Hej,
Vi flyttade vårt bolån till Danske Bank vid förra månadsskiftet. Avtalad räntesats var 2,09 % med bindningstid på 5 år. Det är den sats som pratats om via telefon, meddelande samt som står på avtalet. Nu står det dock i våra dokument att räntan är på 2,44 %.
Vi skrev på avtalet 28/3 eller 29/3 och det lades på en postlåda som töms tidigt 30/3. Avtalet hos tidigare bank löpte ut 31/3 och avtalet hos Danske Bank blev klart först 4/4.
Jag kan inte hitta något i villkoren som säger att man räntan kan höjas på detta vis. Enda jag hittar är “Fast ränta 5 år, för närvarande 2,09 %.
Den räntesats som kommer att gälla för krediten fastställs på utbetalningsdagen om förtida räntebindning ej sker. Räntesats för krediten framgår tillsammans med uppgift om effektiv ränta, amorteringsvillkor, förfallodagar, villkorsändringsdag m m, av den villkorsbekräftelse som avsänds till kredittagaren i samband med utbetalning av krediten. Träffas särskild överenskommelse om förtida räntebidning bestäms istället räntesatsen på räntebindningsdagen.”
Är vi rökta på den punkten eller hur ser det ut? När vi började prata i februari ville kontaktpersonen på banken vänta på att lämna ränta eftersom den kunde förändras och man kunde inte lova att den förblev på den sats man uppgav. Därför började vi prata om ränta i mars istället då man kunde garantera räntan. Jag har under hela resans gång varit väldigt tydlig med att vi dels byter bank för att vår förra konsekvent försökte köra lite fulspel och att vi önskar tydlighet kring räntan där vi vill acceptera den som uppges, i det här fallet 2,09 %.
Som nämnt ovan, vill tillägga att min uppfattning har varit att ränterabatten endast är vad som är bestämt vi påskrivning av låneförhandling. Dagen du får ut lånet utgår banken ifrån den dåvarande listräntan men inkluderar din rabatt.
Vill man undvika detta kan man fråga om banken har räntesäkring.
Tack för svaren och då är det som det är. Det poppade upp i huvudet att jag läst om detta tidigare i april så hade en känsla att svaret skulle bli så här.
Jag lusläser precis alla avtal, framförallt bolån efter att vi fick dåligt bemötande av förra banken, men reflekterade inte över detta. Förstår då att många går i den här “fällan” för jag hade förväntat mig att få ett litet påtalande från banktjänstekvinnan att “Du, tänk på att slutgiltig ränta bestäms på dagen för påskrivning.” Vi pratade ändå 3-4 ggr per telefon, hade 10 konversationer via bankens meddelande och jag har nog påtalat 7-8 ggr att vi vill ha den räntan vi kommer överens om utan krångel eller krusiduller - kan de bara erbjuda högre så säg det. Eller om de bara kan erbjuda en viss ränterabatt, vilket är fallet här, så säg det.
Nu förstår jag att fler banker gör så här och att det rimligtvis är helt ok avtalsbildning men för mig som lekman blir det tämligen sjukt när jag varit så övertydlig jag bara kan.
Jag håller med om att det egentligen inte är supertydligt. Som komplement till räntan i avtalet tycker jag att de till exempel kan ange ”dvs listränta minus rabatt X,xx %. Men… då skulle de nog också behöva vara tydliga med hur länge den avtalade rabatten gäller.
De ggr jag bytt bolånegivare har jag tagit rörligt först för att se vad räntan är när lånet väl är utbetalt. Är räntan samma som man kom överens om ringer jag in direkt och ber dom binda den. Svårt i din situation nu men kanske till nästa gång
Jag skickade iväg ett mejl där jag påtalade att vad jag upplevde utifrån samtalen per telefon och att räntan inte var den vi pratade om. Höll mig rätt neutral då jag hade med mig det som skrivits här och att vi faktiskt skrivit på ett avtal som egentligen ger Danske Bank mer rätt.
Döm till min glada förvåning när jag fått meddelande om att räntan korrigeras till det vi pratade om via telefon och det som står på papperna! Vågar knappt ropa hej än men fått meddelande om det och när man loggar in på bankens sida är det även den lägre räntan som står skriven där. Väntar bara på ny villkorsbekräftelse och att se hur första räntedragningen ser ut. Men verkar lovande och vill därför skriva det här så att Danske Bank får lite cred för god service!