Flytta bolån för ”rörligare” än 3 mån

Hej!

Nu när räntorna ändras relativt snabbt kan man ha otur att få räntan ”låst” på 3 mån strax innan en sänkning. Då får man vänta upp till 3 mån innan ens egna ränta sänks.

En tanke jag haft är att då hoppa mellan banker ofta. Låt säga 2-3 banker och rotera emellan på månadsbasis mer eller mindre för att tajma sänkningarna bättre. Kanske till och med hoppa till en annan bank och sen direkt tillbaka. Just nu skulle det innebära 0.25%-enheter skillnad för mig tex.

Någon som funderat i liknande banor? Kan man bli ”portad” från en bank?

Du kommer med rätta snart vara totalt ointressant som kund för bankerna.
Hur mkt jobb är man beredd att göra för att spara spottstyvrar på räntan?

3 gillningar

Snacka om att man verkligen måste älska sparande om man orkar hålla på så här :joy:

Förstår hur du tänker, men jag tänker lite “ge och ta”. När räntorna går upp, så blir det istället till din fördel att ha räntorna oförändrade i upp till tre månader.

Jag har bolånet på Avanza (deras private banking bolån). De sänker räntan samma dag som riksbanken sänker.

1 gillning

Jag har gjort sådant här lite på sistone, både i form av att verkligen göra det och att förbereda mig. Inte sällan sänker ju den befintliga banken räntan i rätt tid så att poängen med bytet faller bort. Det är bra att ha ett amorteringsintyg redo om/när skillnaden i ränta skulle bli stor.

Just nu har jag 4,02% i ränta. Om jag skulle kunna komma ner 50 punkter och har minst två månader kvar av bindningstiden skulle jag nog överväga att byta.

Det går inte att byta så fort någon bank sänker räntan. Däremot kan man göra ”större hopp” vid vissa tillfällen, typ när bank A är tydligt snabb med att sänka och bank B istället tydligt trög.

Lägg på lite handläggningstider och papper som ska skrivas på så blir detta ännu mer opraktiskt än vad som redan nämnts. Också tveksamt hur bankerna skulle ställa sig till detta när du bytt några gånger. Dom kan ju neka dig som kund då du kostar mer än du smakar.

Men jag är inte sämre än att det vore kul att höra någon utvärdera detta i praktiken :sweat_smile:

1 gillning

Det vore intressant att få en kalkyl på vad en rimligen kan tjäna på detta per byte. Misstänker att det i bästa fall handlar om hundralappar ens på riktigt stora lån.

Låt säga att det sker en dubbelsänkning nu 7:e november. Har man oturen att ens lån villkorsändras 1:a November så får man sänkningen först i februari. Byter man istället bank direkt efter, och bytet tar två veckor, så får man alltså två månader och en vecka extra av dubbelsänkningen.

Med ett lån på 6 miljoner blir det runt 5500 innan ränteavdraget, 3900 efter. Dvs 650 kr i fickan per miljon i lån. I mer eller mindre bästa fall.

Eftersom de flesta sänkningar är 0,25%, och många banker inte sänker hela 0,25% direkt, samt att i de flesta fall kommer ens villkorsändring inte vara precis innan så lär det bli mindre besparingar.

Har man ett rätt stort lån är det potentiellt värt ibland dock, i någon mån är det “gratis” pengar, uppoffringen är mindre än att typ sänka temperaturen inne.

2 gillningar

Antag 10 MSEK i lån. 0,25 % i räntesänkning är 25 000 kr på helår. På två månader skulle det vara 4160 kr före skattereduktion. På 1 MSEK blir det 416 kr. Om man har 2 - 3 MSEK i lån så blir det ingen hög timpenning på att göra det.

4 gillningar

@besj Tack! I mina ögon ett lågt värde i förhållande till engagemanget det kräver ens på dyra bostäder.

1 gillning

Jag håller med och skulle göra byte även för lägre summor. Samtidigt går det inte att hoppa runt mellan olika banker. Jag har själv varit kund hos Landshypotek tidigare och är kund hos Ikano bank nu. Skulle jag byta så vore det i första hand tillbaka till Landshypotek. Att byta till en massa andra banker skulle vara bli rörigt. Ingen av dessa två banker har något helkundskrav, förhandling om ränta eller liknande. Jag kan därför flytta enbart bolånet utan att hålla på med en massa fixande. Då blir det rimligt. Situationen där det finns någorlunda väsentliga summor (några hundra iallafall) att spara på att byta inträffar sannolikt inte så ofta.

Tack för flera bra svar! Var intresserad om någon tänkt i samma banor, och det skapade lite engagemang. Det stämmer att det inte skulle bli så bra timpenning att lägga tid på att hoppa runt många gånger om det inte är väldigt enkelt.

Kommer personligen satsa på att förbereda med arbetsgivarintyg, bostadsvärdering, amorteringsunderlag mm så jag kan göra ett byte när en skillnad uppstår (just nu är det det, men inte allt redo) utan att för den skull hoppa fram och tillbaka.