Våra två bolån går ut i augusti och oktober. Vi har en bank som erbjuder alldeles för dålig ”personlig ränterabatt”, högre än SBAB. Vi vill boka möte med dem för att kunna prata igenom och komma fram till en bättre rabatt. De har inte tid säger de. Vi får väl ta telefonbanken, där ska de ha bättre tid. Lånet går ut 23/8, vi kontaktade dem igår 8/7.
Vi pratade med en annan bank och fyllde i ansökan. De verkar inte vilja prata med oss utan att vi redan ska ha bestämt oss för att flytta dit. Och vi vill ju inte bestämma oss förrän vi vet att de ger oss bra rabatt. Jag fyllde i min lön men eftersom jag är hemma med barn just nu så jobbar jag ju inte så mycket, barnet ska skolas in i höst och då jobbar jag mer i alla fall 75%, men de ville ändå inte ta hänsyn till min fulla lön utan skrev in bara 50 % av den. Jag förstår det på sätt och vis men de måste ju förstå att mitt ”humankapital” är stort som ingenjör i område med stor efterfrågan och 10 år erfarenhet, och att jag inte jobbat så mycket under barnets första två år borde inte påverka.
Vad är detta, det känns som att bankerna inte ens vill ha oss som kund. Känner mig otrevligt bemött av både nuvarande och den andra, och absolut ingen vilja från dem att locka oss eller bevara oss.
Jag är kanske alldeles för mild och känslig i min attityd, jag kanske måste driva på hårdare?
Har aldrig förhandlat lån tidigare (de står inte på mig), kände mig peppad och styrkt av poddavsnitt med mera här, men nu känner jag för att ge upp helt och antingen inte göra något alls och få 4,75 i rörlig ränta med personlig rabatt , eller byta till SBAB och få 4,42.
Liten lånesumma, bara 1 miljon. Kanske därför vi inte är så intressanta?
Ja det var ett rätt litet lån. Jag har själv också ett relativt litet lån och har inte lyckats hitta nåt som är såpass mycket bättre än SBAB att det känns riktigt värt att byta. Undantaget möjligen Danske bank där jag får en viss rabatt pga medlemskap i TCO-fack. Men då har de samma upplägg som SBAB, dvs det som står i räknesnurran på deras webbsida är det man får.
För att få en bra personlig rabatt hos storbank ska man nog dels ha ett ganska stort lån och dels ha ett rätt stort engagemang i banken (tjänstepension, ISK mm).
Jag bröt mig fri från storbankerna i början av sommaren. Har varit en lång process på typ sju år. Började med att vi skulle köpa tomt och bygga hus. Fick då äntligen anledning att sälja lite investeringar. Sålde däremot allt och köpte nytt på ISK:er på Nordnet.
Kontanterna sparades på SBAB och nu till våren när våra bolån löpte ut så flyttade jag ifrån SEB till SBAB. Så nu är det bara lönen som landar på SEB. SEB var så ointresserade av oss som kund, så kändes bra att ha så lite som möjligt där.
Den bästa räntan jag hört om den senaste tiden är 4,29 och en räntefri månad på Swedbank vilket motsvarar omkring 3,94. Men att då också flytta allt sparande och alla tjänster dit. Idag erbjuder SBAB 4,34 om jag minns rätt. 40 punkter mer än Swedbank, per år 2800 kr efter ränteavdrag för varje miljon du har i lån,
Jag är alltid för att förhandla och hitta bästa dealen, men vet med mig själv att de kronor jag sparar på det blir svåra att räkna hem med tiden det kan ta.
Kanske värt att ta SBAB, skippa tiden det tar att förhandla och flytta lånet (särskilt om det nu är föräldraledighet m m som bankerna gärna använder emot en). Sen hitta en billig vardagsbank för lön, kanske till och med gratis, och fortsätta sparandet som man själv vill.
