Ska man vara petnoga är det oftast 3mån man avser med ”rörlig”.
Många klagar på 3 månaders räntan. Tar man 1-2 år så ligger den mycket under. Även om de på sikt skulle sänka styrräntan med 0,5 så är de billigare.
Det känns snarare som en standard inom banken. Har själv bolånet hos Ikanobank, det gick inte att lägga till IKEA-family rabatten förrän rabatten löpts ut. Det var också på 12 månader.
Krönika i Affärsvärlden igår belyser också ämnet.
Kontentan:
- Amorteringsunderlag är i princip det som fungerar för att få ner sin ränta.
- Du får mer rabatt i storstäder än på landet.
Själv har jag alltid sett ränterabatten som något jag vill behålla så länge som möjligt och i samtal med banken försäkrar mig om att den löper på även efterföljande år. Beror givetvis på utgångsläget. Det finns två sidor av myntet.
När en låntagare binder på 3 månader finns inget krav på att låntagaren behöver betala ränteskillnadsersättning om låntagaren skulle välja att lösa sitt bolån före 3 månader har passerat. 3 månaders bindningstid är därför enbart relevant för banken.
Om RB sänker 200 punkter den 25 sep kommer jag ringa min bank och begära justering av räntan även om jag jag har 2.5 månader kvar på min bindningstid. (Min bank skulle omedelbart behöva acceptera en justering av min ränta eller så skulle jag byta bank.) Om RB istället skulle höja räntan med 200 punkter skulle min bank inte begära en högre ränta av mig utan skulle justera sitt listpris vilket skulle påverka mig först när räntan binds om efter att 3 månaders perioden löpt ut.
Så skulle P:et från KALP tas bort och tiden räknas till räntejusteringsdatumet.
prompt livsstilsanpassning
Nu är det ju så att alla kan inte byta bank och behålla storleken på sitt lån. Det kan handla om att inkomsten är lägre idag (vanligt vid pensionering) än vad den var när lånet togs för kanske flera år sedan. Ifall bankerna fortfarande räknar i sin kalkyl att man ska klara av en räntehöjning på 5 eller 6 procent så kräver även det en bra mycket högre inkomst idag än vad den var för 4 år sedan. Då är det inte ett alternativ att byta bank.
Ifall man har rörlig ränta i en bank med fasta rabatter (någon av de som räknats upp tidigare i tråden), bör målet istället vara att tajma de räntesänkningar som nu pågått under en tid och förmodligen kommer att pågå under en tid framöver. Det man kan göra i det fallet är att se till att man hamnar rätt i fas med räntesänkningarna, alltså att man inte oftast hamnar så att räntan binds för 3 månader ett fåtal dagar innan banken går ut med en ny räntesänkning som man därigenom missar under en ganska så lång tid. Det kan man åstadkomma genom att byta bindningstid ett par gånger så att man hamnar på optimala 4 räntebindningsdagar under året.
Det är helt sant!
Att förhandla handlar i slutändan om att kunna ta sitt pick och pack och gå npgon annan stans. De sätter sina slantar på att du inte gör det. Det verkar ju fungera oftare än inte. Vi är ju trognare mot våra banker än våra partners enligt statistik här på forumet😜
Tack för tips! Vi fick nej av SBAB när vi skulle flytta in, de tyckte BRF:n var “för ny”, fanns inte tillräckligt många årsredovisningar. Så vi blev lite brända där. Men kanske ska kika på det igen såhär 3 år senare.
skitsnack
Flyttade till SBAB för att slippa förhandla varje år, och glömma bort det och betala mycket högre i några månader varje gång.
Lyckades aldrig direkt förhandla fram något heller, försökte i några år 2015-2020 när jag tröttnade och bytte.
Inga förhandlingar, lägre ränta.
Jag hade bytt till Avanza för lägre ränta om jag inte hade haft en del av lånet bundet på ännu lägre ränta i två år till, band på flera år när det precis började klättra.
Smart! Vi har SBAB men sambon är arbetslös så omöjligt att byta. Bolån tagit i augusti.
Ja det är vad jag gör också ^ ^