Räntefri månad bolån

Har noterat att flera banker (LF, Stabelo) har erbjudanden om räntefri månad/-er vid flytt av bolån. Vad är nackdelen? Med större bolån och dagens ränteläge är det ju frågan om en hel del pengar. Är det något som hindrar att man flyttar bolånet flera gånger och utnyttja dylika erbjudanden hos flera banker för att få ner den totala räntekostnaden över tid? Eller binder man sig som kund en längre tid för att vara berättigad till räntefri månad?

Den rörliga räntan är ju på tre månader, så du kan väl i teorin göra det fyra gånger om året och tjäna in fyra månader, men snart tar nog bankerna slut och det görs garanterat kreditprövning varje gång och till slut börjar de säga nej och du fastnar hos en med inlåsningseffekter… killgissar jag.

4 gillningar

Jag har precis flyttat mitt lån till Swedbank på grund av räntefri månad, jag ska spara en månad 12 tusen (minus 1,5 tusen för panta), jag tycker det var en riktigt bra affär, fick bättre ränta och sparade mycket pengar som jag investerat tillbaka för amortering, som sänker mina månatliga kostnader på lång sikt.

Okej, men ändå - för räntekostnader kring 20k/månad så blir det ju mycket pengar om man gör det 4 ggr på ett år även om man sedan stannar kvar hos den sista? Även för en något högre ränta så handlar det om många år innan man har förlorat på det ekonomiskt…

Bankerna måste inte ge dig en bra ränta, och de ser ju hur du hoppar runt så räkna inte med några bra erbjudande från dem. Även den fria månaden är ju upp till dem att erbjuda eller inte.

2 gillningar

Absolut - men det finns ju ett antal banker där räntan inte förhandlas. Du menar att de kanske kommer erbjuda sämre räntor än deras officiella räntor pga frekvent flytt av bolån och att vinsten av en räntefrimånad därav går “förlorad” relativt snabbt?

En mindre extrem variant då, flytta bolån för att få en räntefri månad eller två och ett par månader efter flytta bolånet till en annan bank som erbjuder lägre ränta utan förhandling (typ sbab) - är det något principiellt som hindrar det annat än att det är ett visst omak att samla in alla intyg som behövs vid flytt av bolån?

Det jag menar är att bankerna kommer se hur du har agerat och kommer ifrågasätta detta. Det finns också risk att dem inte vill erbjuda räntefri månad till kunder som de inte ser som långsiktiga.

Jag säger inte att du inte kommer kunna göra det, men att du lämnar spår efter dig som kan stöka till det i framtida förhandlingar. Jag tänker oftast långsiktigt kring denna typ av saker, men jag är också medveten om att jag har mina förutsättningar och att det ser olika ut i allas privatekonomi.

2 gillningar

Ja, så är det ju. Dock så ser väl många (som har rörliga bolån) över sina lånevillkor minst en gång per år och förhandlar/byter bank vid mer förmånliga villkor någon annanstans? Men absolut, lojalitet till specifika banker och personlig bankman etc och de eventuella fördelar det för med sig försvinner ju. För mig är det rent ekonomiska aspekter som styr när jag väljer bank, jag vill ha så fördelaktiga villkor som möjligt. Upplever du att din långsiktiga relation med din bank har gett dig ekonomiska fördelar du annars inte hade fått?

Jag har bytt bank varje/varannat år sedan många år tillbaka och ställt bankernas erbjudanden mot varandra. Med den frekvensen har det inte varit något problem att få motsvarande ränterabatter som andra och jag har ofta haft räntor minst lika bra som andra med motsvarade storlek på lån och lånekvot. Jag kan bara anta att jag är en tillräckligt attraktiv kund för att få bra erbjudanden trots att jag inte är säkert långvarig. Men bankerna som erbjuder räntefri månad borde ju annars kunna ha som motkrav att man stannar som kund minst 12 mån eller liknande? Jag tänker nog försöka se om jag kan få ett sådant erbjudande eller om jag är för illojal med mitt lojalitetsmönster.

Asså, jag menar att om du byter 2-3 ggr per år så är det ett avvikande mönster. Att förhandla och byta varje/vart annat är ju en annan sak. Det skulle inte jag se som en flagga, men om nån kommer och vill flytta sitt bolån för tredje gången på en 12månaders period och ber om räntefritt så hade jag inte erbjudit nått seriöst om det inte var kombinerat med en inlåsningseffekt eller en högre räntenivå. Så allt beror ju på hur värdefull du är som kund och vilken adress bostaden ligger på. Allt är ju som sagt förhandlingar och vad du/banken kan erbjuda varandra.

Hittar jag en bra person på banken så stannar jag ju så länge det är rimligt för mig rent ekonomiskt. Får vi bra vilkor så kommer jag inte jaga 0,05% men skiljer det 0,3-0,4% så får de chansen att motivera för mig varför jag skall stanna i banken.

1 gillning

Banken kommer alltid vilja tjäna pengar på bolånen, märker en bank att de har att göra med en hoppjerka som byter bank hela tiden kommer de inte vara intresserade att ge dig en bra deal. Skulle inte räkna med att göra detta mer än en gång och var noga med vilken bank du då väljer.