hos den bank du egentligen vill ha.
Jag har själv använt och haft nytta av den taktiken, lycka till
Nu tror jag på ta två banker samtidigt, så brukar jag göra, där banken direkt kan se när dom tar kreditupplysning att jag även söker på en annan bank, kan då använda detta till att sätta lite press på banken, där jag öppet berättar att jag jämför skillnader, må bästa bank vinna.
Där dom då jobba på lite extra, som LF dom tog även med alla mina försäkringar och slog ihop totalen och på så sätt även vann.
Vad jag vet med nystartade AB så brukar många begära en bankgaranti så man kan uppfylla sina förpliktelser, ex man ansöker om kredit hos en leverantör på större belopp.
Erfarenheten jag har från enskilt är att dom bara har följt sista deklaration, där jag kan planera ut efter vad jag ska göra året därpå, som ex jag byggde ett nytt hus 2016, jag sopa då upp resultatet 2015 till 1,5 milj (motsvarar lön) fick på så sätt inga problem som ensamsökande på banken, även om huset jag byggde uppgick till närmare 6 milj. nackdel skatten blir då hög, men å andra sidan försvinner tomter o möjligheter lika snabbt om man inte är snabb o startklar, skatt blir då ett pris man får ta.
Som löntagare rätt att göra så. Är du ägare av ett relativt nystartat aktiebolag hade jag ändå börjat med min “företagsbank”.Detta givetvis om man har ett stort behov av råd och tjänster på företagssidan.
Äger du ett företag som banken har bra lönsamhet på, kommer banken också att anstränga sig att ge dig bra villkor privat.
Har man bara behov av ett företagskonto och ett bankgiro, så spelar det ingen roll hur man gör.
Självklart detta gäller inom allt, tar man bara en så enkel sak som bygglov, det underlätta om man har bra kontakt med en högtuppsatt person inom ex PEAB ,en som ofta har bra kontakt med bygghandläggare, tar du med han till kommunen så kan han sätta sig med sin kontakt och man får snabbt besked istället för att behöva vänta 3 månader.
Samma med din bankman, har man ofta kontakt så får man snabbare hjälp och bättre hjälp, som när jag köpte tomten,(den hade krav på start o färdigställande tid av hus i samband med köp) behövde klartecken från banken för att binda upp tomten, hon skrev ut den i samband med telesamtal.
Kontakter är a o inom nästan allt , ta material, där leverantör ger en ännu bättre rabatt när man uppger detta ska jag ha privat, leverantör: vi hjälper dig privat.(dvs man ser att priset ligger i princip på leverantörens inköpspris, dvs han kan hjälpa på så sätt för man är en bra kund)
Jag har en nära vän som precis gått igenom detta. Han är ensamstående med enbart eget bolag som inkomst och SEB nöjde sig med 1 årsredovisning som bevis på att bolaget levde/mådde bra. SHB var befintlig bank och krävde 3 årsredovisningar. Han hade haft lön i 11 månader runt 50-60k (för att klara KALP kalkylen) och det var inte värt något i bankens ögon utan en genomförd årsredovisning.
Tack för alla svar!
Nu kan jag dela av mig lite info också.
SBAB ville att vi skulle ha tagit ut löner i 6 månader + en balansraport + ett ‘tillsvidare’ avtal med den stora kunden som täcker lönerna. Vi har inte hunnit med 6 löner än och fick inget bolån men hon från banken var ganska säker att det här (6 månader, raporten, avtalet) kommer att räcka. Hon uppmärksammade också våra inkomster innan vi startade eget, jag tror att utan dem skulle vi ha fått ett annorlunda besked.