Jag och min sambo har bundet bolån som nu går ut nu i dagarna och tänkte köra rörligt lån. Vi har blivit erbjudna räntor som skiljer sig lite mellan bankerna vilket ger olika kostnader såklart. Funderar nu på hur stor skillnad som krävs för att man ska vara villig att byta bank.
Nuvarande bank är Danske där vi blivit erbjudna 3.87%. Handelsbanken (som också är en bank vi har engagemang hos) erbjuder 3.80% och Sbab erbjuder 3.77%.
Lån på 4.86M (belåningsgrad på runt 70-75%)
Per månad kostar alltså Sbab 405 kr mindre än Danske, och Handelsbanken kostar runt 280 kr mindre än Danske.
Skillnaden mellan bankerna kan såklart förändras under nästa 3 månadersperiod, vilket komplicerar det hela ytterligare
Såklart kan ingen svara på om det är värt för mig att byta bank, men skulle vilja höra era reflektioner om hur ni ser på det och hur stor skillnaden skulle vara för att ni skulle byta bank?
Vid en skillnad på 1 kr per månad, ja där kanske det inte äe värt (speciellt eftersom pantsättningsavgift är ~500 kr). Vid 2500 kr per månad, ja då är det nog värt för väldigt många (om inte alla).
Du får räkna vilken timpeng du får. Hur många timmar behövs för att göra bytet och fundera över det. Är det mer än du tjänar på ditt jobb per timme är det rimligt att byta, annars inte. Så skulle jag resonera.
Jag hade bytt för 10 punkters ränterabatt i dessa tider. Jag hade inte börjat jämföra olika banker om jag inte var missnöjd med min nuvarande rabatt, och erbjuder någon mig bättre så är det självklart att jag tar det.
Genom att påbörja byte, alltså be om amorteringsunderlag osv, kan du nog få din nuvarande bank att ge dig ännu mer rabatt, speciellt om du kanske drar till lite med vad det är för rabatt den konkurrerande banken erbjuder, du behöver inte säga vilken bank det är eller ens vara ärlig med det.
Förstår det här sättet att tänka på, men det är inte nödvändigt så att TS, hade fått sin timpeng i lön dessa enstaka timmar hon skulle lägga på att byta bank. Hon hade högst sannolikt typ gjort vad man nu än gör efter kvällsmaten en arbetsdag.
Rimligt! Ja det lutar ju åt att 10 punkter är värt, speciellt eftersom Sbab genereölt verkar ha låga bolåneräntor = kan vara en bra affär även framöver (inte bara innevarande 3 månaders period)
Redan begärt ut amorteringsunderlag och de kunde inte göra något ytterligare med räntan tyvärr! Danske verkar vara ganska strikta kring de räntor de har på hemsidan för fackmedlemmar.
Ja i såna fall är det ju värt, men tar ju å andra sidan inte av min arbetstid för att göra detta och med fast månadslön utan övertidsersättning tjänar jag ju inte mer med fler arbetade timmar
Som du skriver så är det ju alltid problematiskt att jämföra tremånadersräntan. Det är ”bara” en ränterabatt du förhandlar fram och listräntan kan bli vad som helst framöver. Lån på längre bindningstid än 3 månader blir lättare att jämföra (även om det ofta finns i det finstilta nåt i stil att räntan sätts på dagen x). Kolla vad de olika bankerna säger om detta.
SHB hade när vi tog lån där nåt som kallas ”Lån med trygghetskapital” som löser halva lånet upp till 2 mkr i händelse av att en av oss skulle gå bort. Alltså en slags livförsäkring. Jag tror att detta inte erbjuds längre men det kan vara värt att fråga om. Försäkringen gjorde att deras erbjudande blev mest fördelaktigt trots snäppet lägre ränta hos andra.
Ni är så duktiga, jag försökte stötta min son, nu när han tog lån. Men han fick 4.25% på swedbank. Så det hjälper inte att ha en mamma som bara brinner för börs och ekonomi. Förhandla kan vi inte
Det handlar normalt främst om att samla in erbjudanden hos olika långivare och försöka få dem att bjuda under eller matcha.
Som ny låntagare (ingen historik och sannolikt lite lägre lön) är det alltid svårt dock. Baserat på listräntan fick ni ju ändå till en del rabatt dock.