Byta till SBAB pga barista-fire?

Kommer ha en mycket lägre inkomst från det egna företaget och sedan lägga till från sparande.

Har just nu LF för bolånet som jag varje år förhandlar med för att få ränterabatt. Någon gång lär de neka just för att inkomsten är låg, även om jag klarar mig väl med sparkapitalet.

Kan det vara en bra idé att byta till SBAB medan jag har en hyfsad inkomst från arbete? Tänker att deras räntor som man inte förhandlar om mer eller mindre ligger i linje med övriga bankers snitträntor som folk måste förhandla för att få. Och där inkomsten spelar roll.

På så sätt slipper jag förhandla senare och behöva visa upp inkomsten, men kan ändå automatiskt få åtminstone en hyfsat bättre ränta.

Hur tänker ni? Någon med SBAB som har jämför och kan ge lite input.

3 gillningar

Spännande, en tanke jag inte tänkt på kopplat till FIRE (oops). Skandia-banken skulle väl vara ett alternativ också då de inte förhandlar individuellt heller? Sedan har ju alternativbankerna t.ex. Stabelo inte heller individuell lånesättning så länge en klarar villkoren.

Återkoppla gärna hur du väljer att göra i slutändan!

1 gillning

Skandia är bäst här, du slipper helt förhandla och din ränterabatt är inte alls kopplad till inkomst.

1 gillning

Varje bank har olika modeller. KALP är givetvis väldigt viktig då lånet tas vad gäller räntesättningen. Sedan kan det variera.

Åtminstone i en bank upplevde jag att man därefter struntarde i lönen. Allt fokus var på A. Belåningsgraden, B. Lönsamheten på den specifika kunden.

Att byta från LF nu för att banken eventuellt i framtiden ger dålig rabatt hade inte jag gjort. Först får man väl förhandla och sedan eventuellt byta vid behov.

Min personliga åsikt. Du får givetvis göra din egna bedömning.

1 gillning

Problemet är ju att jag vid ett byte senare inte kommer ha en vanlig inkomst. Och en ny bank kommer nog ganska säkert att kika på min inkomst innan de låter mig bli kund i banken och flytta bolånet till dem.

En annan aspekt är att jag har enligt gamla regler och inte behöver amortera. Belåningsgrad på endast 28 %. Vissa banker går ibland med på att flytta lånet med gamla regler. Hos andra blir det enligt nya reglerna och då kommer jag vara tvungen att amortera.

2 gillningar

Är belåningsgraden 28 procent behöver du väl inte amortera någonstans, vilka reger som än gäller?!

Börja med att kontakta SBAB för en fördjupad diskussion.

Jo, om den deklarerade inkomsten är för liten i förhållande till lånet så måste man amortera 1 % enligt nya regler. Men kan ju höra hur de ställer sig till att behålla de gamla reglerna.

Dessutom, en ny kund kollar de gärna extra på. Medan den befintliga banken är glad så länge jag betalar räntan varje månad. De brukar ju inte fråga om lönen, men det beror ju på att jag inte ändrat den på Mina sidor. Skulle jag ange en lön på 5 000 kr skulle de nog undra lite vid nästa förhandling om räntan.

1 gillning

Min situation är lite lik din, men en del skiljer.

Jag har haft ett antal år med väldigt hög inkomst beroende på min lön + pension efter min avlidne make. Den pensionen kommer snart att upphöra. Jag och tonårsdöttrarna bor kvar i vår villa där jag tidigare inte behövt amortera eftersom huset köptes innan 2016.

Jag flyttade bolånen till SBAB, just med tanke på att jag framöver kommer ha en väsentligt lägre inkomst, och inte ha möjlighet att få lån. Enligt SBAB behöver jag inte amortera, och jag har idag en bolåneränta på 4,17, rörlig. (Sen amorterar jag ändå)

2 gillningar

Tja, samtidigt går ju banken på den inkomst som redovisas på kreditupplysningen. Årsinkomsten för exempelvis 2023 lär väl inte uppdateras före halvårsskiftet 2024. Lite spelrum finns ju…

2 gillningar

Tack för all feedback

Kollar nog med SBAB.

