Dags att förhandla bolån

Hej!

Dags att förhandla bolånet efter förra årets villaköp. Då fick vi fin rabatt (tycker/tror jag: 1,49) som ett lockerbjudande från Länsförsäkringar. Nu är frågan hur man bibehåller nivån eller i bästa fall förbättrar den.

Min tanke är att via dialog med Länsförsäkringar försöka få en bra deal och därefter använda det i dialogen med andra. Men vilken kontaktväg är smartast? Ringer man växeln på övriga banken? Ringa lokalkontoret? Mailar man dem? Bekvämlighet är av viss betydelse :slight_smile:

Hittade ingen tråd från närtid på ämnet och hade uppskattat er input och erfarenhet. Hur gör ni när ni förhandlar och vad är de hetaste tipsen? Tack!

Jag har LF och körde skriftlig kontakt i banken.
Ville åtminstone få snitträntan som övriga kunder haft istället för listräntan, vilket så också blev kommande året, nog bra när räntorna troligen kommer höjas igen.

Med det sagt kanske man kan förhandla bättre vid ett bord, jag vet inte, men föredrar också smidigheten att bara kunna skriva och checka.
Vill man anstränga sig ännu mer kan man ju förhandla med olika banker.

Tack för input! Tänker också att skriftligt är smidigt, och ett effektivt sätt att förhandla med flera parallellt.

Tack! Ja, det går hemskt trögt att få svar från dem även på västkusten.

Har 1,49 rabatt idag vilket ger 2,75. Känns otroligt bra men det skulle kännas hemskt skevt att hamna högre.

Byter till SEB med 1.5 rabatt och 1mån räntefritt. LF erbjöd 1.15 samt högst 1.3 efter förhandling vilket är synd, hade nog stannat om de kunnat vara mer flexibla.

Känns motiverat att byta utifrån det!

Har fått erbjudande från LF nu om samma rabatt som jag haft. Kan byta till Swedbank till samma ränta + en månad räntefritt. En månad räntefritt är nice förstås men ändå besvärligt att byta bank. Så överväger att ligga kvar på LF.

I slutändan hade jag kontakt med 5 banker. De stora och någon uppstickare som hade bra snittränta på Compricer. Efter försök med att ringa upp och maila så visade det sig i slutändan att bästa metoden är att helt enkelt skicka in formella ansökningar via varierat krångliga formulär. Det ger personliga svar via antingen telefon eller mail inom några dagar.

Nordea, SEB och Swedbank lämnade alla likartade bud, Nordea sänkte sig rejält men det är Swedbank som sticker ut med sin räntefria månad. HB stack ut genom att göra ett uppringningsförsök som jag missade och därefter skicka mail med hänvisning att kontakta banken via växeln om jag var fortsatt intresserad. Kändes rätt slött.

2 gillningar