Är Danske Bank seriös? Räntan lottas ut under postgångens tid

Jag avslutade förra veckan låneförhandlingar med Danske Bank för att flytta över mina drygt 4 milj bolån från en annan bank. Vi kom överens om räntesatserna för 4 och 6 års bindningstid och handläggaren skickade ut handlingarna per post för påskrift och retur.
Jag utgick förstås ifrån att det är de överenskomna räntesatserna som gäller.
Postgången är ju som den är och handlingarna kom till min brevlåda på tis denna vecka. Av familjära skäl var jag borta under veckan och hann inte skicka dessa tillbaka direkt (som tur var) utan jag tänkte skicka dem idag som rekommenderat. Men även om jag hade skickade de på tisdag kväll eller onsdagen så hade Danske Bank inte fått dessa förrän tidigast igår på torsdagen. Utbetalningen av lånen hade säkert inte skett förrän nästa vecka.
Danske Bank höjde dock boräntorna på torsdagen och idag fredag meddelar mig handläggaren att det är dessa nya minst 0,5% högre räntorna som gäller för mig eftersom det är alltid utbetalningsdagen som bestämmer räntan (står i och för sig så i avtalen också).

Hur kan en nätbank (vilket Danske Bank ju faktiskt är, finns inga kontor här i närheten av Lund) agerar så här och inte garanterar den avtalade räntan under tiden för postgången? Hade jag skickat in de påskrivna handlingarna i onsdags så hade jag fått en ränta som hade varit typ minst 30% högre än överenskommen utan möjlighet att backa ur detta.

Det blir nog ingen affärsrelation med Danske framöver.

Nu ligger ju Malmö inte jättelångt från Lund, så nätbank är det inte.
Däremot tycker jag att detta är rätt kasst hanterat av DB. De borde kunna ge någon form av rabatt på dessa 0,5% som goodwill.

Vad säger banken du flyttar ifrån? Får du bättre ränta hos dem?

Edit: Tyckte själv att DB var stelbenta när vi skulle binda vårt lån för ett drygt år sedan.

Gäller även Skandia när jag skulle nappa på ett erbjudande från dem i höstas. Förvisso ”bara” med 20 punkters höjning då. Sade att jag ville ha min gamla räntesats men de förhandlade absolut inte bolåneräntor fick jag som svar.

Skulle tro att alla banker arbetar såhär även om det är irriterande… Jag vände på klacken och gick till en annan bank :slight_smile:

Det ska dock sägas att du inte är personligt utvald för att de tror att du är en lättlurad kund. Marknadsräntorna på längre bindningstider stiger hos alla banker just nu.

Så här är det väl på alla banker? SBAB hade samma, det är utbetalningsdag som gäller. Därför ska man inte skriva in bindningstiderna direkt utan först när man fått lånet flyttat. Då kan man göra det på internet och får den direkt.

1 gillning

Så gör alla banker. Står så i avtalen. De måste ju låna upp pengarna på obligationsmarknaden.

1 gillning

Irriterar mig mest på att jag hade skrivit under ett avtal, som Danske sedan bara ändrar villkoren på. Kvittar ju att alla gör så.

1 gillning

Är själv i bolåneprocessen, inte varit kul senaste 2 veckorna inte det. Men det står ju tydligt att det är rabatten jämtemot listränta som man skriver på och att slutligt ränta fastslås när det hela är klart.

Står i avtalet att räntan slutbestäms på utbetalningsdagen är jag nästan helt säker på.

Med andra ord. Du fick precis de villkor som stod i avtalet.

1 gillning

Vad som än står i det finstilta fick jag uppfattningen från borde Nordea, SEB och Handelsbanken att lagt kort ligger när vi jämförde erbjudanden förra våren vid bostadsköp (vi tittade på 3-5 års bundna räntor då) och gjorde jämförelsen nån månad innan tillträdet. Hursomhaver fick vi överenskommen ränta, osäkert om listräntan rörde sig dock.

Men även om listräntan skulle röra sig något bör väl den enskilda banktjänstemannen ha ett utrymme för att isåfall ge en något högre ränterabatt tycker jag. Kan priset på potatisen ändras på väg till kassan? :wink:

Att förhandla fram bästa ränta inför ett tillträde skulle ju innebära att man annars behöver hålla x antal banker på vänt fram till tillträdesdagen (ja kanske be dem att avsätta en tid tillochmed) och efter att ha fått definitivt besked om räntan välja först då.

