Ingen rabatt är väl att ta i till att börja med.
Har en rabatt på ett av mina bolån som är på väg att gå ut.
Banken säger att rabatten kommer rulla på men det går inte omförhandla den pga rådande ränteläge.
Luktar väl ändå bullshit?
Jag har lån på cirka 2 mil med en belåning på drygt 70%.
Har dock en sambo som är tjänstledig och pluggar och har därför ingen vidare inkomst att skylta med. Därav blir det svårt att byta bank för oss.
Men som sagt rabatten.
Har 71 punkter men jag vet ju inte ens om det är bra/dåligt/medel.
Kan jag få ner den ännu mer och med vilket argument isåfall?
Köper inte ”pga ränteläget”
Det beror helt på vilken bank det handlar om. Det gynnar bankerna att prata i termer av rabatter men det enda intressanta är den faktiska räntan det resulterar i. Som baseline kan du jämföra mot SBAB som ger dig en transparent ränta efter belåningsgrad: https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#%2Frantor
Du ska alltså sikta på 3,7% ränta eller mindre på den rörliga om bostaden är värd ca 2,85M.
Rabatten i punkter är inte så intressant utan vilken ränta du betalar. Bankerna har olika nivåer av “lockpris” på listräntorna+rabatt. Alltså att man luras via rabatten så att kunden tror att man gjort en bra affär. Man kan ju höja listpriset ännu mer mot samma rabatt om man skulle vilja.
Man kan ju kika på nischbankerna som Landshypotek. De anger en mycket lägre rabatt men också en mycket lägre listränta. Lån på 2M och 70% belåning borde landa på 3,37% rörligt enligt deras hemsida och då är rabatten bara 38 punkter. Vet inte var Andreas landar med nuvarande bank och 70 punkters rabatt.
Krav och krav, man får olika ränta. Jag ligger på en belåningsgrad runt 15% och väl under nivån 60% för lägsta ränta. Har man lån över 750k får man rabatten automatiskt utan att behöva tjafsa med banken.
Jag hade shb innan. När de gjorde ett internt byte av bankman så togs alla rabatter bort. När jag upptäckte det hade jag varit utan rabatt i ett år och de sa att när man får ny bankman ska man själv ringa in och bekräfta sin rabatt, annars tas den bort.
Det låter lustigt tycker jag, förutsatt att ens riskprofil i bankens ögon inte gått upp.
Jag har snarare märkt att rabatterna man kan förhandla till sig ökat. Allt sådant beror ju på ens ekonomi, storlek på lånet, värdet på bostanden etc. så är svårt att jämföra riktigt. Jag har dock mer än dubbla din rabatt, vilket gör att jag rörligt hamnar på under 3% för tillfället (baserat på nuvarande listränta). Räknar dock med att de förr eller senare höjer sin listränta. Notera också att det är på rörligt. Rabatterna på de bundna räntorna var åtminstone för drygt ett år sedan betydligt lägre än på de rörliga, men det var även listräntorna på de löptiderna.
De bästa argumenten har för min del alltid varit erbjudanden man får från andra banker och bolånegivare. Förutom SBAB, Hypoteket och Stabelo kan jag rekommendera att kolla med någon av de som erbjuder bolån via den nyare spelaren Borgo.
Ser inte ut som en “riktig” bank. Förutom det man erbjuder till lantbrukare erbjuder man bolån och sparkonto. Men inte kort och andra liknande tjänster som kompletta banker har. Så jag skulle nog fortfarande kalla dem för en nischbank.
Ok. Jag ger mig. Min erfarenhet har varit på lånesidan, där jag har upplevt en mycket hög kompetens. I många fall större än hos “riktiga” banker. Har dessutom, till skillnad från många nya aktörer, en stabil ekonomi.
Att en rabatt löper ut är irriterande men kanske jag kan acceptera om det är sagt tydligt att den gäller ett år. Om man här som du skriver kopplar den till bankmannen och togs bort av det skälet hade jag bytt bank om de inte kompenserat mig. Fick du inte automatiskt förlängning pga den nya trots att du fått det tidigare hade jag nog också dragit, gör jag affärer så är det ju med banken och vem de skickar fram är oväsentligt