Hej gottfolk!
Jag startade aktiebolag som psykologmottagning vid halvårsskiftet. Kommer ha bra löneinflöde framöver. Men hur upplever ni att banker är för egen företagare när det gäller bostadslån? Något ah borde tänka på kring det?
Har bostad nu som är stabilt och bra men inte alls omöjligt att jag kommer flytta framöver och har svårt att se att jag går tillbaka till att vara anställd.
De är katastrof, jag försökte få bolån efter 2år som egenföretagare men de krävde 3 årsbokslut med visat löneuttag/lönekostnad. Jag fösökte med 5banker innan jag fick via Nordea, helt hopplöst, netto ink utdelning var min lön dubbel så stor jmf med vanlig lönetagare.
Handelsbanken var nöjda med ett bokslut och min förklaring till varför det var så lågt och trodde helt på mitt resonemang om varför det skulle öka med minst 33%. Var inga problem men kanske hade tur. Detta var dock bara för lånelöfte, inte köpt något än.
Kanske inte helt rättvisande då jag misstänker att mina villkor beror på en väldigt god ekonomi men ja, jag fick bra rabatt och kunde låna fullt om jag hade önskat (sept 2021) Inte lika bra villkor som PB dock.
Har SBAB, när jag tog mitt senaste bolån för 1 år sen hade jag bara ett bokslut, var inga problem. 30 min telefonsamtal så fick jag ett lån på 5.5x årsinkomst.
Behövde skicka in en kopia på kontraktet jag hade med min nuvarande kund som varade i 3 eller 6 månader till.
IT konsult som hyr ut mig själv på 100% till företag.
Kontaktade aldrig några andra banker utan gick direkt till SBAB då de är de enda som lätt och smidigt lånar ut 5.5x årsinkomst
Nu mins jag inte riktigt hur ansökningshandlingarna ser ut. Men måste du ange att du äger företaget. Har du aktiebolag så är du ju anställd som alla andra. Om lönen du anger stämmer hyfsat med förra årets taxerade inkomst så brukar det inte tittas så noga. Tror mest det är om du anger en betydligt högre lön än den du har som taxerad inkomst som banken vill se papper.
Njae, detta är fel. Iallafall om man ser till SBABs formulär för detta och säkert de andra också.
Egenföretagare alternativet ska bara använda om man driver enskild firma. Har man AB, är anställd och tar ut lön ur bolaget ska man använda “Tillsvidareanställd” eller liknande.
Ok, hursomhelst, när jag lurat deras system så jag fick fatt i en person så ville de ändå inte acceptera utdelning som inkomst eller svara på hur en akut löneökning till 80 skulle hanteras.
Kollade nyss sbabs formulär (web). Egenföretagare resp Fast/Tillsvidareanställd, utan spec att egenföretagare är enbart enkild firma.
Nej det gick dom inte med på för mig heller jag hade inte för avsikt att låna så mycket dock. Ser det som min form av att sänka risken på belåningen genom att inte blanda in utdelning i detta. Utdelningen ser jag bara som extra pengar och räknar inte det med i min vardagliga “budget”.
När jag gjorde det för närmre 1.5 år sen så stod det någonstans att det var så jag skulle göra iallafall.
Nu spelar det ju ingen större roll egentligen vad man väljer, för man behöver ändå ett telefonsamtal med dom där man förklarar sin situation
Mitt telefonsamtal ledde till att jag inte är kund hos dem. Men det löste sig med Handelsbanken. Jag har hört de ska vara mindre rigida även för fastanställda, men det är off topic.
Jag ska snart, så fort första bokslutet är klart ta en liknande diskussion SBAB. Nu skriver dom på webben att man kan räkna med utdelning i inkomsten.
Men det är inte det jag funderar på. Innan det är dags för låneansökan kommer jag hinna få till mig en större utdelning. Ur ett strikt låneperspektiv. Ska jag använda den för att beta av bilskuld eller är det bättre att påvisa kapital?
Har haft bolån i flera omgångar hos SBAB (med och utan eget AB) och eget kapital har aldrig kommit upp som en parameter. Det är alltid ”kvar att leva på kalkylen”, dvs inkomster - utgifter.