Länsförsäkringar höjde visst sin listränta ordentligt

Hej!
Känner att jag bara behöver skriva av mig i min frustration, och ev. tips på hur jag ska göra.

Köpte bostad i november, hållt på att förhandla med banker osv för bästa boräntan. Har Länsförsäkringar sedan tidigare, och de erbjöd mig den absolut bästa ränterabatten, 1.10 punkter, samt hade en listränta på 4.29, så i slutändan valde jag dem. Inte tittat så mycket efter det.

Men idag tänkte jag se lite var räntorna låg, fick en dålig känsla när Länsförsäkringar inte ens längre var listade på sidor där bolån jämförs, compricer t.ex. Googlade och såg att de höjt sin listränta till 4.74, och samtidigt har en snittränta på 3.07. Känner mig rejält lurad nu då min ränta med ränterabatt kommer landa på 3.64%. Vilket betyder att Länsförsäkringar blivit det absolut sämsta alternativet nu…

Vad kan jag göra? Gå igenom med banken och därefter begära ett amorteringsunderlag och hota med att byta bank?

Tror det kan gå att förhandla ner räntan ännu mer. Min ränterabatt blev större efter ett antal år som kund hos Länsförsäkringar. Vet inte om det beror på bättre förhandling från min sida eller bättre kundkännedom, kanske båda. Fördelen är ju att det är kundägt och att vinsten går tillbaka till kunderna.

Byt bank isåfall? Ett bolån är ju bara att flytta, tar en timme …? Jag flyttade från shb när de vägrade förlänga min rabatt och det var inga konstigheter.

3,64% effektiv boränta är not great, not terrible sedan senaste räntehöjningen. SBAB:s färdigprutade ligger t.e.x på 3,77% idag om man kör med hög belåning.

Så stirra dig inte blind på vad t.e.x Compricer säger just nu då det är utdaterat. Din belåningsgrad spelar också in.

2 gillningar

Kom ihåg att snitträntan släpar efter något när dom just höjt listräntan kraftigt. Det är ju många som inte rullat över på den nya räntenivån än.

3 gillningar

Det går såklart alltid att ta en diskussion med banken. Du kan samtidigt begära ett amorteringsunderlag om du tror att du kan få bättre erbjudande av en annan bank. Vi har lite mer rabatt än du hos vår LF-bank. Jag tänker att rabatten kan variera mellan län och hur hårt belånad man är. Det kan också bero på om man har sitt sparande och sina försäkringar hos dem.

Vi har nyligen skrivit på vårt banklån hos LF efter att de höjde sin listränta till 4.74, de var totalt sett 5000kr billigare per år än Swedbank på de nivåerna med försäkringar osv inräknat ändå, ej inräknat att få tbx premier pga att det är kundägt. Snitträntan kollar bakåt i tiden och tar inte hänsyn till riksbankens höjningar, du kommer se samma mönster hos alla banker.
Din ränterabatt beror på dina tillgångar och dina lån, är individuellt. Tycker du ska va nöjd.

2 gillningar

Vad menar du med försäkringar? Deras försäkringar är ju ofta prisvärda men är vad jag har läst frikoppla de från bolånet.

Syftade på att man får upp till 25% rabatt om man flyttar över allt dit och blir bankkunder.

Jag har 25 % men är inte bolånekunder hos dem. Så min tolkning är att det saknas koppling mellan bolån och 25 % på försäkringar. Därav att du inte behöver flytta allt och kan riva runt med bolånet. Jag har tex varit otrogen och hittat bättre erbjudande på annat håll som dels är bra och dels är prutat och klart - dvs jag slipper snacket varje som kändes sjukt godtyckligt och känslomässigt och svårt att påverka.

Prutat och klart låter som någon av SBAB eller Skandia, dom har ingen ränterabatt och inte heller intresse av dina bankkonton. Ansöker du dock hos någon traditionell bank som Swedbank eller LF så är det nästan ett krav att även bli bankkunder i deras bank, det är där dom tjänar sina pengar. Hos LF får du 15% rabatt om du ej är bankkund, 10% extra om du är. Du ser nog kopplingen mellan bolån, bankkund och rabatt på försäkringarna nu.

Det är möjligt att det ges rabatt om man är eller vill bli kund. Men min uppfattning är att detta har ingen koppling till rabatten på försäkringar.

Deras “guldkund”, som i vissa län ger just 25 % på försäkringar, har inget krav på bolån. Således skulle man kunna leta runt.

Det var det enda jag menade.

Ja, tyvärr är det nog det som kan ge mest. Alternativt så ringer du LF och prstar med dem för att se om det finns något du kan göra för att sänka din nuvarande ränta hos dem genom att öka ditt engagemang hos dem. Jag fick fram följande hos SEB vid senaste samtalet:
2Mkr aktiekapital ger 0,05-0,10 rabatt
1Mkr tjänstepension ger 0,10 rabatt
Månadsspar 2500kr/mån ger 0,10 rabatt
Jag har 3,18 med en rabatt på 1,11 men kommer nog att lägga till ett månadsspar (ISK med LF Global Index) i Maj när det är dags för omförhandling.