Det som varit bra med LF är att jag förutom ränterabatt varit guldkund och fått kreditkort kostnadsfritt samt 15 % rabatt på hem- och bilförsäkring som varit betydligt bättre än andra.

Nu skulle jag behöva betala för kort och få högre avgifter. Men det kan det ju vara värt om kostnaden för lånet håller sig lägre.

1 gillning

Tror du är inne på rätt spår här.

Jag och frun är 56/49 år och skulle i november lägga om lånen med belåningsgrad <50%. Det blev tvärnej pga KALP hos t ex Avanza private Banking. Vi tog ut alldeles för låga löner ur det egna företaget. De räknade i princip KALP på möjlig livslång pension framöver. Privat pensionssparande hos banken i fråga på större belopp än lånet, obelånad sommarstuga, och övriga tillgångar med tydligt marknadsvärde var i princip ointressant att väga in.

Fick nu ändå bra lånevillkor hos min vanliga storbank men skulle jag satsa långsiktigt på Bolån med dålig förhandlingsposition så känns SBAB som ett bra alternativ.

Med de förra bankmännen som jag hade under åren 2010-2016 sa jag ofta “ge mig samma ränta som SBAB så slipper vi tjafsa om räntan”. Det motsvarade oftast en ganska bra rabatt och kändes konkurrenskraftigt när man jämförde med andra.

2 gillningar

Detta är även intressant för min planering.

Hur brukar lånevillkoren se ut för bolån med tanke på förändrad inkomst under lånetiden? Är detta som man “måste” anmäla?

Ja byt till sbab så slipper du ränterrabatt dansen. vid mindre lån handlar de inte om så stora belopp.

guldkund kan du nog fortsätta vara utan bolån. huvudsaklig bank och lite sparande brukar räcka.

1 gillning

Tyvärr införde anders borg under den perioden nytt direktiv till sbab att de skulle ha marknadsmässiga vinster vilket lett till att de inte längre pressar priserna på samma sätt.

De var bättre förr. :slight_smile:

1 gillning

Egentligen är man nog skyldig att anmäla ändrade arbetsförhållanden, som byte från anställning till företagande och ändrad inkomst. Det är ju det man angett i deras system som de går på.

Men de brukar ju fortfarande ligga kring övriga bankers snitträntor. Så ännu verkar de inte ha ökat.

Men det kan ju ändras naturligtvis. Som du sa, de ska ju agera marknadsmässigt. Så varför erbjuder de snittränta redan från början. En usp kanske, för folk som inte orkar eller vill förhandla.

Kollade SBAB nu. Skulle få 4,84 %. 850 000 i lån, lägenheten värd ca 4 miljoner kr.

När jag dock fortsätter till ansökan vill de veta var jag får min inkomst ifrån och hur mycket per månad.

Kontinuerlig utdelning på aktier räknas in om den är stadigvarande. De gör då en utökad granskning.

För företagare:

“Månadsinkomst före skatt
Som inkomst anger du den summa före skatt som du tar ut i lön varje månad. Vill du räkna med utdelning som en del av din månadsinkomst lägger du ihop lön och aktieutdelning. För att vi ska kunna räkna med utdelning behöver den oftast vara en återkommande del av din inkomst, och vi kommer då att göra en utökad granskning av ditt företag och dina utdelningar.”

Aha! Har sett att de känts mindre konkurrenskraftiga senaste åren.

Hej! Det är en riktigt bra ränta! Är det tremånaders? Med vilken belåningsgrad och summa? Är så trött på det eviga prutandet trots god ekonomi och alla försäkringar och mycket sparande
Men så låg ränta har jag inte kommit i närheten av…

1 gillning

Fasen, ser att jag for med osanning, inte 4,12. Sorry! Ändrat mitt förra inlägg.
3-månaders-ränta på 4,17. Lånet är på 2,4 miljoner, 57 % belåningsgrad.