När jag tog mitt senaste lån för 2 år sen stod mycket tydligt att det var preliminärt och att räntan sattes på utbetalningsdagen med den ränterabatt jag förhandlat till mig. Det var hos en av storbankerna.

Samma sak när jag för en knappt år sen flyttade samma lån, vilket gjorde att jag valde att ta en ränteskillnadsersättning på 6 kr för att få utbetalningen dagen efter och lösa det gamla lånet lite för tidigt. Detta var hos en nischaktör.

För mig kvittar det i och för sig. Jag fortsätter med obundet. Men förundras över denna klumpiga, rentav idiotiska process. Varför förhandlar bankerna inte räntesatsen klart, säkrar sin förbannade upplåning eller vad de nu gör och så är det klart?! De har ändå en så gigantiskt ut- och inlåning att det inte kan spelar någon roll att garantera en viss ränta i 3 dagar.
istället skapar man en stor bad will.
Danske kan nu ta sitt kontopaket och dra och handläggaren har jobbat i timmar i onödan …

Du kan förhandla om så kallad “räntesäkring”, men då brukar bankerna erbjuda sämre ränta än utan “räntesäkring”.

Jag förstår inte varför du är upprörd över att du inte har läst villkoren och ändå skrivit avtalet?

2 gillningar

Jag skrev ju aldrig under avtalet. Att flytta mina lån till de var ju under villkoret att jag får de framförhandlade räntorna.
Handläggaren kunde ju ha erbjudit mig räntesäkring mot 50 kr eller vad nu hade kostat. De är proffs inte jag.
Men som sagt, jag fattar öht inte vilka risker bankerna ta genom att spika räntan för några dagar. De lånar ändå bara en bråkdel av sin utlåning på obligationsmarknaden. Resten skapar de ur tomma intet.
Känns inte det minsta servicemindet och unket “von oben”, “var glad att Du ens få något lån här”.

Mest irriterad är jag över min egen tid jag har lagt ner. Hade jag skrivit under och inte kunnat backa ur den höjningen som skedde under postgången då skulle jag vara rasande nu :slight_smile:

1 gillning

Min erfarenhet av Nordea är annorlunda. Vi förhandlade fram en ränterabatt vid ett möte (2 år bundet), varvid räntan sedan (såklart) hann höjas innan handlingarna skickades ut. Då bättrade vår bankman på vår ränterabatt så vi hamnade på samma nivå som vi diskuterade vid mötet. Han ringde upp och sa att detta var typiskt men att han fixar det, banken vill att vi ska vara nöjda. Vilken kundvård!

7 gillningar

Du skrev ju nyss:

Hade du skrivit på eller inte? Jag fattar inte.

Det brukar vara högre räntesats. Antagligen inga 50 kr motsvarande engångskostnad.

Du får väl fråga vilken skillnad i ränta du hade fått med räntesäkring.

Jag fattar inte, du verkar upprörd för jag vet inte vad.

1 gillning

Nej.

Inte Stabelo, för mig i alla fall.

Förhandlingen om räntan skedde via Danske Banks meddelandetjänst. När vi var klar med med förhandlingen utgick jag ifrån att det är den räntan jag får. Naivt av mig …

1 gillning

Jag bytte till Stabelo i våras. Jag gick och hämtade min kopia av skuldbrevet för att kontrollera. Där står följande:
“Lånets räntesats f.n.2”, bredvid står “2Räntesats fastställs på utbetalningsdagen och får därefter ändras i enlighet med informationen i villkorsbilagan samt vid var tid gällande allmänna villkor för bolånet.”

Så jo, Stabelo gör precis likadant som Danske Bank i detta fall. På utbetalningsdagen fastställs räntan.

Jag bara delger hur det fungerade för mig, i slutet av förra året. Jag fick behålla den lägre räntan trots att den hade stigit.

Att jag har rätt betyder inte att du har fel, och vice versa.

Räntan sover sldrig. Att det är turbulent just nu på räntemarknaden är absolut inget konstigt, bland annat beroende på situationen i Ukraina. Titta bara vad som hänt på aktiemarknaden.

Är fluktuationerna på marknaden små, kan banken vara beredd att låta räntan vara oförändrad. Har räntan stigit kraftigt finns det ingen bank som inte höjer.

Skall man byta bank och kommit överens om en ränta är det ditt ansvar att du gör vad du kan för att processen skall gå så fort som möjligt.

Vad som man kan kritisera är att banken inte har varit nog tydlig med sin information om vad som gäller.

3 gillningar