Nu har vi äntligen fått tillgång till vår villa som vi köpte för nästan 11 månader sen!
Då det var så långt fram kunde vi inte få någon viss ränta hos en bank så vi tog hos SBAB som ändå har en bra ränta då vi är fullt belånade.
Men nu fick vi 1,62% vilket var mer än förväntat faktiskt. För någon vecka sedan stötte jag på Danske Banks erbjudande med 1,28 på 3 år som ger oss en stor besparing per år.
Ska man erkänna sitt misstag och byta direkt eller det ser inte bra ut? (kreditupplysning)
Kom igen! Inte tänker du väl på fullt allvar låta bli att sänka dina räntekostnader bara för att banken tar ut en kreditupplysning?
Själv fick jag uppgift idag att Qliro tagit ut en upplysning eftersom jag köpte en grej på nätet och betalar via faktura i stället för via kort. Jag struntar väl fullkomligt i detta.
Det är klart att du ska byta. Vad spelar det för roll med en kreditupplysning? Det enda som kan vara problematiskt är att vara utan bolån och göra massor av förfrågningar på löpande band. När du vet vilken bank du ska ha finns det ingen anledning att ta några sådana hänsyn.
Nej jag var förvånad över hur mycket jag kunda sänka utan förhandling. Ska ringa runt nu och kolla!
Var mest att det känns “fel” att flytta bolånet när man precis haft tillträde.
Kreditupplysning är nogåt jag fasar av någon anledning, har för mig att vi fick problem första gången vi skulle köpa hus för att vi hade tagit för många under en kort period. Dock hade vi en helt annan ekonomi då.
Precis när vi fått tillträde budade SBAB ut en jättefin blombukett, det var då jag förstod att jag betalade för mycket. Bytte bank kort därefter! ha inget dåligt samvete mot banken och jag tror inte heller, som tidigare inlägg, att antal kreditupplysningar spelar någon roll. Jag gick vi compricer som hittade det billigaste lånet för våra förutsättningar. Jättesmidigt
Är du medlem i “rätt” fackförbund ger Danske Bank osedvanligt bra villkor, i alla fall för tillfället. Jag tycker att du skall ge din nuvarande bank chansen att ge ett motbud. Klarar den det inte är det bara att byta.
Jag sneglade på Danske i augusti när jag tog mig första bolån, också 85% belåning. Det såg bra ut först men Danske drog nämligen schablonmässigt av ~250K på lånelöftet p.g.a att jag ägde en bil. Det spelade ingen roll vilket värde den hade eller huruvida den var köpt på kredit. Det sänkte automatiskt med så mycket och blev därmed inte tillräckligt för min bostad Jag hade till och med ett “rådgivningsmöte” där handläggaren konstaterade: Computer says no!
Så då gick jag till Swedbank som i alla fall där och då kunde matcha dåvarande räntan (1,18%). Behövde knappt förhandla utan uppgav bara räntan jag fick från Skandia i första hand och så fick jag det som motbud.
Samma sak som försäkringsbolag som har kontor i stora fina bygnader i superläge, reception med marmorgolv och personal klädd i dyra kostymer. Då vet man vart premerna går, och det är inte till att betala ersättning till kunder.
Hej! Undrar vad ni hade för ränta i byggnadskreditiv och vilken bank var det? Har ni andra tips på vilken bank som ger bäst förutsättningar?
Tacksam för svar
Hade ändå inte hunnit få det utbetalt så fanns inte mycket att göra. Bästa just nu verkar att ta Danske Banks 1 år erbjudande på 1,20% och se vad som händer om 1 år.
Det är sjukt svårt att veta hur man ska göra med att binda bolån och vilken ränta.