Snart dags att förhandla ny bolåneränta med banken. Ger storbankerna ens någon ränterabatt om hela familjen flyttar över allt sparande från isk i avanza/nordnet till ”huvudbanken”, eller ska jag helt släppa den tanken?
Det låter som en ypperlig sak att fråga din bank om.
Ja. För det varierar antagligen inte bara mellan banker utan även mellan enskilda regioner/kontor och kontakter etc.
Men jag tycker faktiskt inte att du ska säga det från början och “visa korten” utan börja konversationen som att du är nyfiken över vad de kan erbjuda, och använd sedan sparandet som ett ess för att pruta ytterligare på budet du får
Om du kan tänka dig att flytta kapitalet, d.v.s.
Ja, samtidigt så tar det ju ett bra tag att flytta över isk;na för både mig och frugan.
Stort tack för tipset, jag ska nog köra det tricket som ett ess i rockärmen
Storbankerna brukar ge vissa ränterabatter för större engagemang. Särskilt tjänstepensionsförvaltning brukar få det att rycka i storbanksbaguetten.
Gör en helhetskalkyl för dig själv och låt dig inte lockas in i något som på totalen inte är optimalt för just dig.
Kan visa ett exempel som Länsförsäkringar Uppsala har.
Öhhhh det verkade ju nästan för bra, vad är haken?
Jag har mångdubbelt mer i flyttbart kapital än vad jag har i bolån, innebär det att jag kan få nollränta i flera år och sen typ flytta nånannanstans? Mnja…
Nej alltså de har presenterat det så dåligt. Riktigt svårt att förstå hur de menar.
Jag skulle få typ 2000kr räntefritt 1 månad om jag flyttade Isk med 200k. Bolån cirka 3 miljoner.
Nu när du säger det, jag vet inte hur det blir om man flyttar mer än själva bolånet.
De kanske kom på erbjudandet under låg låg räntemiljön?
Jag skrev en forumfråga om just det här erbjudandet som jag sen har missat att följa upp (Sorry!).
I korthet kan man säga att erbjudandet fungerar såvitt jag, hittills kan bedöma, bra. I mitt fall hade jag ca en miljon i bolån som jag flyttade till länsförsäkringar. Samtidigt flyttade jag dubbla lånebeloppet, dvs två miljoner i sparande. Det gav mig maximala tolv räntefria månader.
Aha ”Max tolv månader”. Ändå hyfsat. Om man kan flytta bort sen om man så önskar.
Det är vanlig tre månaders bindningstid så det ska gå att flytta närsomhelst i princip.
Men för att svara på huvudfrågan så…ja det kan nog funka att använda flytt av sparande för att sänka bolåneräntan. Men som någon skriver här ovanför så kan det säkert vara taktiskt att vänta lite med framföra det argumentet till en senare del av förhandlingen.
Trie du att man sätter pengarna på ett lönekonto, eftersom du räknar med 0 procent i ränta? Man får ju ändå 3.5 procent på 3 mån bindning. För den som har mycket lån och ett litet sparande kan detta vara ett förträffligt alternativ.
Nej det har jag väl inte skrivit heller.
Jag reagerade på formuleringen hos LF att man skulle få nollränta på bolånet.
Det får man ju de facto, fast givetvis bara under en begränsad period. Olika länsbolag har olika villkor.
Jag tror nog de flesta förstår, att det inte gäller under hela lånets löptid.
Jag begriper det också. Men det var absolut inte tydligt i den marknadsföringslänk jag såg.
Folk har fattat fel för mindre…
Nu har jag varit i kontakt med banken. Frågade dem vad de kunde erbjuda och informerade att jag även fått ett bättre erbjudande från en annan bank. De uppgav då att de kunde ge mig en ränterabatt som var ”i nivå” med vad den andra banken erbjöd, men att jag skulle få ett definitivt besked om hur höga räntor jag får i mitten av september (mitt lån går ut sista september).
Jag sa då att under de premisserna vill jag ha ett amorteringsunderlag så att jag har möjlighet att prata med aktörer (amorteringsunderlag kom bara några timmar efter mitt samtal med banken).
Frågade även om jag kunde få större rabatt om jag flyttade över mitt och frugans samlade sparande i isk, vilket de påstod var fallet. Hur hög rabatt det skulle bli ville de dock inte precisera.
Nu är frågan, vad gör jag? Enligt banken kan jag, om jag ansluter till rörlig ränta efter 30 september byta exakt när som helst.
Jag funderar på om jag ska invänta tills banken visar sitt exakta erbjudande och sen ringa upp igen och fråga om de kan tänka sig att ge mig mer rabatt för flytt av isk. Kan jag lita på att det är enkelt sen att byta bank när det övergår till rörlig ränta och kan jag lita på att de ger mig samma ränterabatt som om jag skulle byta bank?
Vad skulle ni gjort i mina kläder?
Vad tänker du skulle hindra dig från att byta om du inte är nöjd?
Kan jag byta bank vilket datum som helst när man tecknat tremånadersränta eller behöver jag synkronisera med datumet räntan löper ut?
Mitt intryck av samtalet var att de inte verkade bry sig särskilt mycket om jag bytte bank. Snarare var de väldigt snabba med amorteringsunderlag. När jag tillämpade samma metod för några år sedan började de förhandla direkt per telefon och jag fick ner räntan med flera punkter. Nu var de mer likgiltiga. Märkligt!