Här kommer en länk till lite lätt frustrerande läsning. En artikel i dagens SvD bygger på en intervju med en bankkund som nekats förhandla sin obundna bolåneränta. Artikeln är lång och genomarbetad men ingenstans nämner man det självklara alternativet. Byt bank! Lite kul att man kan undvika elefanten i rummet så pass länge.
SEB har ungefär samma koncept med årliga ränterabatter. Det skiter väl jag som kund i. Har förhandlat om flera gånger och tydliggjort att de är välkomna tillbaka att ha mig som kund när det matchar konkurrenternas erbjudande.
Har samma bild från SEB har lyckats få mer ränterabatt flera gånger även fast de från början sagt att ”rabatten är låst i 12 månader”
Jag skulle vilja ha en bank där jag slipper hålla på o förhandla o smeta. Ska det vara så svårt att lämna någorlunda konkuranskraftigt pris till en trogen kund med god ekonomi?
De slipper tjöta med mig o slarva bort sin egna arbetstid på kunder som gnäller.
Det finns väl ingen sådan bank, men on det fanns så skulle jag vara kund i den banken för livet
Hoppas på Skandia ( Håller på att byta )
Du har kanske rätt. Hoppas skandia tillhör den skaran då. Ska man inte vara P.B. kund för att få vettiga räntor hos avanza N.N.
Sugen på skandia, vi får se om det blir bra vill ha lönekonto swish o allt på samma ställe helst.
Jag har Avanza på bostadslån. De har en ränta, lika för alla. Hörde med Swedbank där jag också är kund men de kunde bara erbjuda marginellt bättre ränta. Och då var det i form av en ränterabatt som bara gäller i två. Sedan ska det hållas på igen. Orkar. Blev kvar på Avanza.
Kanske är jag världens sämsta förhandlare men jag har aldrig lyckats få en bank att ge efter en tiondel ens. De erbjuder vad de erbjuder, hittar jag bättre annorstädes så kan de “tänka sg” att gå ner till samma nivå.
Så när proffsen rackar ner på att folk inte är bättre på att förhandla räntan känns det lite elfenbenstornsvarning för egen del.
Ja, det går ju inte träffa någon att prata med på banken längre ens. Så då är det svårt.
När jag hade bolån rörde det sig inte direkt om någon förhandling, utan bara om att mejla några banker och fråga vad de erbjuder. På den tiden var det iaf lätt att bli av med runt en procentenhet i ränta bara man tog sig för att fråga.
Min gissning är att kunden har den maximala ränterabatt rådgivaren vill erbjuda och därför sker ingen förhandling. Det finns ingen bank som kategoriskt säger nej till att diskutera räntor, även när det finns en registrerad rabatt som gäller.
Jag har genom forna kollegor insyn i vad som händer i den här sektorn. Det jag hör är att Swedbank är en av de banker som krigar hårdast med låga räntor för att köpa bolånevolymer för tillfället så jag vet inte riktigt varför pressansvarig formulerar sig som hon gör. Hon får banken att låta mer fyrkantig än vad den faktiskt är.
@paravanmupp , det finns ett antal olika aktörer där du slipper förhandla om räntan.
Stabelo, Hypoteket, SBAB, Ikanobanken, Ica, Skandia, Landshypotek är de jag vet om såhär på rak hand.
För mig och med mitt bolånebelopp och belåningsgrad så är ikanobanken bäst just nu.
Kan inte få Landshypotek då de enbart har villor och fritidshus.
Samma här, men då är det som sagt ingen förhandling utan att kolla runt.
Vi flyttade bolånet till Danske bank av just det skälet. Blev då lovade att så länge vi var under 60% belåning och med i facket skulle vi alltid ha deras lägsta rörliga ränta, ingen omförhandling behövs, inga helkundskrav. Att denna också låg långt under vad vår föregående långivare Nordea hade lust att erbjuda var också bidragande förstås.
SvDs artikel är felaktig och jag skulle gissa att Swedbanks Charlotte Nilsson blir feltolkad. Rabatten gäller 12 mån och är till fördel för enbart låntagaren. Att SvD hävdar att Swedbank inte tillåter sina kunder förhandla sina rörliga låneräntor är en komedi i sig. SvD skulle behöva börja med att definiera begreppet “förhandling”. Förhandling betyder inte att kund får sänkt ränta och att neka en dialog är också en form av förhandling.
Jag är absolut inte en bankvän; men jag har svårt att se hur detta missnöje/media-storm kan anses vara ett problem. Du har ingått ett avtal om en rabatt som ska löpa över en viss tid. Kan man då vara missnöjd som kund att man inte kan förhandla under den ingångna avtalstiden? Låter helt barockt för mig att man ens skulle få för sig att förhandla med SAMMA bank ör en bättre rabatt.
Instinktivt tänker jag att man bör föra diskussioner med andra banker för bättre deals. Men avtal gäller i min bok.
@mesen , Danske Bank hade väldigt bra räntor för de som var medlemmar i ett fackförbund som tillhör TCO eller SACO. Min flickvän har haft dem i ett antal år och tidigare kunde hon inte hitta bättre räntor på annat håll.
Nu är det dock annorlunda och nästan alla andra banker hon kollat med har erbjudit lägre räntor än vad hon har via den färdigförhandlade räntan hos Danske bank.
Kanske kan vara värt även för dig att kolla runt lite med t.ex Ikanobanken, Hypoteket, stabelo, Skandia, sbab mfl där kan du direkt via deras hemsidor då fram vilken ränta du skulle få hos dem.
Antagligen som andra nämner så har du den maximala ränterabatt som personen du pratar med får ge dig. Man kan generellt inte bara ringa och “snacka ner” räntan, man måste ha något att erbjuda banken. Om du redan har den bästa räntan på marknaden, varför skulle dom sänka?
Jag också, men priset för detta verkar vara 20-50 punkter högre ränta, ingenting är gratis.
Nej, vadå? Der finns flera banker med bra räntor utan förhandling.
Avtal skall hållas men eftersom innehållet i ett avtal gällande ränterabatt endast gör gällande att banken förbundit sig att erbjuda en rabatt under en tid från deras listpris så kan låntagaren bortse från denna tidsperiod när det kommer till förhandling av räntan. Viktigt att alla förstår att rörlig ränta innebär att man närsom helst kan begära en lägre ränta av sin bank.