Tack! Ja precis, det börjar gå åt för mycket energi och tid för oss. Och jag börjar förstå att vi kanske helt enkelt har för litet lån och för små tillgångar för att bli riktigt uppassade av de stora.
Vill inte flytta ALLT dit heller, de lurade mig en gång när jag var riktigt ung att flytta precis allt till dem, och nu har jag ganska nyss ändrat om det (tjänstepensionen och dyra fond-sparanden).
Din inledande fråga fick mig att fundera, det var nyttigt, kom fram till att problemet är att jag tar det personligt (lika bra att erkänna att jag inte är coolare än så) att de inte värderar mig bättre, och att jag tycker det är lite jobbigt med förändring (att flytta lånet/byta bank).
Jag har valt att ha SBAB som bolånebank just för deras enkla affärsmodell. Hade tidigare SEB och en fantastisk personlig bankman som gjorde allt vi ville utan att försöka sälja på oss sådant som vi inte frågade efter. Vi lånade pengar för att köpa lägenhet i Spanien och SEB var en av få svenska banker som lånade ut till det. Då fick vi också en väldigt bra rabatt på bolånet för vår svenska bostad. Tyvärr slutade han och ersättaren minskade rabatten till nästan inget alls. Dessutom var jag tvungen att ringa och “förhandla” varje gång ett lån skulle omsättas. Jag valde att flytta lånen till SBAB som då gav en lägre ränta än SEB efter rabatt.
Nu har jag en ränta som är något högre än den optimala, men jag slipper allt trassel med “förhandlingar”.
Jag har tidigare i år också flyttat mitt bolån till en bank som inte jobbar med ränterabatter.
Efter att jag förra året (för tredje året på rad) behövde ”förhandla” att få samma räntesats som man kunde få på en annan bank utan förhandling bestämde jag mig att inte gå genom den processen igen. Det är helt enkelt inte värd min tid.
Så en månad innan min ränterabatt löpte ut ansökte jag om amorteringsunderlaget. I samband med det blev jag kontaktad av banken och kunde få en räntetabatt som gjorde att det skulle bli 0,05% billigare än oförhandlade priser. Men då dom inte kunde ge mig ränterabatten under resterande löptid (vilket var 24 år), så tackade jag nej och flyttade den till en bank med en transparent prissättning.
Hela upplägget med ränterabatt är ett upplägg att lura kunderna som glömmer att förnya den varje år. Skönt att jag slipper att sponsra en bank som håller på med sånt lurendrejeri.
Byta bank på bolånet är enkelt. Det är bara att kontakta din nya bank och så tar dom hand om hela flytten.
Sen lite beroendet på vilken bank man väljer så finns det olika sätt hur lånet betalas, men hos dom flesta kan du sätta upp ett autogiro som du kopplat mot din nuvarande bank.
Hos visa kan man bara sätta upp att den drar från ett konto på den banken, då får du sätta upp en automatisk överföring mellan bankerna för att ser till att det finns tillräckligt med pengar när det behövs.
Min upplevelse är också att bankerna inte vill ha oss som kund. Vi har ett ganska stort lån (3,5 miljoner) men låg belåningsgrad (55%) - borde vara attraktivt för dem. Men icke. De bryr sig knappt att svara på mail. Långa svarstider. Dålig tillgänglighet för möten.
Nu är det ett nytt lån för oss och jag har lagt ner en del tid på att hitta bäst villkor. Men det har varit svårt att komma under SBAB. Swedbank erbjöd 4,19 (två veckor sedan) samt en månad räntefritt. Det är ett bra erbjudande, men bygger på att lägenheten vi köpte såldes genom Fastighetsbyrån.
Utan räntefri månad hade det alltså bara varit 0,1%-enheter bättre än SBAB. Knappt lönt att lägga timmarna på att shoppa runt för en så liten skillnad. Min strategi är att bara jämföra med SBAB i fortsättningen och begära ut amorteringsunderlaget så fort SBAB erbjuder en bättre ränta än vad jag redan har. Så antagligen kommer jag att hamna där så småningom.