Hej
Vi har börjat bli mer aktiva kunder och försöker hålla ögonen öppna efter bättre deals på bolånen. Vi bytte i augusti 2023 och nu i april 2024. Den banken vi bytte till nu senast gjorde vi för de hade erbjudande om en räntefri månad. Deras ränta ligger dock 0,1-0,2%-enheter över de andra bankerna just nu och vi kom dessutom in precis innan sänkningen och har därför 0,4-0,5%-enheter över andra rörliga räntor om vi skulle byta nu vilket gör att jag är lite sugen på att byta igen. Men hur blir det med kreditvärdigheten? Det känns ju knasigt om den ska bli sämre för att man är en aktiv konsument och byter bolånebank men jag vet inte exakt hur man värderar det där vid flera kreditupplysningar på “kort” tid. Någon som vet?
Det spelar ingen roll. Kör hårt!
Hur stora lån har ni? 0,1% är ungefär 100kr per miljon per månad före skatt.
Vet inte hur nu värdesätter er tid men bara bytet lär ha tagit några timmar.
Skillnaden mellan bankerna kan fort ändras också.
Känns inte värt det.
Jag tycker nog att ni skall fokusera på en stabil ränta över tid. Varje gång du byter(3mnd låsning som du behöver vänta in eller lösa vid bytet) så kommer du landa på fel sida en höjning eller sänkning från RB.
Om din befintliga bank ger 0,1-0,2 över t.ex SBAB eller annan bank som inte kräver förhandling så skule jag ta dialogen om att de behöver matcha eller vara bättre. Kikar du på snitträntor hos andra banker så betyder det ju inte att du kommer få detta, det är helt avgörande din belåningsgrad, värdet på din bostad och hur bra du är på att förhandla.
Sedan är jag lite konfunderad rörande det du skriver om att “Deras ränta ligger dock 0,1-0,2%-enheter över de andra bankerna just nu” pratar du listränta? Listränta är ganska irrelevant, och man får se vad räntan efter rabatten blir. Får du t.ex 1,4%(med 5% i list) i rabatt från en bank och 1,6(med 5,2% i list) från en annan så är det ju samma ränta i slutet.
Men till orginalfrågan. Det kommer inte påverka nämnvärt, men det kan göra det. Banken kommer ju se din historik och då är ju frågan hur attraktiv du är som kund för dem om de vill riskera en massa jobb för att du skall byta igen efter 6månader. Och banken som gav er räntefritt en månad som ni lämnar efter 3månader kommer nog inte vilja jobba med er igen.
Hur många kronor sparar du per månad ifall du sänker räntan med 0,1%?
Skulle gissa att det inte är många kronor, kanske någon hundralapp eller så, är det värt att bråka om?
Räntan är på väg ner med rask takt, ta det lugnt och njut
Tänker att bankerna försöker ta kunder av varandra genom att locka med tiondels procentenheter hit och dit.
Gör nog inte så stor skillnad i plånboken.
Hur många timmar lägger du ned på detta i jämförelse med vad du tjänar på bytet?
Har du ingen hobby och tycker att detta är roligt, så fortsätt. Personligen skulle jag aldrig hålla på med detta för några få 100-lappar per år.
Risken är att du bränner dina broar. Jag vet ju själv hur det var, när jag var privatrådgivare. En kund som lämnat banken för ett år sedan kom tillbaka med begäran om en ny offert. Då var man inte speciellt sugen på att anstränga sig till det yttersta för att få tillbaka kunden. Åtminstone på en liten ort kan man beakta detta.
Som någon som har haft en hel del kreditupplysningar genom åren är min uppfattning om att det inte gör någon skillnad sålänge man inte får anmärkningar eller andra påföljder. Jag byter avtal stup i kvarten och brötar med banker/institut efter behag. Enligt UC ligger min risk mellan 0,1-0,2% genom åren och det ringer fortfarande säljare och kollar läget emellanåt.