Hej!
Jag har läst forum sedan länge och fått många bra råd genom att läsa andras frågor och svar. Nu tänker jag ställa min första fråga.
Båda jag och min fru har lönekonto hos Handelsbanken. Vi har aldrig haft en annan bank. Jag har även flyttat tjänstepension till dem. Försäkringar har vi hos Folksam och sparande hos Avanza.
Förra året köpte vi en lägenhet och fick ränterabatt 1,05% utan några stora förhandlingar. Jag frågade bara vad de kan erbjuda och nöjde mig med svaret. Inget stort lån så vi orkade inte kolla runt om vi kan få bättre villkor för att spara några hundra kronor per månad. Det var tillräckligt med jobb kring flytten och barnet.
Nu gick ränterabatt ut och de erbjöd 1,05% men jag var bestämd att denna gång få bättre så jag kollade med Länsförsäkringar och fick 1,25% om vi flyttar allt till dem. Sedan accepterade Handelsbanken direkt att matcha detta och jag valde att stanna kvar. Under tiden började jag dregla åt guldkund erbjudande hos Länsförsäkringar och kan inte släppa det. Flytta försäkringar och få 25% rabatt lockar. De 500 kr/månad i sparande för att bli guldkund är inget problem. Jag läste här på forum att man kan välja bort debetkort och endast välja kreditkort som kommer kostnadsfritt om man är guldkund i Skåne. Extra kreditkort med bra reseförsäkring skulle inte skada heller och jag tänker behålla debetkort hos Handelsbanken så slipper jag betala för båda två.
Det enda problemet är att man måste flytta lönekonto till Länsförsäkringar och jag vet inte hur detta skulle påverka vår ränterabatt hos Handelsbanken i framtiden. En del pengar kommer jag ändå att flytta tillbaka till mina konto hos Handelsbanken för att betala räkningar och lånet men tänker använda Länsförsäkringarnas kreditkort för dagliga köp.
Ingen från Handelsbanken har ställt krav att jag har lönekonto där men jag tänker att detta var underförstått eftersom jag har varit kund hos dem sedan länge.
Någon som inte gett upp att läsa allt detta och som har kloka tankar att dela?
Är Guldkund hos LF sedan många år tillbaka, tycker det mesta funkar smidigt! Förhandlade om min ränterabatt i Januari fick 1,40% och den gäller i 2år.Så om du skall flytta allt tycker jag du skall vara ännu hårdare angående räntan eftersom Handelsbanken matchar den!
Har tyvärr inga kloka råd, men kommer att följa tråden med intresse.
Jag är total nybörjare på sådant här, och undrar liksom du om det är underförstått hos banker, att deras erbjudanden - t ex en viss ränterabatt - endast gäller om man har kvar sitt nuvarande, alternativt ökar, sitt engagemang hos den aktuella banken.
Jag är ganska ny medlem på forumet, och har fått intrycket att ganska många här sprider ut sina ekonomiska åtaganden på ett flertal olika banker och låneinstitut, vilket ju skulle kunna tyda på att “otrohet lönar sig”.
Själv har jag äntligen så länge enbart LF Bank, där jag har bolån, flera olika konton, bankkort samt hemförsäkring, och är guldkund.
Efter att ha fått ett arv står jag nu precis i begrepp att flytta en del av mitt sparkapital till Handelsbanken, bl a med tanke på insättningsgarantin.
Och undrar stillsamt huruvida LF kommer att “hämnas” (skämtsamt uttryckt) genom att ge mig sämre villkor eller erbjudanden framöver.
Som sagt - jag har ingen aning om hur det fungerar. Men vill gärna veta.
Av olika anledningar så gillar jag inte att binda upp mig, så jag är silverkund hos LF, det enda som saknas är lönekontot. Har ett sparkonto som jag flyttar över pengarna och sen går det ett månadsspar till ISK. Eftersom jag bara har sparkonto och ISK så utgår ingen månadskostnad för banktjänster. De sista 10 % kostar mer än det smakar för min del då ränterabattsdiffen är större än försäkringsrabatten. Kanske är annorlunda för er. Ett alternativ annars kan ju vara att en av er flyttar lönekonto till LF och den andra är kvar hos Handelsbanken. Då borde de inte kunna säga något?
Jag har inget svar på din egentliga fråga, men tänkte bara påpeka att det är bättre att jämföra faktisk ränta när man jämför olika banker eftersom de kan ha olika basränta.
Har svårt att tro att Handelsbanken kommer reagera. Snarare en fördel om du ska förhandla igen sen och dessutom kan erbjuda att flytta tillbaka lönekontot till Handelsbanken
För min del kan jag bara säga att jag tänker rätt annorlunda. Men det är flera personer här på forumet som är av en annan åsikt och värdesätter en stark kontakt med en och samma bank och säljare. Jag är öppet illojal. Eller snarare alltid helt och fullt lojal mot det billigaste erbjudandet. Det brukar leda till en öppen och ärlig diskussion med banksäljaren.
Banktjänster kan man få för 0 kr om man samlar ihop tjänsterna från olika håll. Vad gäller försäkringar kikar jag efter bästa pris inför respektive huvudförfallodag.
Jag brukar låta bankpersonen sälja på mig precis vilka tjänster den vill, och villkora erbjudandet hur som helst men jag är helt öppen med att jag kommer räkna ihop slutsumman för alla bankprodukter och förhandla med olika aktörer om totalkostnaden. På vilket sätt de väljer att konkurrera spelar ju egentligen inte så stor roll för mig i slutändan.
Några punkter bättre bolåneränta brukar inte väga upp för en halvdyr försäkring, men det är förstås olika.
Det är okey att bli “nyckelkund” och betala 500 kr per år för banktjänster, men då kanske den aktuella banken behöva ligga 4 punkter under konkurrenterna för att erbjudandet ska matcha prismässigt.
Tanken var att endast jag flyttar lönekonto för att få den rabatt på försäkringar. Sparkonto hos Handelsbanken blir kvar för alla autogiro och e-fakturor samt bolånet.
Jag är nöjd just nu med 1,25% rabatt, har inte så stort lån och 85% belåningsgrad. Ingen förväntan att banken ger sitt allra bästa för att behålla mig. Men inser att Handelsbanken skulle aldrig erbjuda bättre villkor om inte jag började förhandla med andra banker.
Tack för tipset. Jag är medveten om detta, men just i mitt fall har båda två samma listränta nu.
Så tänker jag också. I värsta fall kollar jag igen och byter bank nästa år.