Håller på och ska ta mitt första bolån och fick i början på mars ett erbjudande på:
2.87% (1.37% ränterabatt),3 mån löptid.
2.75% (0.99% ränterabatt),1 års löptid.
Listräntan för 1 år har inte ändrats men banken hävdar när vi ska spika rörligt/fast att de kan bara erbjuda 2.97% på 1 år.
Är detta modus operandi? Jag tycker ändå att skriftligt erbjudande är lagt kort, och lagt kort ska gälla. Vad gör man när banken krånglar om sånt här?
Jag håller med, men kärnfrågan är vad erbjudandet egentligen avsåg.
Skrev de t ex som du nämnde “2.75% (0.99% ränterabatt),1 års löptid” så är det inte orimligt att tolka parentesen som en ytterligare upplysning snarare än en del av erbjudandet. Erbjudandet skulle därmed ha varit 2,75% (om lånet betalades ut aktuell dag, eller i enlighet med övrig överenskommelse), och att 0,99% var en upplysning om hur långt från listräntan erbjudandets 2,75% låg.
Så grundfrågorna är om du blev lovad en räntesats eller en ränterabatt, och hur lång tid du blev lovad att räntesatsen respektive ränterabatten skulle gälla.
Bankkvinna presenterade en personlig räntesats om 2.87%.
Jag bad om förtydligande om att det egentligen gällde:
Ränterabatt om 1.37% på 3 mån rörligt vid angiven listränta och fick ett bekräftande på att så var fallet.
Fick inget löfte om hur länge ränterabatten skulle gälla.
Det var väldigt tydligt att “Faktisk ränta sätts på dagen för tillträdet och kan ändras fram tills dess” vilket fick mig att tolka detta att listräntan kan ändras. Det var ju ränterabatten vi förhandlade om.
Om du upplever att det är en specifik ränterabatt utifrån listräntan som du fått löfte om, även när det gäller 1-årsalternativet, tycker jag absolut att du ska stå på dig och kräva rättning.
EDIT: Det värsta som kan hända är att de vägrar. Och då kan du alltid fråga hur du går vidare med ditt klagomål, inom och/eller utanför banken.
Var på som fan, efter tredje på tryckningen blev jag uppringd och fick förklarat problemet.
Då var ursäkten “Vår upplåning har ändrats” men när jag var på och pekade på att listräntan var densamma så kom svaret “Då hedrar vi såklart vårt erbjudande” (på 2.75%).
Återkommer efter tillträdet här om en vecka så får vi se vad som händer.