Ju, jag var nog lite blåögt. Men i det här fallet hade jag inte haft någon möjlighet att snabba på processen. Tvärtom hade jag tur att jag inte skickade in ett påskrivet avtal som hade gett mig 30% högre ränta än överenskommen utan möjlighet för mig att backa ur.
Detta kan du inte lasta dig för. Som privatperson kan man inte ha reda på allt om bolån. Nog borde banken varit mycket tydligare i sin information.
Det var kanske det som irriterade mig mest. Handläggaren visste ju förstås att en snar räntehöjning fanns i korten och borde ha guidat mig avs det.
Känns i det stora hela omodernt och kundovänlig. Att ta ett 4- eller 6-årigt lån i mångmiljonklassen är för den enskilda kunden en stor affär där man vill veta priset man får.
Jag fattar inte heller vad problemet för bankerna är här. Deras refinanseringskostnader ändras ju inte från en dag till nästa (även om de ändra sin listränta från en dag till nästa).
Nja, det är väl exakt det som sker. Räntan ändras hela tiden. Jämför med aktiemarknaden, en akties värde igår räknas inte om du köper den idag.
Som redan konstaterats så är detta standard, sen kan självklart vissa avsteg göras i enskilda fall.
När vi tar in offerter på lån för bostadsrättsföreningen är det viktigt att be om offert med referensränta per ett specifikt (passerat) datum så att man inte jämför äpplen och päron. Aldrig reflekterat över att man nog borde göra samma med sina privata lån dock 
Vi hade haft SEB som bank i många år och det som skiljde dom från övriga aktörer på bolånemarknaden då var att de utgick från marknadsräntan och därefter förhandlade man om bankens marginal på mig som kund. Detta innebar att om banken höjde listräntan men marknadsräntan inte rört sig så ändrades inte dina vilkor. Dock var det på utbetalningsdagen som räntan sattes så om marknadsräntan ändrats så hände samma sak där. Jag upplevde dock att rörelserna var mycket mindre på den tiden. Jag kunde gå in på Avanza och kolla gällande ränta och utifrån min marginal veta på förhand ungefär vilken ränta jag skulle få på olika bindningstider.
Sedan ett antal år så hanterar dock SEB lånen med listräntan som utgångspunkt som alla andra aktörer men det är inte utan att jag saknar den gamla beräkning😊